SS - Hr. Ms. O 19 (1938)

HNLMS O 19
Hr. Ms. O 19
     
Název:
Name:
Hr. Ms. O 19 HNLMS O 19
Originální název:
Original Name:
Hr. Ms. O 19
Kategorie:
Category:
oceánská ponorka submersible ship, ocean
Třída:
Class:
O 19
Kódové označení:
Pennant Number:
-
Loděnice:
Builder:
Wilton's Dok- en Werf Maatschappij, Rotterdam /
Založení kýlu:
Laid Down:
15.06.1936
Spuštění na vodu:
Launched:
22.09.1938
Uvedení do služby:
Commissioned:
03.07.1939
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
10.07.1945 po najetí na útes vyhozena do vzduchu / blown up after hitting the reef
Potopené lodě:
Sunk Ships:
10.01.1942 Akita Maru (3817 GRT)
10.01.1942 Tairu/Taieryu Maru1 (4994 GRT)
10.09.1944 pobřežní loď ( GRT)
16.11.1944 Kaishin Maru No.2 (150 GRT)
09.01.1945 Shinko Maru No.1 Go (935 GRT)
10.04.1945 Hosei Maru (676 GRT)
Velitel:
Commander:
03.07.1939-31.05.1941 van Dongen, Karel ( )
31.05.1941-28.12.1941 Knoops, Frederik Johan Adolf ( )
28.12.1941-04.10.1943 Kolling, Hendrik Florentijn Bach ( )
04.10.1943-16.12.1944 van Karnebeek, Armand ( )
16.12.1944-10.07.1945 Van Hooff, Jacob Frans Drijfhout ( )
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Poznámka:
Note:
1neověřeno 1not verified
Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/HNLMS_O_19
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hr.Ms._O_19_(1939)
https://uboat.net/allies/warships/ship/2890.html
URL : https://www.valka.cz/SS-Hr-Ms-O-19-1938-t39568#712295 Verze : 0
O 19

loď třídy O 19
Kýl položen 15.6.1936 (jako K XIX) v loděnici Wilton-Fijenoord v Rotterdamu, v průběhu stavby byla loď přejmenována na O 19
Loď spuštěna na vodu 22.9.1938
Převzata námořnictvem 3.7.1939
Lodi veleli následující velitelé :
3.7.1939 – 31.5.1941 Ltz. I K. van Dongen
31.5.1941 – 28.12.1941 Ltz. I F.J.A. Knoops
28.12.1941 – 12.8.1943 Ltz. I H.F. Bach Kolling.
12.8.1943 – 16.12.1944 Ltz. I A. van Karnebeek.
16.12.1944 – 8.7.1945 Ltz. I J.F. Drijfhout van Hooff (A. van Karnebeek byl uvolněn ze zdravotních důvodů)

