Nebeští jezdci

Diskuse

Film o československých pilotov z 311. bombardovacej perute. Proste dobrý film. Ale moc si ho nepamätám, takže teraz nabude žiadna recenzia Crying or Very sad Crying or Very sad Very Happy
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#56669 Verze : 0

Citace - Haspeklo :

Film o československých pilotov z 312. bombardovacej perute. Proste dobrý film. Ale moc si ho nepamätám, takže teraz nabude žiadna recenzia Crying or Very sad Crying or Very sad Very Happy



Panebože NÉÉÉÉÉÉÉÉ !
Když o tom nic nevíš tak nezakládej fora. Od kdy je 312. peruť bombardovací. Tak je snad stíhací. Bombardovací byla 311.
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#56672 Verze : 0
Ja viem ja viem. Nech mi hneď huba odpadne. JA som sa sekol jako krava .Teraz píšem o 313. a nejako sa mi tie čísla poplietli. Samozrejme je to 311. ale kto je bez viny nech hodí kameňom.
(len dúfam že nazačnete hádzať všetci naraz Laughing Laughing Laughing ). TAk sorry, všetkým, ktorým som týmto skoro spôsobil srdcový infarkt.
Idem do kúta Embarassed Crying or Very sad
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#56674 Verze : 0
Navíc se děj neodehrává u československé 311. perutě, ale u anglické perutě Laughing Dle slov hlavního hrdiny Študenta ve scéně s posádkou polského bombardéru: "Chceme tady dolítat, naši jsou teď u pobřežního letectva" Very Happy
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#57427 Verze : 0
Pánové splést se může každý,že ano.Nicméně si myslím,že se všichni shodneme,že jde o vynikající film.Mě by ale zajímalo,kdo z hlavních hrdinů si nejvíc získal vaše simpatie?Pro mně to byl jednoznačně prcek tzn.sgt Novák.I když v knižní předloze filmu byl i on angličan.
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#60297 Verze : 0
Úplně s Tebou souhlasím. Prcek se mně jednoznačně líbil nejvíc. Myslím, že to byla životní role J. Hrzána.
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#60302 Verze : 0
Jeho dcera také dodnes tvrdí,že to i on sám bral jako svoji životní roli.Prý miloval výšky.
Stejně se divím,že bylo možné,aby za totality takovýhle film vznikl.
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#60612 Verze : 0
Myslím,že se ho povedlo natočit v jediném možném období totality, bylo to kolem roku 1968,kdy vzniklo více děl pro komunisty nestravitelných.Ty se ,ale dostali do "trezoru" a tam kupodivu tento film nebyl.
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#60624 Verze : 0
Omlouvám se za anonymní příspěvek, zapoměl jsem se přihlásit.
To Admin: Já jsem myslel, že jsi zablokoval možnost vkládat příspěvky bez přihlášení?
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#61017 Verze : 0
to mopic: no, spíše v tom trezoru byl, ale já jsem ho viděl v roce 86, nebo 87 v kině vojenské školy. Je fakt že od normalizace to už pár let bylo, ale stejně... promítali tam samý průjmy a pak najednou tohle. Byli jsme z toho příjemně vyvalený Shocked . Very Happy .
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#62092 Verze : 0
Ono je fakt, ze ten uplnej konec 80. let byl uz přece jen v tomhle ohledu volnější a vychazelo už i celkem dost knížek o našich letcích (tedy relativně dost, protože se tehdy dalo stíhat nakupovat všechno, co vyšlo, což už dneska nejde Laughing ).
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#62104 Verze : 0
Ono v armádě paradoxně prošlo to co se v civilu nesmělo, v civilu byl krajský dohližitel na morálku (nevím už jak se funkce jmenovala) a ten dohlížel na to co se bude nebo nebude promítat v jeho pašaliku, takže i film ideologicky čistý nemusel běžet ve všech krajích veřejně, mohl se objevit ve filmových klubech.
Jinak je to dodnes nejlepší český film o letectvu a svěrákův limonádový blábol mu nesahá ani po kotníky a to i co se týče reálií. V knize je vlastně jen jeden čech (študent) a jeden slovák (kapitán letadla). Ostatně svěrák si zápletku dost okatě vypůjčil právě z tohoto filmu. Hrzán hrál skvěle skoro všude ale tahle role je jedna z těch známějších.
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#62117 Verze : 0
vynikajuci film suhlasim prcek je spicovy
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#63064 Verze : 0
Zlatá kopyta modrých koní potichu mizí v dáli...



Již několikrát dostal jsem se do situace, kdy mi někdo položil otázku, které filmy s válečnou tématikou považuji za nejlepší. Bez dlouhého přemýšlení jsem odpovídal, že "Tmavomodrý svět" a zcela bezkonkurenčně nejlepší jsou "Nebeští jezdci"...


