Nakadžima Ki 44 (prototypy)

Nakajima Ki-44 (prptotypes) / 中島 キ44 試作
     
Název:
Name:
Nakadžima Ki-44.01 – Ki-44.03 Nakajima Ki-44.01 – Ki-44.03
Originální název:
Original Name:
キ44 試作
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Nakajima Aircraft Co., Ltd., Ōta /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3 prototypy a 7 předsériových letadel
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2550 kg 5622 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,448 m 30ft 11,97in
Délka:
Length:
8,750 m 28ft 8,49in
Výška:
Height:
3,248 m 10ft 7,87in
Plocha křídla:
Wing Area:
15,00 m2 161.46 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
170,0 kg/m2 34.82 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima Ha-41 Army Type 100, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 919 kW (1 250 k) a výkonu 927 kW (1 260 k) v 3670 m.
Vrtule trojlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 000 mm.
Nakajima Ha-41 Army Type 100 fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine, rated at 1,233 hp for take-off and 1,243 hp at 12,040 ft,
driving a three-blade constant-speed propeller diameter 9ft 10 in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
485 l 106.7 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
626 km/h v 3700 m 389 mph in 12139 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,9 min do 5000 m 5,9 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11200 m 36745 ft
Dolet:
Range:
900 km 559.2 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
prototypy nenesly výzbroj prototypes not carrying weapons
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Famous Airpalnes Of The World, Army Type 2 Fighter "Shoki", No. 16, 1989 5, Bunrin-Do Co., Ltd., Nakano, Nakano-ku, Tokyo, Japan.
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
John F. Brindley, Nakajima Ki-44 Shoki ('Tojo'), Aircraft in Profile, No. 255., Windsor, Berkshire, UK, Profile Publications Ltd., 1973, No ISBN.
Jaroslav Schmid, Stíhací a bombardovací letadla Japonska, díl 2., Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 2000, ISBN 80-7238077-x
L+K, 13, 14, 15, 16 a 17/1998 Monografie Nakajima Ki-44 Shoki (Tojo), Jiří Hornát
L+K 4/1990, Letadla 39-45, Václav Němeček, Nakajima Ki-44 Tojo
www.ne.jp
www.xs4all.nl
http://www.militarium.net/lotnictwo/ki44.php
http://www.airwar.ru/enc/fww2/ki44.html
http://www.search.com/reference/Nakajima_Ki-44
http://www.arikah.net/encyclopedia/Nakajima_Ki-44
www.csd.uwo.ca
www.lemairesoft.happyhost.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-44-prototypy-t29801#106536 Verze : 0
Nakajima Ki 44.01 až Ki 44.03


Historie:
Rikugun Koku Hombu prosazovalo při výběru stíhaček vždy obratnost a ovladatelnost jako prioritní vlastnost, proto např. zvítězila Nakajima Ki-27 nad Nakajimou Ki-12 a později byl do výroby zaveden typ Nakajima Ki-43-Ia, který takovéto pojetí stíhacího letadla úspěšně završil. Nakonec v Rikugun Koku Hombu se podařilo prosadit myšlenku rychlé přepadové stíhačky, která by se zhostila ulohy protiletadlové obrany japonských měst. Zájem o zavedení přepadové stíhačky do výzbroje armádního letectva, projevovala pouze část velení armádního letectva a až po vypuknutí války v Evropě se tutu ideu podařilo uvést do reálné podoby.
Nedlouho po zadání vývoje vysoce obratné, ale také lehké stíhačky Ki-43, vycházeji upřesňující technické specifikace pro tuto nevou kategorii letadel. Hlavním kritériem byla nyni maximální rychlost, ta měla dosahovat až 600 km/hod ve výšce 4000 m a výstoupat do výšky 5 000 m měl nový stíhač během fantastických 4 min!
Konstruktér Toru Koyama se ujal projektu a rozhodl se použít velký, těžký, ale výkonný motor Nakajima Ha-41, který byl určen zejména pro těžká bombardovací letadla Nakajima Ki-49 ( to bylo také jeho dítkem ). Vybraný motor byl poměrně velký a tím byl zároveň novému letounu dán zavalitý vzhled a robusnost přední části trupu, na kterou navazovala poměrně subtilní zadní část a křídla o malých rozměrech a ploše.
Na základě armádou schváleného projektu továrna Nakajima Hikoki K.K. přistoupila ke stavbě tří prototypů, tyto prototypy byly intenzivně zkoušeny a na základě výsledků zkoušek byly letouny upravovány. Úpravy se týkaly především odstranění vibrací motoru, aerodynamičtějších tvarů regulačních klapek motorů a vstupních otvorů pro sání jednotupňového mechanického kompresoru.
Provedené úpravy přinesly nárůst maximální rychlosti z původní hodnoty 550 km/hod až na hodnotu 626 km/hod. Konstruktéři počítali se snížením této rychlosti po montáži zbraní až na hodnotu 580 - 590 km/hod a jijich propočet vyšel přesně. Do dalších zkoušek se postupně zapojovaly i předsériové typy. Další úpravy se týkaly ocasních ploch.



Použité prameny:
Rene J Francillion PhD, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987; ISBN-13: 978-0870213137
William Green a Gordon Swanborough, WW2 Aircraft Fact Files: Japanese Army Fighters, part 2, London, Macdonald & Jane′s, rok 1977, ISBN 0-354-01068-9.
Brindley F.John, Nakajima Ki-44 Shoki (Tojo), Aircraft in Profile No.255, Windsdor, Berkshire, Profile Publications Ltd., 1973 (bez ISBN)
Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
Jaroslav Schmid, Stíhací a bombardovací letadla Japonska, díl 2., Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 2000, ISBN 80-7238077-x
Nakajima Ki44, Maru Mechanic No.9, 03/1978
Bunrindo, Famous Airplane, Nakajima Army Type 2, single-seat fighter "Shokí"
L+K, 13, 14, 15, 16 a 17/1998 Monografie Nakajima Ki-44 Shoki (Tojo), Jiří Hornát
L+K, 4/1990, Letadla 39-45
www.xs4all.nl
http://www.militarium.net/lotnictwo/ki44.php
http://www.airwar.ru/enc/fww2/ki44.html
archiv autora




.
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-44-prototypy-t29801#106540 Verze : 0
Náčrtek prototypu 4401 pohled z boku a pro porovnání předsériová 4406
Nakadžima Ki 44 (prototypy) -


Nakadžima Ki 44 (prototypy) -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-44-prototypy-t29801#106543 Verze : 0
Nakajima prototyp 4401 srpen 1940, na fotografii jsou vidět ejektorové štěrbiny chlazení, které byly záhy odstraněny pro jejich malou účinnost.
Nakadžima Ki 44 (prototypy) -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-44-prototypy-t29801#106542 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více