Martin Smíšek

Diskuse

Krug = VYNIKAJÍCÍ!!! Shocked Nikdy mě tak nic nepotěší, jako když někdo něco napíše o mé milované PVO. Děkuji. Jen drobounká připomínečka (nic ve zlém), jako komplet jsou označovány prostředky PVO, u nichž jsou všechny části soustředěny do 1 části, např. S-2 Strela, prostředky složené z více částí (odpalovací a naváděcí zařízení jsou zvlášť) jsou označovány jako komplex.


Ještě jednou děkuji. Jen tak dál, už se těším na další. #Turn-l
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#2788 Verze : 0
Nějaké slušné fotografie a barevné bokorysy kompletů LUNA (Frog 7) jsou v publikaci od nakl. Concord "The Scud", autor S. Zaloga, číslo 7037.


Fridrich
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#2856 Verze : 0
Concordy muzu dodat, pred nekolika dny jsem se dohodl s vydavatelem, brzo budou v obchodě ! Smile
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#2858 Verze : 0
Safra to je rychlost. Shocked
K věci: konkrétně sháním publikaci nakl. Concord, s názvem "The War in Afghanistan 1979-1989", katalogové číslo 1009. Tu bych závazně vzal - vyobrazení přebalu tohoto titulu na zadní straně publ. BMP.


Fridrich
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#2860 Verze : 0
Ok. Dam vědět, až se to objedná, počítám tak do 14-21 dnů by to tu mohlo být.
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#2868 Verze : 0
Coze? Concordy uz jsou k mani? Uz jsem te nechtel chvalit, aby jsi nam moc nespychl, protoze jsem to delal uz x-krat v jinych castech fora, ale musim rict excelentni prace. Az to reknu Carlosovi, tak od nas muzes ocekavat celkem slusnou objednavku Concordu.


Jupiiiiiiiii !!!
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#2896 Verze : 0
Dobře a přehledně zpracovaný článek, který mi napomohl v mé badatelské činnosti si vyjasnit jednu dost zajímavou otázku. Navíc přehledná obrazová příloha vysvětlí ostatní, co se z textu nevyčte.
Díky
Fridrich
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#3446 Verze : 0
Velice zajímavý článek, osobně oceňuji komplexní zpracování informace o celém komplexu. Příteli, některá doplnění a upřesnění, informací o 2K11 je relativně dosti, ale často jsou dosti zamlžené.


Přibližně uvádíte- navádění rakety bylo povelové a v konečné fázi použito samonavedení.


Ano- takový byl záměr, který se však realizoval pouze pokusně u protiraketové varianty Krugu.
Z osobního kontaktu (1977-1981) s lidmi, kteří se podíleli na vývoji a zkouškách vím, že se nepodařilo včas dokončit samonaváděcí hlavici, a proto do vojsk pouze verze s povelovým navedením.
Do vojsk se dostala verze s povelovým navedením i když "delší" rakety měli ve špičce místo na RL samonaváděcí hlavici.
Nyní stručné doplnění k protiraketové variantě komplexu KRUG( podrobná informace je na stránce mého kolegu Saida Aminova http://www.pvo.ru).
Povelový systém Krugu byl doplněn aparatůrou podsvětu cíle z řídícího a naváděcího radiolokátoru SURN 1S91 komplexu 2K12 Kub a na raketě byla poloaktivní samonaváděcí radiolokační hlavice 1SB4 z rakety 3M9 uvedeného 2K12. Byl tedy realizován kombinovaný řídící systém navedení Krugu - v počáteční fázi povelový a v konečné u cíle poloaktivní samonavedení. I toto poloaktivní samonavedení mělo být původně realizováno podsvětem ze stanice navedení raket SNR 1S32, později se však přešlo na zmíněnou variantu nepřetržitý režim podsvětu od Kubu. Na polygonu Emba se prováděly zkoušky na cíle typu R-11M(8K11). Koncem 60. let se začalo s vývojem univerzálního komplexu (protiletadlového a protiraketového) S-300V a vývoj na této variantě KRUG-M byl zastaven. Krug byl přijat ve variantě protiletadlové do výzbroje armády v roce 1971. V letech asi 1975-77 jsem se s ním setkal neoficiálně a od 1977 již profesionálně.