V těchto dnech máte možnost zabloudit do Muzea hl. m. Prahy na Florenci na výstavu našeho kamaráda Filipa "Bigglese" Procházky o natáčení tohoto již klasického filmu. Předehrou výstavy však bylo tuto sobotu (25. 9. 2004) setkání jeho tvůrců, aktérů, poradců a fanoušků, promítání, beseda a autogramiáda. Tuto akci jsme s Kakancem samozřejmě v žádném případě nemohli vynechat. Přemohl jsem únavu mezi noční a noční, pocestoval si mezi Prahou a Milovicemi a s výše jmenovaným se sešel lehce po půl druhé odpoledne u nás na Puento Negro...
Přeci jen se však nejprve zmíním o výstavě. Při vstupu do jedné z větších místností muzea by se mohlo návštěvníkovi zdát, že je poměrně malá a není tu nic k vidění. Opak je však pravdou, avšak je nutné dodat, že naprostá většina informací nachází se na stojanech jako dokumenty k přečtení a fotografie. Jenom sehnat tuto spoustu dokumentace však muselo dát strašnou práci. Několikero vydání stejnojmenného románu Filipa Jánského (dokonce i v rumunštině), podle kterého byl celý film natočen, scénáře, spousty dopisů, fotografie z filmu a z natáčení, dokumentace o zrození filmového Wellingtonu z dopravního Lisunova Li-2 (licenční C-47 Skytrain/Dakota vyráběná v SSSR) až po jeho zánik při natáčení nouzového přistání, fotografie z interiérů a exteriérů (kdo by řekl, že některé záběry se natáčely i v porodnici u Apolináře...) a podobně. Značná část je věnována i hercům a jejich výběru pro dané role. Dost mě překvapilo například zjištění, že jedním z adeptů na roli Študenta byl i Viktor Preiss. Vše je doplněno několika velice hodnotnými kousky výstroje bývalých letců, uniformami, studijními příručkami, dokonce i záchrannou Mae-westou. Návštěvníci mají též v malém koutku možnost sledovat promítání onoho slavného filmu a ještě několika dalších s leteckou tematikou. Čestné místo výstavy je věnováno samozřejmě autorovi románové předlohy. Jako doplněk zde uvidíte i rozsáhlou sérii vyznamenání, která obdržel za své služby v RAF za druhé světové války. Pod svým vlastním jménem Richard Husmannn sloužil ve funkci palubního střelce na Wellingtonech a Liberatorech 311. československé bombardovací perutě a na konci války jako střelec bitevního "Šturmoviku" Il-2 u československé letecké jednotky v SSSR. Jeho osobě se budu zcela určitě blíže věnovat později v samostatném příspěvku.
Jediným tmavým flíčkem na jinak skvělém zážitku z této výstavy je fakt, že návštěvník musí chtě nechtě zaplatit plné vstupné, jako by navštívil i ostatní expozice muzea. Netvrdím, že se není v muzeu na co koukat, ale pro ty, co už tam byli a chtějí jen na Nebeské jezdce, je to plné vstupné přeci jen trochu zbytečně vysoké. Ale i tak výstava rozhodně stojí za návštěvu...
Do hotelu Duo, kde se díky plk. Horalovi letošní setkání konalo, dorazili jsme těsně před začátkem. Zvyklí na podobné akce, zamířili jsem rovnou do malého salónku. Půvabná slečna u vchodu nás však nasměrovala do sálu velkého, což nás poněkud vyvedlo z míry. Když jsme však uviděli, jaké množství lidí se na toto setkání dostavilo, bylo nám již vše jasné. Sál byl téměř plný, návštěvníků, fanoušků a hostů, veteránů RAF - přišli skoro všichni z Legie a ještě pár dalších. Přivítali jsme se se starými známými a prohodili pár slov, já navíc ještě honem rychle zakoupil nové vydání Nebeských jezdců. Měl jsem sice doma připravený jeden starší výtisk, tuším z roku 1990, ale ten se mi někam jak na potvoru ztratil. Mezi návštěvníky jsme zahlédli i několik šedomodrých uniforem a battledressů RAF. Pak už jsme ale honem usedli do poslední řady, abychom si mohli užít nerušeného pohledu na velké plátno v popředí. Za pár vteřin zazněla známá úvodní melodie "Riders in the Sky" a začal se odvíjet příběh několika (a přeneseně všech...) našich letců u bombardovací perutě RAF za druhé světové války...
Musím zcela otevřeně a upřímně přiznat, že to byl opravdu zážitek s velkým "Ž". Takhle na plátně jsem to viděl poprvé a nebyl jsem sám, komu místy téměř nebo skutečně ukápla nějaká ta slza dojetí. Nebo smíchy, když došlo na proslulé komické průpovídky Jiřího Hrzána alias "Prcka". Jen jsme neviděli na titulky, když se hovořilo v angličtině. Ale vzhledem k tomu, že prakticky všichni přítomní znají tento film nazpaměť, nebylo titulků potřeba...
Po skončení tohoto, nebojím se říci klasického, díla naší kinematografie byla na pořadu beseda s tvůrci a aktéry filmu. Než bylo vše připraveno, poděkoval Biggles hostům, mediálním partnerům a sponzorům, zejména pak plk. Horalovi za poskytnutí sálu. Též vyhlásil výsledky vědomostní soutěže, kterážto probíhala na internetových stránkách jeho projektu. Ani nás nepřekvapilo, že vítěz, který obdržel film "Nebeští jezdci" na videokazetě, dostavil se k převzetí v uniformě Sergeanta Královského letectva...
