Micubiši Ki 46-IIIb [Dinah]

Mitsubishi Ki-46-IIIb Otsu / 三型乙 キ46-III乙 「新司偵」
     
Název:
Name:
Micubiši Ki-46-IIIb (Ocú) Mitsubishi Ki-46-IIIb (Otsu)
Originální název:
Original Name:
三型乙 キ46-III乙
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.05.1944-DD.MM.194R 1st Army Aviation Workshop, Tachikawa /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1944-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
75 (úprava již vyrobených letadel)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.07.1944
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
6124 kg 13501 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
14,700 m 48ft 2,74in
Délka:
Length:
11,450 m 37ft 6,79in
Výška:
Height:
3,880 m 12ft 8,75in
Plocha křídla:
Wing Area:
32,03 m2 344.444 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
191,20 kg/m2 39.86 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of engines:
2
Typ:
Type:
Micubiši Ha-112-II vzduchem chlazený dvojhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 1 103 kW (1 500 k), 993 kW (1 350 k) v h= 2 000 m a 919 kW (1 250 k) v h= 5 800 m
Vrtule trojlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 2 950 mm
Mitsubishi Ha-112-II fourten-cylinder air-cooled radial engine with direct fuel injection rated 1,479 hp for take-off, 1,332 hp at 6,562 ft and 1,233 hp at 19,000 ft.
Driving three-blade variable-pitch constant speed propeller of diameter 9 ft 8.15 inch
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 896 l
pod trup bylo možno zavěsit přídavnou nádrž o objemu 460 l
417 UK gallons and a ventral drop tank providing 101 UK gallons.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
629 km/h v 6000 m 390.8 mph in 19685 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
425 km/h v 6096 m 264.1 mph in 20000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
7,7 m/s 1515.7 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
19,00 min do 8001 m 19,00 min to 26250 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12300 m 40354 ft
Dolet:
Range:
2480 km 1541 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
4000 km 2485.5 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Ho-5 ráže 20 mm v přídi se zásobou 200 nábojů na hlaveň 2x Ho-5 cannons with calibre 0.79 inch, 200 rounds of ammo
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
50 letounů bylo v listopadu 1944 upraveno tak, aby bylo pod trup možno zavěsit dvě padesátikilogramové protivzdušné pumy Ta-Dan.
- pokud byl používán benzín s oktanovým číslem 95, zvýšil se dostup až na 12 300 m
- jeden letoun byl zkoušen s odlišnou výzbrojí, v trupu byl pro střelbu vpřed instalován kanón ráže 37 mm
Army Type 100 Air Defense Fighter
Zdroje:
Sources:
Rene J. Francillion Ph.D, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987; ISBN-13: 978-0870213137
William Green a Gordon Swanborough, WW2 Aircraft Fact Files: Japanese Army Fighters, part 2, London, Macdonald & Jane's, rok 1977, ISBN 0-354-01068-9
Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
Rene J.Francilion, Profile Publications The Mitsubishi Ki-46, rok 1966
Mgr. Martin Ferkl, Mitsubishi Ki-46 Dinah, Revi Publications, Vydání 1., Ostrava 2004, ISBN: 80-85957-10-8
L+K 11/1974, Monografie Mitsubishi Ki-46 Dinah, Václav Němeček
L+K 16/1956, Letadla 1939-45
www.historyofwar.org
www.historyofwar.org
ja.wikipedia.org
http://www.airwar.ru/enc/fww2/ki46.html
http://www.ijaafphotos.com/jbwki462.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-46-IIIb-Dinah-t93605#350697 Verze : 0
Stručná historie:
Vývoj této verze započal již v květnu 1944, Rikugun Koku Hombu si od této úpravy slibovalo, že získá účinnou zbraň proti americkým Boeingům B-29. Úpravou byly pověřeny 1. vojenské letecké dílny v Tačikavě. Jednalo se o úpravu a tzn., že letouny Ki-46-IIIb (Otsu) nebyly nově vyrobeny, ale upraveny z již vyrobených průzkumných Ki-46-III. Úprava spočívala v instalaci dvou dvacetimilimetrových kanónů Ho-5, což byl asi nejlepší kanón japonského armádního letectva. Instalace zbraní si vynutila změnu zasklení kabiny, vzhledem se upravená kabina podobala stupňovitému překrytu starších Ki-46-II, ale u stíhacích letounů bylo jednodušší rámování skel. Kanóny byly vzájemně přesazené, tím byl zajištěn dostatek místa pro podavače, náboje byly uloženy v pásech.
Celkem bylo do této podoby upraveno asi 75 letadel a 50 z takto upravených strojů, bylo v září ještě dovybaveno závěsníky pro dvě padesátikilové vzdušné pumy Ta Dan. Japonci tyto pumy používali s jistými úspěchy právě proti bombardérům B-29.


Stíhací letouny byly zařazovány do výzbroje jednotek protivzdušné obrany mateřských Japonských ostrovů (Dokuritsu 17. Chutai, Dokuritsu 16. Chutai, Dukuritsu 101. Chutai a 28. Sentai). Americké B-29 byly stíhacími letouny Dinah napadány také v Mandžusku, kde s nimi operovala Dokuritsu 81.Chutai, rotmistr Akiyama obdržel za zničení bombardéru B-29 Sn. 42-24505 řád Bukosho třídy Otsu. Útok zahájil pumami Ta Dan, potom zaútočil na bombardér zezadu kanónovou střelbou a útok úspěšně ukončil nárazem do ocasních ploch bombardéru. Akiyama útok přežil s pouze lehkým zraněním.


Jaké vlastnosti měl stíhací Ki-46-III Otsu? Byl dostatečně rychlý, ale neměl potřebnou stoupavost, do operační výšky 8 000 metrů stoupal plných dvacet minut, dostup jen mírně přesahující 10 000 m nebyl také plně dostačující a ani výzbroj dvou kanónů ráže dvacet milimetrů nebyla proti B-29 příliš účinná. Jistým řešením bylo použití vysokooktanového paliva (95 oktanů), tím se mírně zlepšila stoupavost a dostup stoupl o 2 000 metrů. Jeden prototyp byl bojově testován s v přídi uloženým kanónem Ho-204 ráže 37 mm. Zásah tímto granátem již většinou vedl ke zničení čtyřmotorového bombardéru.


Pokusy o ozbrojení průzkumných letounů Dinah lze sledovat již v roce 1942, kdy bylo experimentálně dozbrojeno sedmnáct Ki-46-II protitankovým kanónem ráže 37 mm. Stroje byly dopraveny na námořní základnu Rabaul, kde je převzal do své výzbroje 10. Sentai. Tento letoun bránil Rabaul před bombardéry B-17. Nejednalo se o šťastné řešení, letoun byl těžký na hlavu a kadence ručně nabijeného kanónu byla velmi nízká - 3 rány za minutu.
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-46-IIIb-Dinah-t93605#350818 Verze : 2
Náčrtek boční pohled a fotografie z http://www.ijaafphotos.com/jbwki462.htm
Micubiši Ki 46-IIIb [Dinah] -


Micubiši Ki 46-IIIb [Dinah] -


Micubiši Ki 46-IIIb [Dinah] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-46-IIIb-Dinah-t93605#350723 Verze : 0
Trojpohledový náčtrek Mitsubishi Ki-46-III Otsu bez kanónu Ho-203 střílejícího vzhůru.
Zdroj: archiv autora
Micubiši Ki 46-IIIb [Dinah] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-Ki-46-IIIb-Dinah-t93605#194477 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více