Micubiši 1MF9 Taka

Mitsubishi 1MF9 Taka / 海軍 三菱鷹型試作艦上戦闘機 [1MF9]
     
Název:
Name:
Micubiši 1MF9 Taka 1. prototyp Mitsubishi 1MF9 Taka 1st prototype
Originální název:
Original Name:
海軍 三菱鷹型試作艦上戦闘機 [1MF9]
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1927-DD.MM.1927 Mitsubishi Internal Combustion Engine Manufacturing Co., Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1926-DD.MM.1927
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1. (ze dvou prototypů)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.07.1927
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1200 kg 2646 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1710 kg 3770 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,800 m 35ft 5,2in
Délka:
Length:
8,403 m 27ft 6,8in
Výška:
Height:
3,403 m 11ft 2in
Plocha křídla:
Wing Area:
41,50 m2 446.7 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
41,205 kg/m2 8.44 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Micubiši typ Hi (Hispano Suiza 12Ha) kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o výkonu 331-441 kW (450-600 k)
Vrtule: kovová dvoulistá s pevným úhlem náběhu o průměru 2 900 mm
Mitsubishi Type Hi (Hispano Suiza 12Ha) twelve-cylinder vee water-cooled engine, rated 444 - 592 hp,
driving a two-blade fixed-pitch metal propeller ot the diameter 9ft 6,2in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
451 l 92.6 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet ráže 7,7 mm
Pumový náklad: 2x 30 kg
Two fixed forward-firng 0.303 inch machine-guns.
Bomb load: two 66 lb bombs
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
海軍 三菱鷹型試作艦上戦闘機 [1MF9] - Experimentální palubní stíhač typ Taka (1MF9)
Taka - Sokol (jap.)


Ostatní popsáno v historii.
海軍 三菱鷹型試作艦上戦闘機 [1MF9] - Mitsubishi 1MF9 Taka-type Experimental Carrier Fighter
Taka - Falcon


In April 1926, the Navy called upon Mitsubishi, Nakajima and Aichi to develop a new carrier fighter to replace the Type 10 Carrier Fighter. Mitsubishi's entry for this competition was the Taka (Falcon)-Type Fighter. The Taka-Type was designed by a team headed by Joji Hattori, and was a equi-span biplane of wooden construction covered by fabric, and featured a vee-shaped fuselage. The first two prototypes were delivered to the Navy in July and September 1927 respectively. These aircraft embodied Navy requirements in having a watertight fuselage with boat-shaped bottom and a watertight lower wing leading edge to enable them to remain afloat in the event of alighting onto water. A jettisonable undercarriage and a fuel dumping system were also incorporated. The first prototype was the first aircraft of Japanese design to feature wing flaps to help reduce landing speed.
The Mitsubishi Taka-Type remains the significant, however, in that it was the first carrier fighter designed by a Japanese, and it is further noteworthy in that it was the first Japanese fighter to be equipped with split-flaps.
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
www.csd.uwo.ca
www.modelbud.pl
www.wesworld.jk-clan.de
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MF9-Taka-t48296#319442 Verze : 0
     
Název:
Name:
Micubiši 1MF9 Taka 2. prototyp Mitsubishi 1MF9 Taka 2nd prototype
Originální název:
Original Name:
海軍 三菱鷹型試作艦上戦闘機 [1MF9]
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1927-DD.MM.1927 Mitsubishi Internal Combustion Engine Manufacturing Co., Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1926-DD.09.1927
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2. (ze dvou prototypů)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1927
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1272 kg 2804 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1855 kg 4090 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,800 m 35ft 5,2in
Délka:
Length:
8,443 m 27ft 8,4in
Výška:
Height:
3,403 m 11ft 2in
Plocha křídla:
Wing Area:
41,50 m2 446.7 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
44,70 kg/m2 9.16 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Micubiši typ Hi (Hispano Suiza 12Ha) kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o výkonu 331-441 kW (450-600 k)
Vrtule: kovová dvoulistá s pevným úhlem náběhu o průměru 2 900 mm
Mitsubishi Type Hi (Hispano Suiza 12Ha) twelve-cylinder vee water-cooled engine, rated 444 - 592 hp,
driving a two-blade fixed-pitch metal propeller ot the diameter 9ft 6,2in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
451 l 92.6 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
245 km/h v 0 m 152.2 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
152 km/h v ? m 94.4 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,17 min do 3000 m 6,17 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7000 m 22966 ft
Dolet:
Range:
700 km 435 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet ráže 7,7 mm
Pumový náklad: 2x 30 kg
Two fixed forward-firng 0.303 inch machine-guns.
Bomb load: two 66 lb bombs
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
海軍 三菱鷹型試作艦上戦闘機 [1MF9] - Experimentální palubní stíhač typ Taka (1MF9)
Taka - Sokol (jap.)
Letová vytrvalost: 3,5 h.
海軍 三菱鷹型試作艦上戦闘機 [1MF9] - Mitsubishi 1MF9 Taka-type Experimental Carrier Fighter
Taka – Falcon
Endurance: 3 hours 30 minutes
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
www.csd.uwo.ca
www.modelbud.pl
www.wesworld.jk-clan.de
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MF9-Taka-t48296#188495 Verze : 1
Mitsubishi 1MF9 Taka


Historie:
V dubnu 1926 vyzvalo Kaigun Koku Hombu své tři hlavní dodavatele (splečnosti Micubiši, Nakadžimu a Ajči), aby předložily své návrhy na nový palubní stíhací leteon, který měl nahradit sice dobré, ale již zastarávající palubní stíhače typ 10-3 (1MF4). Kaigun Koku Hombu projevilo ještě jedno přání - nový letoun měl být ryze japonskou konstrukcí.
Micubiši 1MF9 si činí nárok na první originální japonskou konstrukci, tedy vyjma motoru, to byl licenčně stavěný Hispano Suiza 12Ha. Letoun samotný byl dílem konstruktéra Joji Hattoriho a jeho týmu.
Zajímavostí byl trup letounu, který byl vodotěsný, stejně tak byla vodotěsná část spodního křídla, to bylo nutné při nouzovém přistání na vodní hladinu, pro tuto situaci bylo možno odhodit podvozek a vypustit palivo.
První prototyp byl vybaven vztlakovými klapkami, které umožnily významné snížení přistávací rychlosti (klapky byly vůbec poprvé nainstalovány na japonském letadle). Druhý prototyp létal bez klapek, při zkouškách měl těžkou havárii, která vedla k jeho vyřazení.

Soutěž obsadily všchny oslovené továrny Ajči přihlásila německý HD-23 a Nakadžima zase svůj A1N1, což byl britský Gloster Gambit. Ze své vlastní iniciativy potom ještě společnost Kawaniši přihlásila svůj prototyp K-11.
Soutěž vyhrála Nakadžima se svým typem A1N, nebyla to sice japonská konstrukce, ale na rozdíl od Taky neskončila v porovnávacích testech těžkou havárií.


Použité zdroje:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
www.csd.uwo.ca
www.modelbud.pl
www.wesworld.jk-clan.de
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MF9-Taka-t48296#188497 Verze : 0
Fotografie a kamuflážní schéma


Zdroj:
www.csd.uwo.ca
www.modelbud.pl

Micubiši 1MF9 Taka -


Micubiši 1MF9 Taka -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MF9-Taka-t48296#188500 Verze : 1
Trojpohledový náčrtek
Zdroj: archiv autora
Micubiši 1MF9 Taka -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MF9-Taka-t48296#188498 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více