První plavbu vykonala loď do svého působiště v Nizozemské Východní Indii 25.7. – 13.9.1939 (plula skrze Suez ) a zde sloužila až do prosince 1941 (Nizozemská Východní Indie byla neutrální) až do 7.12.1941 kdy i nizozemci vyhlásili válku Japonsku. Loď se přesunula do Singapuru (11.12.1941) a byla operačně zařazena pod britskou východní flotilu. Cestou do Singapuru naráží 11.12. na velkou loď která je identifikována jako letadlová, vystřelená torpéda naštěstí loď minula – šlo o americkou loď Lillian Luckenbach. Od 14.12.1941 do 25.12.1941 ponorka hlídkuje v Jihočínském moři a podnikla několik útoků, výsledek ale není znám (pravděpodobně k žádnému zásahu nedošlo).
Další hlídka byla podniknuta do stejné oblasti 1.1. – 15.1.1942 při ní byly potopeny dvě lodi, japonské parníky Akita Maru (3817t) a Tairu Maru (4944t).
Od 15.1 do 28.1.1942 hlídkuje ponorka O 19 v Makassarském průlivu, nesetkává se s nepřítelem.
26.2. – 1.3.1942 patroluje v Jávském moři a je 26.2. napadena u pobřeží Jávy japonským torpédoborcem hlubinnými náložemi, ponorka uniká potopením do větší hloubky.
1.3. se ponorka účastní na evakuaci Surabaji a odplouvá do Colomba na Cejlonu (dnešní Srí Lanka), zde zůstává do pod operačním velení britské východní flotily.
31.3. – 8.4.1942 hlídka k Maledivám
20.4. – 9.5.1942 hlídka v malackém průlivu zde je poškozena hlubinou náloží
Opravy jsou provedeny v Bombaji na Cejlon se ponorka vrátila v polovině července 1942. později byla přesunuta do Mombasy v Keni, zde byla použita k výcviku s ASDICem jako cílová loď. Od 10.9.1942 do ledna 1943 je opravována v loděnicích v Simons Town v Jižní Africe. Ponorka odplouvá přes Freetown do Anglie a 9.2.1943 přistává ve Skotském Dundee, přesouvá se o tři dny později do loděnic v Grangemouth na generální přestavbu, a dostává i nové baterie. Opravy jsou zakončeny v únoru 1944 a posádka pak až do června cvičí v okolí Dundee a Holly loch ve Skotsku.
12.6.1944 ponorka vyplula přes středomoří do Colomba zde setrvala v rámci britské východní flotily do září a potom se přesunula do Fremantlu v Austrálii. Cestou potopila palubním dělem loď 4.9. plachetnici Madurese Prau a 6.9. japonskou pobřežní loď o 200 tunách výtlaku. 10.9. pak opět palbou z děla dopravní loď Korei Maru (599 t) od září 1944 do července 1945 je pod operačním velením americké 8. flotily.
23.10. – 24.11.1944 hlídka v jávském moři severně od Bali, 16.11. útok na pobřežní loď Kaishin Maru 2 (150 t) loď potopena
19.12.1944 – 21.1.1945 další hlídka v jávském moři. 3.1. položeny miny (40kusů) v zálivu Bantam (Jakarta ), 5.1. útok na japonskou doprovodnou loď (neúspěšný), 19.1. potopen dopravní parník Shinko Maru 1 (934t) v zálivu Bantam východně od ostrova Bawean, japonci ponorku zaměřili a zaútočili na ni a těžce ji poškodili do Fremantlu se vrátila pře Darwin.
1.4. – 3.5.1945 další hlídka v jávském moři. 10.4. potopila japonský tanker Hosei Maru (696t) dělostřeleckou palbou, loď byla původně holandská a jmenovala se Poseidon. 13.4. položila miny (40kusů) v severní části Bangkského průlivu (pozice 01°56'JŠ a 105°04'VD) 18.4. zaútočila neúspěšně na japonský křižník, 22.4. zaútočila na těžký křižník Haguro, vystřelena 4 torpéda jedno zasáhlo a poškodilo křižník (podle některých zdrojů by mělo jít o křižník Ashigara, ale holandské zdroje uvádí Haguro)
25.6. – 8.7.1945 patrola v jávském a jihočínském moři. 8.7. při návratu do přístavu na Filipinách O 19 najela v rychlosti 16 uzlů na útes Ladd Reef v jihočínském moři (pozice 08°40'SŠ-111°40'VD), její volání zachytila ponorka USS Cod nacházející se cca 200 námořních mil daleko. 9.7. dorazila Cod k útesu pokusila se pomocí vlečného lana stáhnout O-19 z útesu, to se nepovedlo, takže potom co byla posádka O 19 přvzata na palubu Cod byla O 19 10.6. vyhozena do povětří. 13.7. pak Cod posádku O 19 vyložila v Manile. Posádka se pak letecky a lodí vracela do Fremantlu který byl jejím domovským přístavem.

Podle informací je ponorka O 19 stále na útesu Ladd Reef
URL : https://www.valka.cz/SS-Hr-Ms-O-19-1938-t39568#150416 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více