03.07.1939-31.05.1941 van Dongen, Karel ( ) 31.05.1941-28.12.1941 Knoops, Frederik Johan Adolf ( ) 28.12.1941-04.10.1943 Kolling, Hendrik Florentijn Bach ( ) 04.10.1943-16.12.1944 van Karnebeek, Armand ( ) 16.12.1944-10.07.1945 Van Hooff, Jacob Frans Drijfhout ( )
URL : https://www.valka.cz/SS-Hr-Ms-O-19-1938-t39568#712295
Verze : 0
O 19
loď třídy O 19 Kýl položen 15.6.1936 (jako K XIX) v loděnici Wilton-Fijenoord v Rotterdamu, v průběhu stavby byla loď přejmenována na O 19 Loď spuštěna na vodu 22.9.1938 Převzata námořnictvem 3.7.1939 Lodi veleli následující velitelé : 3.7.1939 – 31.5.1941 Ltz. I K. van Dongen 31.5.1941 – 28.12.1941 Ltz. I F.J.A. Knoops 28.12.1941 – 12.8.1943 Ltz. I H.F. Bach Kolling. 12.8.1943 – 16.12.1944 Ltz. I A. van Karnebeek. 16.12.1944 – 8.7.1945 Ltz. I J.F. Drijfhout van Hooff (A. van Karnebeek byl uvolněn ze zdravotních důvodů)
První plavbu vykonala loď do svého působiště v Nizozemské Východní Indii 25.7. – 13.9.1939 (plula skrze Suez ) a zde sloužila až do prosince 1941 (Nizozemská Východní Indie byla neutrální) až do 7.12.1941 kdy i nizozemci vyhlásili válku Japonsku. Loď se přesunula do Singapuru (11.12.1941) a byla operačně zařazena pod britskou východní flotilu. Cestou do Singapuru naráží 11.12. na velkou loď která je identifikována jako letadlová, vystřelená torpéda naštěstí loď minula – šlo o americkou loď Lillian Luckenbach. Od 14.12.1941 do 25.12.1941 ponorka hlídkuje v Jihočínském moři a podnikla několik útoků, výsledek ale není znám (pravděpodobně k žádnému zásahu nedošlo). Další hlídka byla podniknuta do stejné oblasti 1.1. – 15.1.1942 při ní byly potopeny dvě lodi, japonské parníky Akita Maru (3817t) a Tairu Maru (4944t). Od 15.1 do 28.1.1942 hlídkuje ponorka O 19 v Makassarském průlivu, nesetkává se s nepřítelem. 26.2. – 1.3.1942 patroluje v Jávském moři a je 26.2. napadena u pobřeží Jávy japonským torpédoborcem hlubinnými náložemi, ponorka uniká potopením do větší hloubky. 1.3. se ponorka účastní na evakuaci Surabaji a odplouvá do Colomba na Cejlonu (dnešní Srí Lanka), zde zůstává do pod operačním velení britské východní flotily. 31.3. – 8.4.1942 hlídka k Maledivám 20.4. – 9.5.1942 hlídka v malackém průlivu zde je poškozena hlubinou náloží Opravy jsou provedeny v Bombaji na Cejlon se ponorka vrátila v polovině července 1942. později byla přesunuta do Mombasy v Keni, zde byla použita k výcviku s ASDICem jako cílová loď. Od 10.9.1942 do ledna 1943 je opravována v loděnicích v Simons Town v Jižní Africe. Ponorka odplouvá přes Freetown do Anglie a 9.2.1943 přistává ve Skotském Dundee, přesouvá se o tři dny později do loděnic v Grangemouth na generální přestavbu, a dostává i nové baterie. Opravy jsou zakončeny v únoru 1944 a posádka pak až do června cvičí v okolí Dundee a Holly loch ve Skotsku. 12.6.1944 ponorka vyplula přes středomoří do Colomba zde setrvala v rámci britské východní flotily do září a potom se přesunula do Fremantlu v Austrálii. Cestou potopila palubním dělem loď 4.9. plachetnici Madurese Prau a 6.9. japonskou pobřežní loď o 200 tunách výtlaku. 10.9. pak opět palbou z děla dopravní loď Korei Maru (599 t) od září 1944 do července 1945 je pod operačním velením americké 8. flotily. 23.10. – 24.11.1944 hlídka v jávském moři severně od Bali, 16.11. útok na pobřežní loď Kaishin Maru 2 (150 t) loď potopena 19.12.1944 – 21.1.1945 další hlídka v jávském moři. 3.1. položeny miny (40kusů) v zálivu Bantam (Jakarta ), 5.1. útok na japonskou doprovodnou loď (neúspěšný), 19.1. potopen dopravní parník Shinko Maru 1 (934t) v zálivu Bantam východně od ostrova Bawean, japonci ponorku zaměřili a zaútočili na ni a těžce ji poškodili do Fremantlu se vrátila pře Darwin. 1.4. – 3.5.1945 další hlídka v jávském moři. 10.4. potopila japonský tanker Hosei Maru (696t) dělostřeleckou palbou, loď byla původně holandská a jmenovala se Poseidon. 13.4. položila miny (40kusů) v severní části Bangkského průlivu (pozice 01°56'JŠ a 105°04'VD) 18.4. zaútočila neúspěšně na japonský křižník, 22.4. zaútočila na těžký křižník Haguro, vystřelena 4 torpéda jedno zasáhlo a poškodilo křižník (podle některých zdrojů by mělo jít o křižník Ashigara, ale holandské zdroje uvádí Haguro) 25.6. – 8.7.1945 patrola v jávském a jihočínském moři. 8.7. při návratu do přístavu na Filipinách O 19 najela v rychlosti 16 uzlů na útes Ladd Reef v jihočínském moři (pozice 08°40'SŠ-111°40'VD), její volání zachytila ponorka USS Cod nacházející se cca 200 námořních mil daleko. 9.7. dorazila Cod k útesu pokusila se pomocí vlečného lana stáhnout O-19 z útesu, to se nepovedlo, takže potom co byla posádka O 19 přvzata na palubu Cod byla O 19 10.6. vyhozena do povětří. 13.7. pak Cod posádku O 19 vyložila v Manile. Posádka se pak letecky a lodí vracela do Fremantlu který byl jejím domovským přístavem.
Podle informací je ponorka O 19 stále na útesu Ladd Reef
URL : https://www.valka.cz/SS-Hr-Ms-O-19-1938-t39568#150416
Verze : 1
Reklama
URL : https://www.valka.cz/SS-Hr-Ms-O-19-1938-t39568#700243
Verze : 0
Hr. Ms. O 19, spuštění na vodu, 22.09.1938 Příloha je viditelná až po registraci/přihlášení
URL : https://www.valka.cz/SS-Hr-Ms-O-19-1938-t39568#712297
Verze : 0
Reklama
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.