Nastal vrchol celého odpoledního setkání. Jeden po druhém začali usedat ke stolům na pódiu hosté, herci, tvůrci a poradci, kteří dali již několikrát jmenovanému filmu vzniknout. Jako první usedla téměř kompletní posádka filmového Wellingtonu, herci Svatopluk Matyáš (pilot a kapitán letounu Pavel Bednář), Jiří Bednář (jedna z hlavních postav, zadní střelec Študent), Josef Váša (druhý pilot Frank) a Vojtěch Holý (navigátor George). Přišel i prof. Zdeněk Mahler, scénárista filmu, plk. Joy Turner-Kadečková, bývalá příslušnice WAAF (ženských pomocných sborů) a odborná poradkyně filmu, hlavní architekt filmu Karel Černý (mimo jiné i držitel Oscara za film Amadeus...), pomocný režisér Otakar Fuka, druhý kameraman Rudolf Milič, vedoucí výroby Ladislav Winkelhöfer, plk. Ladislav Vybulka z bývalého letiště v Klecanech, paní Olga Hrzánová, vdova po představiteli předního střelce Prcka Jiřím Hrzánovi, paní Zuzana Poláková, vdova po režiséru Jindřichu Polákovi, Dr. Karel Helmich a Václav Tikovský, letečtí novináři, pamětníci a přátelé Richarda Husmanna. Zuzana Husmannnová, vdova po autorovi literární předlohy Richardu Husmannnovi byla též přítomna, ale na vlastní přání zůstala mezi diváky...
Nejprve dostal slovo prof. Mahler, který pohovořil o spolupráci s autorem knihy a o vzniku filmu...
Začíná to vlastně pozpátku. Předloha existovala a byla to předloha, která se velice rychle proslavila. Režisér Jindřich Polák samozřejmě pracoval nejdříve s autorem. Protože ale autor pracoval v jiné profesi, přišel pan Polák za panem Mahlerem, jestli bych se té práce ujal. A v tomto triumvirátu vznikala výsledná verze. První scénář, který stále existuje, byl napsán ručně, teprve potom se všechno upravovalo. Co se týče spolupráce, došlo k některým změnám oproti knižní verzi. Například hlavní hrdina se v románové předloze jmenuje Hezounek. Zde byl přejmenován na Študenta, s ohledem na popáleniny obličeje utrpěné při nouzovém přistání. Přední střelec Prcek by měl být podle knihy Angličan, zde byl vytvořen jako nová postava, která měla vnést do celého filmu trochu komickou podobu, přibližující se k tradičnímu švejkovskému podání. Já sám jsem přečetl knihu několikrát a film znám vlastně nazpaměť, tedy bych mohl uvést ještě spoustu dalších a dalších změn...
Co se týče myšlenky, vzniku a výroby, již kolem roku 1960 navštěvoval prof. Mahler Imperial War Museum v Londýně a v české sekci studoval spousty materiálů. Později při filmování je mohl i využít. Práce to však nebyla nikterak lehká. Rozpočet filmu byl mizivý, něco kolem 3,5 miliónu korun (což by nyní Honzovi Svěrákovi stačilo tak na jeden záběr, možná ani ne...), jen milión padl na výrobu pojízdné makety Wellingtonu z Dakoty, použité pro nafilmování nouzového přistání. Bylo proto využito i historických dokumentárních záběrů a materiálů, díky čemuž následně celý film byl natočen taktéž černobíle. Přitom samotné zapůjčení a okopírování těchto materiálů z londýnského IWM přišlo na 300 £. Což byl problém, neboť filmaři neměli k potřebným valutám přístup. Dokonce to došlo tak daleko, že bývalí letci a příslušníci RAF, kteří se filmování zúčastnili, navrhli, že se na toto zapůjčení složí. To bylo samozřejmě nemyslitelné. Nakonec to bylo vyřešeno tak, že muzeum materiály zapůjčí zdarma a posléze dostane hotovou kopii filmu, taktéž zdarma...
Velmi náročné, po psychické stránce, někdy až zdrcující a zahanbující, bylo setkání právě s bývalými letci RAF, neboť: "...ta realita tehdejší byla trochu odlišná od toho, jak ty věci vnímáme dnes. Když došlo k tomu, že pan režisér Polák a štáb vyjednal tým poradců, přišli lidé, kteří takříkajíc nedávno opustili vězení. A bylo to na nich ještě patrné. Protože jak víte, to je takový nepsaný zákon o naší zemi, že ten, kdo se nejvíc zaslouží o vlast, to musí nejvíc odpykat... Přicházeli třeba ze zemědělských družstev a byli oblečeni jako Ti, kteří si mohou vydělat tak leda na to, že si koupí tesilovou košili. Ale to nebylo to, co by člověka nejvíc trápilo a drásalo. To co nejvíc na mě dolehlo bylo to, že když jste se dívali na ty dokumentární záběry, a některé z nich jste viděli i ve filmu, tak jste třeba viděli tu posádku letadla, která jde na ten noční nálet, jdou po té rampě, po té ranveji a jsou nasvíceni jen tak, jak to v té válce bylo možné. Vidíte fantastické frajery, kluky nesmírně urostlé, je to nádherná podívaná, jakkoli je vidíte vlastně jenom v siluetě. Teď jsme seděli společně v té projekci, oni se na to koukali a jeden z nich najednou vyhrkl, když se podíval na ten obličej: "Proboha, vždyť to je Franta!",... a pak povídal: "Za chveličku ho sundaj nad Kanálem..." A jak ten záběr běžel, on najednou ztuhnul a povídá: "Proboha, to jsem já!" Krásnej mladej chlap! Teď vedle mě seděl dědek, kterej byl doničenej. Čili ten skrytej patos toho natáčení, ten byl obsaženej třeba i v těchto momentech..." A nebyli připraveni jen radit, byli připraveni absolvovat riskantní scény sami, autenticky. Konkrétně například ono nouzové přistání...
