Název: Name: | Nakadžima B6N1 11 Tenzan | Nakajima B6N1 11 Tenzan |
Originální název: Original Name: | 中島 舰上攻击机 天山一一型 (B6N1) | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.02.1943-DD.07.1943 Nakajima Aircraft Co., Ltd., Koizumi | |
Období výroby: Production Period: | DD.02.1943-DD.07.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 133 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 14.03.1941 | |
Osádka: Crew: | 3 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan | CATOBAR - catapult take-off but arested recovery |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3223 kg | 7105 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 5200 kg | 11464 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 5650 kg | 12456 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 14,894 m | 48ft 10,37in |
Délka: Length: | 10,735 m | 35ft 2,63in |
Výška: Height: | 3,800 m | 12ft 5,61in |
Plocha křídla: Wing Area: | 37,202 m2 | 400.44 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 139,78 kg/m2 | 28.63 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Nakadžima NK7A Mamoru 11 (Ha-36-11) vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 1 324 kW (1 800 k), 1 287 kW (1 750 k) v h= 1 400 m a 1 177 kW (1 600 k) v h= 4 900 m. Vrtule čtyřlistá kovová s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 500 mm. | Nakajima NK7A Mamoru 11 (Ha-36-11) fourteen-cylinder air-cooled two row radial engine, rated at 1,775 hp for take-off, 1,726 hp at 4,593 ft and 1,578 hp at 16,076 ft, driving a four-blade constant-speed metal propeller of the diameter 11ft 6in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1 540 l paliva 85 l směs vody a methanolu 70 l oleje | 338.75 UK gallons 85.7 UK gallons blend of water and methanol 15.4 UK gallons of oil |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 465 km/h v 4800 m | 288.9 mph in 15748 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 333 km/h v 4000 m | 206.9 mph in 13123 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 8,74 m/s | 1720.5 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 11,02 min do 5000 m | 11,02 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8650 m | 28379 ft |
Dolet: Range: | 1460 km | 907.2 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 3447 km | 2141.9 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý kulomet Type 97 ráže 7,7 mm ve střelišti na konci kabiny a 1x pohyblivý kulomet Type 97 ráže 7,7 mm ve výklopném střelišti v podlaze zadní kabiny. Pumový náklad: pumy, hlubinné nálože do hmotnosti 800 kg nebo torpédo typu 91 o hmotnosti 845 kg. | One flexible rear-firing 0.303 inch Type 97 machine-gun in dorsal position and one flexible rear-firing 0.303 inch Type 97 machine-gun in a ventral position. Bomb-load: 1,764 lb of bombs or one torpedo Type 91 of the weight 1,870 lb. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 中島 天山一一型 - Nakadžima Tenzan Iči-iči-gata - Nakadžima Tenzan model 11 天山 - Tenzan - Božská hora Spojenecké kódové jméno: Jill | Navy Carrier Based-Attack Torpedo-Bomber Model 11 中島 天山一一型 - Nakajima Tenzan Ichi-ichi-gata - Nakajima Tenzan Model 11 天山 - Tenzan - "Heavenly Mountain". Allied Code Name: "Jill" The B6N1 Model 11 production aircraft differed from the prototype in a number of ways. The single large exhaust of the prototype was replaced with multiple smaller exhausts, reducing the glare at night. The torpedo rack was angled down by 2 degrees. A second 0.303in machine gun was added, in a rear firing ventral position, while earlier aircraft had a single fixed forward firing 0.303in gun in the port wing. The main landing gear and tail plane were both strengthened. One chance that was considered but not made was to replace the unprotected semi-integral fuel tanks with self sealing tanks, but this would have reduced the range by around 30%, and the change was rejected by the navy. A total of 133 production B6N1 Model 11s were built by Nakajima before they were ordered to cancel production of the Mamori engine. Their own 'Sakae' engine was still in wide-spread use, and their new 'Homare' engine was considered to be more useful and easier to produce than the 'Mamori'. The Navy ordered Nakajima to modify the B6N to use the Homare, but supplies of that engine were very limited. |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon, Japanese Carrier Air groups 1941-45, London, Osprey Publishing Ltd., 1979, ISBN 0-85045-295-3. René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X René J. Francillon Ph.D., Imperial Japanese Navy Bombers of World War Two, Windsor, Berkshire, UK, Hylton Lacy Publishers Ltd., 1969, ISBN 0-85064-022-9. Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945, Volume 5, Nakajima Aircrafts. Shuppan-Kyodo Publishers, Tokyo, Japan, rok 1983 Leszek A. Wieliczko and Peter Argyropoulos, Nakajima B6N "Tenzan", Famous Airplanes 3 (Bi-lingual Polish/English), Lublin, Poland, Kagero, 2003. ISBN 83-89088-36-3. Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 http://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=350 http://www.combinedfleet.com/ijna/b6n.htm www.century-of-flight.net www.ww2aircraft.net http://www.aviastar.org/air/japan/nakajima_b6n.php http://www.airwar.ru/enc/bww2/b6n.html koapp.narod.ru archiv autora |