Micubiši A6M3 22 Reisen [Zeke, Zero]

Mitsubishi A6M3 Model 22 Reisen
零戰22型(A6M3)「零式」
     
Název:
Name:
Micubiši A6M3 22 Mitsubishi A6M3 22
Originální název:
Original Name:
零戰22型(A6M3)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.1943 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
DD.MM.194R-DD.MM.1943 Nakajima Aircrafts, Ltd., Koizumi /
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1942-DD.MM.1943 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
560
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1863 kg 4107 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2679 kg 5906 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2985 kg 6581 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,000 m 39ft 4,43in
Délka:
Length:
9,060 m 29ft 8,68in
Výška:
Height:
3,570 m 11ft 8,55in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,438 m2 241.52 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
119,0 kg/m2 24.37 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima NK1F Sakae 21 o výkonu 831 kW (1 130 k);
výkon 809 kW (1 100 k) v h= 2 850 m a 721 kW (980 k) v h= 6 000 m
Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm
Nakajima NK1F Sakae 21 rated at 1,115 hp for take-off, 1,085 hp at 9,350 ft and 967 hp at 19,685 ft.
Driving Hamilton-Sumitomo a three-blade metal propeller with constant speed of 10 ft diameter
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
520 l + 330 l v přídavné nádrži pod trupem 114.5 UK gallons and 72.5 UK gallons in one drop tank.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
541 km/h v 6000 m 336.2 mph in 19685 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
370 km/h v 4000 m 229.9 mph in 13123 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,32 min do 6000 m 7,32 min to 19685 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11740 m 38517 ft
Dolet:
Range:
1284 km 797.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
3060 km 1901.4 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm nad motorem s 500 náboji na hlaveň a
2x pevný kanón Type 99-1 Model 4 ráže 20 mm v křídlech se 125 náboji na hlaveň.
Pumy: pro 2x 30 - 60 kg
Two fixed forward-firing 0.303 inch Type 97 machine-guns in the upper fuselage decking with 500 rpg and
Two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99-1 Model 4 cannons in wing-mounted with 125 rpg.
External stores: two 132 lb or 70.5 lb bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
零戦 / Reisen / Zero
零式艦上戦闘機二二型 / Rei-šiki kandžó sentóki / Námořní palubní stíhací letoun Type 0 Model 22
- varianta A6M3 22a nesla kanóny Type 99 Model 2 Mk.3 s dlouhou hlavní, které byly opatřeny rozšířeným ústím hlavně a přesahovaly náběžnou hranu křídel.
- 零式艦上戦闘機三二型 / Rei-šiki kandžó sentóki / Palubní stíhací letoun typ 0 model 32.
- Spojenecké kódové jméno: Hap, Hamp, Zero.
- Od této verze byla instalována krátkovlnná radiostanice Typ 96 Ku-1 s dosahem 80 km v h= 3 100 m, dále byl instalován radiokompas Typ 1 Ku-3
零式艦上戦闘機三二型 / rei-shiki-kanjou-senntouki / Carrier-borne fighter Type 0 Model 22.
Codenames "Zeke" or "Zero".
Equipment: Type Ku-1 H.F transmitter and receiver of Japanese design with a trnsmotting range of 50 miles at 10,000 ft. A Type 1 Ku 3 radio compass.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 0-87021-313-X
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighter: An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, rok 1995, ISBN-10: 0831739398
Robert C. Mikesh, Warbird History Zero, Combat & Development History of Jaoan´s Legendary Mitsubishi A6M Zero Fighter, Osceola, Wisconsin, Motorbooks International, rok 1994, ISBN: 0-87938-915-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Famous Airplanes of the World, Type Zero Carrier Fighter Model 22-63, No.56, 1996, BunrinDo Co. Ltd.,
Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5.
Jaroslav Schmidt, Letadla 1939 – 45, Stíhací a bombardovací letadla Japonska 1. díl, 1. vydání, Nakladatelství Fraus Plzeň, 1998, ISBN 807238-041-9
Jaroslav Schmidt, Letadla 1939 – 45, Stíhací a bombardovací letadla Japonska II. díl, Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 2000, ISBN: 80-7238-077-X
Lubomír Vejřík, Vzestup a pád orlů Nipponu 1931 - 1941, Prolog, Svět Křídel Cheb, rok 1994, ISBN: 80-85280-26-4
L+K 1/1976, A6M3 Hamp, Letadla 1939-45
ww2db.com
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
www.xs4all.nl
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-22-Reisen-Zeke-Zero-t29429#104690 Verze : 0
Mitsubishi A6M3 22
零戦 / Reisen / Zero
零式艦上戦闘機二二型 / rei-shiki-kanjou-senntouki / Námořní palubní stíhací letoun Type 0 Model 22


Historie:
V srpnu k jednotkám zavedená verze A6M3 32 s useknutými konci křídel měla relativně malý dolet, (tedy hodnotíme-li tuto verz se starší verzí A6M2 21) to bylo dámo sníženou kapacitou palivových nádrží a použitým motorem Sakae 21, který měl vyšší výkon a také vyšší spotřebu paliva. Zera A6M3 32 startující na Rabaulu a operující až nad vzdáleným Guadalcanalem, pak již neměla dostatek paliva pro bezpečný návrat a mnoho jich bylo takto ztraceno.
Kaigum Koku Hombu se obrátilo na továrnu Mitsubishi s požadavkem o rychlou nápravu. Konstruktéři museli celý problém v časové tísni a tak došlo k rekonstrukci křídla, vně od křídelních kanónů byly vestavěny palivové nádrže po 45 l a zároveň byly opět vráceny koncové oblouky a tím se zvýšilo rozpětí na původních 12,0 m. Celkový objem palivových nádrží byl u této verze 570 l ve vnitřních nádržích a 330 l ve vnější nádrži pod trupem. ( U Zera A6M3 32 to bylo 480 / 330 l)
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-22-Reisen-Zeke-Zero-t29429#104692 Verze : 0
A6M3 22 (T2-165) od 204. Kokutai, Rabaul, Nová Británie, červen 1943. Kód T2 používala 204. Kokutai od června 1943 do března 1944. Stroj je kamuflován světlou šedou a tmavě zelenou barvou, motorový kryt je tmavě šedý. S letounem létalo japonské stíhací eso Šóiči Sugita.
Micubiši A6M3 22 Reisen [Zeke, Zero] -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-22-Reisen-Zeke-Zero-t29429#397505 Verze : 0
Mitsubishi A6M3 22 na letišti
Micubiši A6M3 22 Reisen [Zeke, Zero] -


Micubiši A6M3 22 Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-22-Reisen-Zeke-Zero-t29429#108821 Verze : 0
Fotografie A6M3 22 za letu.
Micubiši A6M3 22 Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-22-Reisen-Zeke-Zero-t29429#135131 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek
Micubiši A6M3 22 Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-22-Reisen-Zeke-Zero-t29429#104694 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více