Autoři tenkrát přistoupili ke své práci s vědomím, že odčiňují historickou křivdu. Vlastně šlo o jakýsi první pokus, postavit našim západním vojákům takový pomyslný pomníček. Konec konců to dokládají první záběry filmu, ze hřbitova československých letců v Runnymede. Předpokládané uvedení filmu, k 50. výročí osvobození však ze známých důvodů nemohlo být uskutečněno. Po republice se proháněly "bratrské" tanky. Premiéra byla přesunuta až na listopad. Bývalý letci se dostavili na premiéru do kina Sevastopol v plném lesku, ve slavnostních uniformách, ověšeni vyznamenáními. Byl to skutečný hold a vyjádření úcty těmto statečným bojovníkům...
Paní Joy Kadečková, naše velmi dobrá známá z Legie poděkovala organizátorům setkání a vyslovila to, o čem jsme byli takříkajíc ve skrytu duše přesvědčeni v naprosté většině všichni v sále. "Jsem přesvědčena o tom, že pan režisér Polák a Jiří Hrzán jsou tady někde dnes s námi..." Vzpomněla i na svého manžela, který padl v řadách 311. perutě a dodala, že téměř omdlela, když spatřila Svatopluka Matyáše coby pilota letounu, neboť jakoby vypadl jejímu manželovi z oka... Poté pohovořila o zkušenostech z natáčení filmu a o přípravách. Například o problémech s ženami v uniformách. Připravené herečky měly dlouhé vlasy, nalakované nehty, boty na vysokém podpatku, ale válečná realita byla úplně jiná. "Nosili jsme otřesný šedivý bavlněný punčochy, měli jsem taky vojenský prádlo, asi takhle dlouhý. Vlasy jsme jim museli dát nahoru do drdolu nebo ostříhat, lak na nehty musel pryč a tak... Ale nejkrásnější bylo, my jsme měly dvě děvčata z Anglie na zkoušku na hlavní roli, Patricii. První byla taková jakoby holywoodská hvězdička, taky se tak chovala a hned odjela zpět. Ta druhá byla vynikající herečka, ale, nemyslím to špatně, neměla tu vizáž. A Študent jí měl říkat, ty jsi krásná, jsi nádherná. No a to nešlo. Tak to vyhrála ta Jana, když přišla, všichni viděli, jak je krásná a že je to ta pravá osoba. Tak jsme jí vzali..."
Nebo když se natáčel ten záběr ve stáji, jak tam spolu pijí Prcek a ten starý pán, bývalý voják. Ten kůň, jak měl strčit Hrzánovi hlavu do náručí, my jsme ho nemohli přesvědčit, on k němu nechtěl. Oni se tenkrát skutečně opili. Zvrhli přitom skleničku s tím vínem, ten kůň přišel k tomu a lízal to. Tak jsem viděla vyřešení toho problému. Vzala jsem to víno, namazala jsem s ním hlavu pana Hrzána a pan kůň šel krásně k němu..."
Pan Černý, jako hlavní architekt následně zavzpomínal na natáčení, zejména na vyrovnání se s finanční náročností filmu. Řešením bylo využití dostupných interiérů, což v té době nebyla nijak tradiční metoda, respektive se zatím nepoužívala. Například letištní jídelna vznikla z jídelny hostivařských ateliérů, anglický pub Samson a Hercules vznikl z jednoho baru na Ořechovce, nemocnice, kde se léčí popálený Študent vznikla v areálu porodnice u Apolináře a tak dále. Letadlo a jeho vnitřek vznikly ve Vodochodech za vydatné pomoci letců. Jedním z velkých problémů byla scéna ke konci filmu, kdy sestřelený Wellington přistane na moři a má se potopit. Model prý držel na hladině a nechtělo se mu pod vodu ani když byl na několika místech navrtán a "přemlouván" hasiči. Po nesmírných útrapách se nakonec podařilo...
Dodal, že si tohoto filmu nesmírně váží, neboť bylo těžké jeho vznik vůbec prosadit a navíc je to jeden z nejlepších filmů, ne-li nejlepší vůbec, který u nás kdy vznikl...
Pan Matyáš nato vyzdvihl odvahu a práci zejména realizačního a autorského týmu, který dokázal hercům připravit takové podmínky, aby bylo jejich úkolem v podstatě "jen" vystupovat co nejvěrohodněji. Připomněl i nelehkou dobu jeho vzniku a napjatou situaci, takořka na ostří nože. Uvedl to na příkladu, kdy měl být za pomoci modelů německých stíhaček natočen závěrečný souboj Wellingtonu s jeho tragickým koncem. Prý tenkrát dokonce hrozilo sestřelení modelů "spojeneckými" bratrskými armádami...
Vzpomněl i na jakousi předpremiéru pouze pro zahraniční letce na podzim roku 1968 v Kolíně. Film udělal na tyto muže veliký dojem, dokonce se někteří dohadovali, na kterém letišti v Anglii se natáčel. Nezapomenutelné, avšak někdy velmi smutné okamžiky...
