Micubiši A6M7 63 Reisen [Zeke, Zero]

Mitsubishi A6M7 Model 63 Reisen / 零式艦上戦闘機五三型丙「零式」
     
Název:
Name:
Micubiši A6M7 63 Mitsubishi A6M7 63
Originální název:
Original Name:
零式艦上戦闘機五三型丙
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.05.1945-DD.MM.1945 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1945-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
vždy je zmiňován "nevelký počet" / small number
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1945
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan CATOBAR - catapult take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2050 kg 4519 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3000 kg 6614 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3755 kg 8278 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,000 m 36ft 1,06in
Délka:
Length:
9,240 m 30ft 3,77in
Výška:
Height:
3,510 m 11ft 6,18in
Plocha křídla:
Wing Area:
21,30 m2 229.27 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
140,82 kg/m2 28.84 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima NK1E Sakae 31, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 831 kW (1 130 k), 890 kW (1 210 k) v h= 2 850 m se vstřikem vody a metanolu a 721 kW (980 k) v h= 6 000 m.
Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo / HS s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm.
Nakajima NK1E Sakae 31, fourteen-cylinder twin-row air-cooled radial engine, rated at 1,115 hp for take-off, 1,193 hp at 9,350 ft with water / methanol injection, 967 hp at 19,685 ft,
driving a three-blade constant-speed Hamilton-Sumitomo / HS proppeller of the diameter 10 ft.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
502 l + 2x 150 l v přídavných palivových nádržích pod křídly. 110 UK gallons and 66 UK gallons in two drop tanks under a wings.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
543 km/h v 6400 m 354.2 mph in 19685 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
370 km/h v 6000 m 205.1 mph in 19685 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9,97 min do 8000 m 9,97 min to 26247 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10200 m 33465 ft
Dolet:
Range:
1520 km 944.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2960 km 1839.3 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Type 99 Model 2 Mk 4 ráže 20 mm v křídlech (po 125 nábojích),
2x pevný kulomet Type 3 ráže 13,2 mm v křídlech (240 nábojů) a
1x pevný kulomet Type 3 ráže 13,2 mm vpravo nad motorem (230 nábojů).
Pumový náklad: 1x 250 kg puma zavěšena na výklopné vidlici, 1x 500 kg puma zřejmě pouze pro sebevražedné operace.
Two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99 Model 3 Mark 4 cannons i the wings mounted, 125 rpg,
two fixed forward-firing 0.52 inch Type 3 machine-gun in the wing mounted, 240 rpg and
one fixed forward-firing 0.52 inch Type 3 machine-gun in the upper fuselage decking, 230 rounds
Bomb load: One 551 lb bomb beneath the fuselage (one 1,102 lb probably for suicide missions).
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
V první polovině roku 1944 již bylo japonské námořní letectvo nemělo své velké letadlové lodě a tak Kaigun Koku Hombu požaduje aby konstruktéři upravili stíhací Zero pro jeho novou úlohu - Zero se mělo stát střemhlavým bombardérem.
Za základ byla vzata stíhací verze A6M6c, zesílen byl potah křídel a ocasní část - letoun musel být schopen vybrat střemhlavý let a tak musel odolat velkému přetížení. Puma musela být zavěšena pod trup na výklopné vidlici, která zaručila odhoz pumy ve střemhlavém letu mimo okruh vrtule. Přídavné nádrže byly nyní dvě pod křídly. Letoun měl operovat na palubách menších letadlových lodí a také z pozemních základen. Do výroby se zřejmě dostalo pouze malé množství letadel této verze.
In mid 1944, along loss of all of the larger aircraft carriers, the Kaigun Koku Hombu requested yet another modification of the fighter Zero. This time it was to have a role of dive bomber. Its new role required the ability to dive with great speeds thus necessitating additional reinforcements to the covering of the fuselage rear parts and wings. Under fuselage drop tank installation was replaced with a Mitsubishi designed bomb rack accommodating a 551 lbs bomb. Provision were also made for two 33 UK gallons under-wing tanks attached outboard of the wheel walls.It is not known how many machines of this type were built, but it was only a small amount.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
Artur Juszcak, Mitsubishi A6M Zero, Mushroom Model Magazine Special, No 6103, Yellow Series, ISBN: 83-7300-085-2
M. C. Richards a Donald S. Smith, Mitsubishi A6M5 to A6M8 'Zero-Sen' ('Zeke 52',)Aircraft in Profile number 236, Windsor, Berkshire, Profile Publications Ltd., rok 1972.
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
www.nasm.si.edu
http://www.vectorsite.net/avzero.html
http://www.go2war2.nl/artikel/522/7
www.lemairesoft.happyhost.org
www.xs4all.nl
www.warbirdsresourcegroup.org
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M7-63-Reisen-Zeke-Zero-t1281#404062 Verze : 0
Poznámky autora:


Tato veze Zera byla spíše stíhacím bombardérem, pro malé letadlové lodě. V místě, kde ostatní Zera měla přídavnou nádrž (pod trupem), byl pumový závěsník s výklopnou vidlicí pro pumu 250 kg. Výklopná vidlice zajistí odhození pumy pod trupem při střemhlavém letu, tak, aby byla odhozena mimo okruh vrtule.


Přídavné nádrže byly dvě, zavěšené pod křídly, každá nádrž měla objem 150 l. Některé prameny sice uvádí, že tyto nádrže měly objem 350 l, to se mi zdá na lehkou konstrukci Zera příliš.

Výzbroj : Kulomety ráže 13,2 mm, kanóny ráže 20 mm všechny zbraně byly v křídlech. Otázkou je použití třetího kulometu ráže 13,2 mm nad motorem jako A6M5c 52c a A6M6 53. Osobně si myslím, že nebyl používán, aby se Zeru odlehčilo.


Tento typ byl zřejmě nasazen bojově jako kamikaze, některé prameny uvádějí, že pro tuto příležitost byla použita puma o hmotnosti 500 kg, ta ale asi již nebyla zavěšena ve vidlici.


Počet vyrobených kusů není znám. Výroba začala v květnu 1945.
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M7-63-Reisen-Zeke-Zero-t1281#98117 Verze : 0
Ještě připojím kresbu - pohled z boku nohoře s nádržemi po 150 l a 250 kg pumou.
Micubiši A6M7 63 Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M7-63-Reisen-Zeke-Zero-t1281#98119 Verze : 0
A6M7
Micubiši A6M7 63 Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M7-63-Reisen-Zeke-Zero-t1281#46136 Verze : 0
a ještě jedna fotografie, Reisen těsně po kapitulaci Japonska, byl pilotován japonským pilotem a krátce používán pro doprovodné lety japonských kapitulačních delegací. Znaky Hinomaru jsou přetřeny a nahrazeny zelenými kříži - znamení pokory.
Micubiši A6M7 63 Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M7-63-Reisen-Zeke-Zero-t1281#129925 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více