Jako perličku dodal, že při prvním uvedení filmu jeho postava, pilot Pavel Bednář, mluvil česky. Avšak na přímý příkaz z ÚV KSČ, či snad rovnou od Gustava Husáka, musel se ve filmu objevit i Slovák, neboť v RAF bojovali i Slováci...
Slovo samozřejmě dostal i představitel jedné z hlavních rolí, pan Jiří Bednář. Hned na začátku se omluvil, že nenaváže na ostatní a nebude vyprávět veselé historky z natáčení. Naopak, bude se věnovat smutnějšímu tématu, těm, kteří měli také podíl na vzniku filmu a již nemohou být mezi námi. Pohovořil o představitelce Pat, mladé herečce Janě Novákové, tehdy dvacetileté posluchačce FAMU. Zemřela tragicky asi čtrnáct dní po premiéře filmu. Její manžel, západní Němec, ji ze žárlivosti zastřelil a poté i sebe. Druhým z nich byl představitel Prcka Jiří Hrzán, který taktéž odešel z tohoto světa tragickým způsobem, zahynul při pádu z okna. Dodal, že to byl naprosto geniální herec a role Prcka mu byla asi určena osudem. Vlastně to byla jediná role, pro kterou byl její představitel od samého začátku jasný. A byla to šťastná volba. Také šlo nejspíš o nejlepší roli Jiřího Hrzána v jeho kariéře.
Další dva, které pan Bednář jmenoval, byli autoři, spisovatel a autor knižní podoby pan Husmann a režisér filmové podoby pan Polák. Samozřejmě vyzdvihl opět jeho režisérovu odvahu se v době, kdy film vznikal, vůbec do něčeho takového pustit. Zakrátko po svém uvedení byl totiž tento film uzamčen v trezorech a znovuuvedení se dočkal až na podzim 1989. "Ještě před revolucí, což už tehdy znamenalo, že se něco děje..."
Posledního v pořadí, avšak rozhodně prvního v řadě, co se týče zásluh, uvedl Richarda Husmanna. Vždyť nebýt jeho románu, těžko by Nebeští jezdci kdy "vzlétli". Přitom sám měl velké štěstí, neboť od samého počátku do konce války bojoval v řadách československých jednotek. Jak prý sám říkával: "Tuhle republiku jsem si vystřílel..."
Po panu Bednářovi krátce promluvil s hlubokým dojetím v hlase i pan Váša, o kterém ve filmu Prcek říká (promiňte mi to, ale musel jsem aspoň nějakou jeho slavnou průpovídku uvést...): "To je hrabě z Norfolku, náš druhej pilot. On se u nás teď zaučuje. Tatínek mu pak koupí bombarďák a on bude lítat ve svým...". Poprvé od premiéry viděl film Nebeští jezdci až v devadesátých letech v Písku spolu se svými dětmi. Bylo to v době, kdy sem přicházela záplava barevných amerických velkofilmů a mezi nimi tento, černobílý,... „...to byl i po těch letech tak nádhernej biják! Úplně jsem brečel...".
Pan Holý, filmový navigátor George, promluvil o tom, jak se při výrobě filmu obsazovaly role anglicky hovořících osob. Tedy zejména radisty Tomíka, velitele perutě Batchelora, zpravodajského důstojníka a konec konců i samotného navigátora. Také o shánění dokumentačních materiálů a filmů. Jako čistokrevný neherec a celoživotní pracovník v oboru informačních technologií byl tenkrát požádán režisérem Polákem, jestli by z londýnského IWM přivezl zapůjčené dokumenty a filmy. "Přišel pan ředitel muzea a beze všeho, bez jakéhokoliv papíru mi naložil plný kufr dokumentačních materiálů. Tím nás zachránil, protože jsme neměli jediné letadlo a točil se film o letadlech... Když skončily práce na kopiích a vracel jsem se s materiály zpět do válečného muzea, ten ředitel mě přivítal s otevřenou náručí a nesmírně mi děkoval. Říkal mi: "Představte si, nám ten depozitář filmů úplně vyhořel. A jediné, co se nám zachránilo, bylo to, co jsem Vám tehdy půjčil..."
Co se týče obsazení rolí anglicky mluvících letců, bylo zneužito několik počítačových vědců a přátel pana Holého, tehdy pracovníka IBM. Byli pozváni do barrandovských ateliérů na exkurzi, při níž byli natáčeni, aniž by věděli o tom, že jsou vybíráni pro film. Tak došlo k tomu, že například představitelem velitele perutě W/Cmdr Batchelora se stal Vic Carter, ředitel počítačové firmy ICL. Winston Christlock, hrající radistu Tomíka byl také ředitelem počítačové firmy a tak dále. Představitel zpravodajského důstojníka však prý byl za války skutečným zpravodajcem. "A když to skončili, ten výběr, tak režisér Polák povídá: "Já bych potřeboval ještě jednoho navigátora. Oblečte mi ho." Tak mě oblékli a tím jsem se stal navigátorem..." V současnosti je pan Christlock profesorem historie na univerzitě sv. Tomáše v Minesotě. Na akci se bohužel nemohl dostavit, ale prý to zkusí napřesrok...
Účastníci besedy se osmělili i k několika dotazům. Ten první se týkal pana Bednáře a týkal se jeho vztahu k létání. Neboť Nebeští jezdci nebyli jediným filmem o letcích, ve kterém hrál. Namátkou uvedu třeba Vysokou modrou zeď. Jediný vztah, který prý k letadlům má je ten, že s nimi létá jako pasažér. Jinak jsou těžší než vzduch a létají, což prý nikdy nepochopil...
Dále byli hosté tázáni na obtíže, se kterými se při prosazování, realizaci a uvedení filmu setkali. Pan Fuka srovnal obtíže s tímto filmem s obtížemi při natáčení dalšího slavného díla, filmu Atentát. "Čekali jsme před toaletami v budově UV KSČ na pana Hendrycha a vždycky jsme se ptali, jestli je něco nového ke schválení..." Ještě jednou vyzvedl pomoc paní Kadečkové, připomenul i práci s historickými materiály a filmy z Imperial War Museum v Londýně. Letouny anglické výroby, které měly naše perutě po válce ve výzbroji již tou dobou byly zlikvidovány, tudíž nemohly být použity. "Ty letadla západní výroby ničili z nějakého jiného důvodu, než že by patřila do šrotu. Po poslední přehlídce, kde letěla dvoumotorová Mosquita, tak někdo z toho Ústředního výboru zaprotestoval, proč ještě létají letouny západní, kapitalistické, na přehlídce socialistického státu, nebo tenkrát ještě lidově-demokratického. Piloti dostali rozkaz už nepřistát v Milovicích, otočit to na Kbely a tam už čekalo nějaké to speciální technické komando, které začlo vypouštět zbytky paliva a začli likvidovat ta Mosquita..."
Na otázku ohledně výběru herců, konkrétně Jiřího Hrzána do role Prcka byla dána jasná s stručná odpověď: "Tak ten byl od začátku jasnej..."
Paní Kadečková odpovídala na otázku, zdali bylo ve skutečnosti možné, aby letec nastoupil po zranění do služby s korzetem kolem krku, jako Študent po návratu z nemocnice. "S tím jsem od začátku nesouhlasila. Ptala jsem se na to a možné to nebylo. Ale jinak, ten film je věrnější než Tmavomodrý svět. Takovýhle byl skutečný život těch letců. Skutečně, obraz našich životů tam..."
Následně letecký novinář pan Tikovský uzavřel besedu vzpomínkou na autora románu Nebeští jezdci Richarda Husmanna. "...Každé setkání s Richardem Husmannem bylo zážitkem, na který se nezapomíná, bohužel, časová tíseň, ve které jsme se ocitli, nedovoluje, abych šel do těchto vzpomínek. Nicméně, pokud jde o jeho literární dílo, tak by se slušelo říci pár slov. Samozřejmě Nebeští jezdci jsou dílem, které zřetelně dominuje a které je v další tvorbě už nepřekonáno. Ale za povšimnutí stojí i taková práce, málo známá, kde však autor těží z vlastní zkušenosti. Totiž, Richard byl typem autora, který si nevymýšlí, nefabuluje, který těží především z vlastního zážitku. Knížka, kterou chci zmínit se jmenuje Hrušňová alej a tematicky a námětově těží z mobilizace osmatřicátého roku. Richard tam opět promítá svou chlapeckou zkušenost, zážitek, kdy se pohybuje v leteckém útvaru, který je detašován v té zářijové mobilizaci, má býti nasazen, velitel toho útvaru nařizuje vykácet hrušňovou alej, do toho přichází ten zákaz startu a zpráva o kapitulaci. A tento chlapec pod tím drtivým zážitkem porobených vojáků, kterým nebylo dovoleno pozvednout zbraň na obranu své země, nakonec odchází za hranice. Zde snadno vytušíme Richardův osobní zážitek...
Rád bych ještě reagoval na ta zmíněná Mosquita, ono to bylo trošičku jinak. Tato Mosquita vystoupila naposledy na leteckém dnu v třiapadesátém roce a to jejich vystoupení bylo naprosto brilantní. Přestože bylo osm let po válce, byly to krásné stroje na soudobých parametrech. V tom třiapadesátém roce to byla doba sovětských poradců. A právě toho jednoho to Mosquito zaujalo, byl to typ, který neznal, nebyl to sovětský typ. Tak se ptal, co to je za krásné samoljoty, co tady létají. Naši pohlaváři mu poskytli informaci, že to jsou Mosquita z výzbroje našeho letectva. Poradce se velice podivil, byl samozřejmě překvapen, pohoršen a pak už to odpovídá. Mosquita přistála, přijely buldozéry a nebylo více těchto krásných strojů (Jeden z diváků následně dodal, že byl při tom, když byla tato Mosquita rozmlácena kladivy a topilo se s nimi na svobodárně...)...
Byly zde také dotazy, jak je možné, že ten film v té době vůbec prošel. Na to je jediná odpověď. Doba promluvila. Bylo třiadvacet let po válce, když byl film dohotoven. Vrcholila atmosféra osmašedesátého roku, ale už to nazrávalo několik let předtím. To způsobilo, že film přišel do správné doby, do příznivé atmosféry. Nebylo dost dobře možné ho nějak zakázat...“
A začal vrchol večera, autogramiáda. Nastala obvyklá tlačenice, neb zájemců bylo skutečně mnoho. "Postižení" herci a autoři to však brali statečně a s nadhledem a trpělivě podepisovali jednu knížku za druhou. Dokonce se nám podařilo uhnat i paní Husmannovou, která se autogramiády nezúčastnila, a paní Hrzánovou, která mezitím zmizela do spodního salónku. Následně jsem se s Kakancem odebrali k domovům, důkladně kulturně vyžití. Teď už se jen těšíme, až se nám do rukou dostane Filipem slíbené troj-cédéčko "Nebeští jezdci - Piloti - A stoupej do slunce". Takže zatím a happy landings...


"...Flak pořád žádnej,... frickové maj asi vycházky.
Nebo je po válce..."
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#71679 Verze : 0

Citace - mopic :

Navíc se děj neodehrává u československé 311. perutě, ale u anglické perutě Laughing Dle slov hlavního hrdiny Študenta ve scéně s posádkou polského bombardéru: "Chceme tady dolítat, naši jsou teď u pobřežního letectva" Very Happy



konkrétně u 276. perutě Smile B.C.
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#71836 Verze : 0
Nebeští jezdci na DVD vychází jako příloha časopisu DiViDi 17.12.04 Smile


URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#80604 Verze : 0
pražské zájemce o Nebeské jezdce a časopis samotný bych rád upozornil, že pokud by měli zájem podpořit i výstavu, můžou si tento časopis koupit u mně a myslím, že i o pár korun levněji Smile http://jezdci.valka.cz 777 220 517
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#80605 Verze : 0
Chápu to tak Velký Glessi, že gdybych Ti třeba teď a tady ponníženě požádal, vzal bys mi to DVD do příští Legie? Třeba?... Embarassed
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#80708 Verze : 0
ahoj. další schůzka je 5.1.? já se obávám, že nevzal...ne že bych nechtěl, ale to mám v Brně vernisáž Nebeských jezdců na vojenské akademii - naproti "rohlíku". ale můžu ti to přivézt někde po Praze, když mi pošleš vsms číslo, můžeme se domluvit.
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#80719 Verze : 0
Žádnej problém. Najdeš ho tuším u mě v profajlu. Jestli ne, tak zkus 608051586...
BTW: Myslíš, že by k tomu mohli být třeba i ti "Piloti" a "...a stoupej do slunce"?
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#80725 Verze : 0
hele já bych nerad nahlas porušoval autorská práva....Piloti se budou na výstavě, ale příští rok, musím si půjčit master, jak a stoupej nevím, autor sliboval jeden film pro mne, ale asi na mne zapomněl....nějak si to přelož Smile
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#80727 Verze : 0
Haleluja! aspoň nněco. Tak nějak jsem si to vysvětlil...
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#80940 Verze : 0
Takový malinkatý detail - žebřík vytažený po přistání je z MiG 15 - když Wellington představuje přestavěná ruská mašina, tak ať je ruský i zbytek Smile
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#83956 Verze : 0
Zájemci o DVD s tímhle skvělým filmem mají pořád šanci (časák je ještě na stáncích a pokud vím i vydavatel je ho ochotný zaslat).
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#83996 Verze : 0
Ještě stále je k mání, já jej zakoupil dnes (povinně).
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#85824 Verze : 0

Citace - Drummond :

Ještě stále je k mání, já jej zakoupil dnes (povinně).

O aký časák prosím vás ide? čo je tam písané.
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#85843 Verze : 0
To Haspeklo: Jmenuje se "DiViDi", na titulní straně je tuším Will Smith coby hrdina filmu "Já Robot". Nevím jaká je distribuce na Slovensku, ale udává se i cena ve slovenských korunách. (v české měně je to 299,-). DVD jako dárek je tam připleštěno v igelitovém obalu a uvnitř rovnou hotový papírový obal do krabičky DVD. Takže stačí deset korun za obal, nůžky a jedna minuta umění... Wink
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#85849 Verze : 0
jde o časopi DiViDi, v ČR vychází jako měsíčník a v každém čísle je DVD s nějakým českým filmem, v prosincovém bylo DVD s Nebeskými jezdci, stojí 299 Kč a je tam i obalka abys ji zastrčil do futrálu na DVD takže si koupíš jen ten plastový obal a máš to komplet. Jen dej pozor vychází ještě druhý časák s názvem DVD bez těch i a ten má jako přílohu také DVD ale filmy jsou zahraniční.
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#85850 Verze : 0
Vďaka vám obom za odpovede. Škoda, že nám DVD Sad Ale možno to kúpim aj tak, lebo DVD sa možno kúpi neskôr ale NJ už za tie peniaze a origoš už asi nie.
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#85853 Verze : 0
No kdyby bylo opravdu zle asi by se dali sehnat vždy, ale tady jsem neváhal ani vteřinu, cena je přiměřená a tenhle film se mi nechtělo kopírovat. Ten časák je dobrý v tom že jsou tam filmy které jinde neseženeš (aspoň u nás starší české filmy moc nejsou) a když mrkneš na odkaz co tam už vyšlo, já si docela vybral (beru jen něco) a jsem spokojený, podle mne je to důkaz že při rozumné ceně se dá DVD prodávat docela dobře a ve chvíli kdy "natáhnou" cenu lidi začnou kopírovat a výdělek je v háji. Na odkazu by měl být i seznam distributorů a adresa na vydavatele.
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#85857 Verze : 0
Já na ten časák narazil úplnou náhodou. Cestoval jsem vlakem a vždy si kupuji něco na čtení. Když jsem toto viděl, tak mi srdce zaplesalo. Tady opravdu není nad čím uvažovat.
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#85861 Verze : 0
Já ho znám už asi 1 1/2 roku a občas se kouknu na jejich web co bude nového a podle toho to začnu shánět (obvykle to není velký problém) pár DVD od nich mám a spokojenost, po pravdě se radši podívám na náš film než na cizí. No a půjčovny jsou plné cizích filmů a skoro bez těch našich (TV ostatně taky) takže je to pro mne vhodný doplněk. Asi jsem se svými choutkami osamocen když ty filmy nikde nemají Sad
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#85864 Verze : 0
Určitě ne osamocen, ale členem menšiny. Jednoduše řečeno, v Nebeských jezdcích vybuchne podstatně méně letadel či jiné techniky, než v Pearl Harboru. Potěším tě, i já beru Nebeské jezdce jako nevyvratitelnou klasiku.
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#85874 Verze : 0
Spíš bych řekl že tam je méně blbin než v Tmavomodrém světě (PH je cizí film a mne moc nebere - nic jsem od něj nečekal)
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#85879 Verze : 0
DNES - 12.30 na TV NOVA
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#105628 Verze : 0
Dovolil bych si připomenout, že stále existuje web o filmu a zde i možnost objednat DVD či kazetu s filmem - jezdci.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/Nebesti-jezdci-t15113#106035 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více