Příteli, toto je krátké doplnění tvé záslužné práce, prosím- neber to jako výtku.
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#5026 Verze : 0
To Jirka
Dotaz blba> co je to stupnice odpalu ?
Vcelku chapu, ze integrace napriklad AMRAAM do avionickeho systemu je projekt tak na 2 roky, ale proc nemuze ALCA pouzivat Maverick ? Vzdyt prece probehly zkousky ve Francii a v Norsku ?
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#5791 Verze : 0
To Jirka
Děkuji za vysvětlení. Rozhodně bych si nedovolil zpochybňovat informace od "insidera". To teda znamená, že ALCA umí nosit jen klasické železné bomby a přídavné nádrže. Sidewindery může střílet v podstatě jen "naslepo" bez pomoci avioniky když se ozve IČ snímač. #Puppy dog
Btw. v záříjovém ATM je článek o kanónu PLAMEN. Zdá se, že problém je jeho disfunkce při selhání výstřelu, jinak to vypadá dobře. Pokud vím, tak ten mechanismus má několik startovacích pyropatron, aby se mohl zase rozjet, ale to v tom článku není.
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#6215 Verze : 0
Kompletně jsem překopal článek o ShM-120 PRAM. K článku o Krugu jsem přidal nějaké fotografie "Fridrichova oblíbence" (1S12), takže se na to prosím mrkněte.
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#6435 Verze : 0
Pokud iračané bojově použily 9K52 luna-M za války v perském zálivu,tak jsou u mě "molodci"!
když jsem sloužil jako záklaďák "za doktora Husáka",tak jsem se dostal k těm Lunám-M./krycí název "pastelka"/.Nový materiál se tomu říkalo,ten starý materiál byly luny na pásových podvozcích.Pro ČSSR byly vyčleněny tyto hlavice raket:tříštivotrhavá,chemická,jaderná(ty nebyly na našem území-v případě hrozícího konfliktu se měly letecky přepravovat z Ruska/SSSR/ na letiště v Ruzini a od každého útvaru měly pro ně vyrazit přepravníky a pak je dovézt na předem utajená místa setkání),cvičná - naplněná betonem.Hlavním terčem "našich" raket jak nám vtloukali do hlavy,byla odpalovací zařízení nepřítele(NATO),zejména rakety Lance,Honest john,Persing.samozřejmě až po vypátrání armádním průzkumem.Přesnost střelby -teda výpočtů dráhy letu,což jsem měl na starost já byla +/- 100m,někdy líp.Pokud bylo hůř,(dráhu letu počítaly dva nezávislé subjekty a musela se shodovat,jinak nebyl dán povel k palbě)muselo se počítat znovu - norma na výpočet pomocí kalkulačky a tabulek,kterých byl plný kufr/asi padesát tlustých sešitů/ byla 25minut(asi 1000 poč. operací)rychlost větru u země i ve výšce 50km,teplota to samé,směr,vliv otáčení země,hmotnost prach.náplně,hmotnost hlavice.odpor vzduchu,balistika,topograf.souřadnice atd.atd..Ruskému PC, které zabralo celý náklaďák to trvalo asi 10minut.Tehdy se věřilo,že když je raketa neřízená,nemůže ji žádný rušící element vychýlit z dráhy letu.Doba hoření motoru byla podle situace/potřeby dostřelu/ asi 80sec.a pak raketa stoupala do výšky okolo 50km setrvačností a pád po balistické dráze.Později když američané zavedli systém Patriot a mohli tak raketu sestřelit,nacvičovali jsme odpal dvou raket na jeden cíl v rozmezí pár sekund, aby alespoň ta druhá na cíl doletěla.Nevím jestli takovou taktiku použili i Iráčané,protože "ruská škola"střelby byla trochu jiná-přímo bez kontroly pálit rovnou od boku.To bylo také terčem kritiky jednoho ruského generála,který nás navštívil,když jsme měli VS na Kopečku u Olomouce vedle ZOO,že oni nic nekontrolují... "davaj ogoň"..Jinak podvozky ZIL 135,byly dost poruchové a měly velkou spotřebu benzínu 100l/100km.Vojna u této zbraně nebyla moc náročná fyzicky, ale makačka "na bednu".Zdraví vás starší počtář,velitel výpočetního družsta.
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#54995 Verze : 0
Chtěl bych jen upřesnit, že v letounu není sedačka VS-2B ale VS 2C se stejnými parametry, pouze modernizovaná na západní standarty.
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#87429 Verze : 0
Podle číselníků sovětské a ruské vojenské techniky je zařízení 9G22 (9G22M) plnič okysličovadla PLRK 2K11 Krug (2K11M Krug-M).
Na obrázku je opravdu vzduchový vůz, určitě ale nemá označení 9G22.
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#248426 Verze : 0
Znovu jsem se díval a označení, co je uvedené v článku by mělo sedět. Nemáte tím plničem okysličovadla na mysli 9G28?
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#248456 Verze : 0
Začnu tím, že se omlouvám.


Informace podle zveřejněných indexů, kterou jsem převzal, byla nesprávná.
V případě zařízení 9G22 (xx) se jedná opravdu o plnič vzduchu (česky řečeno vzduchový vůz, "vzducháč").
Mám ji ověřenu člověkem (před cca 1/2 hodinou) cestou téměř osobního kontaktu (Skype), který mně za tu prvotní dezinformaci dal pěkně "za uši".
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#248470 Verze : 0
Hello Mr. Smisek,
I noticed your series with Helion Publishing regarding Czechoslovak arms exports to the Middle East, and couldn't help but wonder if you happened to have any details on a particularly obscure arms export; L-39Cs to Yemen.
My interest in this was piqued when I saw a photograph of a Yemeni L-39C in the November 2001 issue of AirForces Monthly magazine, however I've only been able to find really vague information in English; namely that a contract was signed for 12 aircraft in Sana'a in February 1999, that the models from this agreement arrived sometime between September and December of the same year, and that (maybe) another 12 were purchased in 2001, these 12 having been intended for the USSR but cancelled due to the Velvet Revolution. The latter order is a bit iffy, though, since I've only found one source for it ( www.timesaerospace.aero )
Do you happen to have more details on the Czechoslovak sales of L-39Cs to Yemen? And also, do you know of any combat use of these jet trainers by the Yemeni Air Force, or if any are known to have been destroyed by the Saudi Arabian Air Force in 2015?
Thank you for your time and work!


(Translation done by my Czech friend; apologies for any discrepencies)
Dobrý den pane Smíšku,
Narazil jsem na vaší práci pro Helion Publishing ohledně československých zbraní a jejich exportu na střední východ, a velice by mě zajímalo jestli víte nějaké podrobnosti ohledně L-39Cs pro Jemen. Toto téma mě posedlo od doby kdy jsem viděl jemenský L-39C v 11/2001 vydání AirForces Monthly, bohužel jsem na toto téma našel pouze velmi vágní informace v angličtině, pouze že byl podepsán kontrakt na 12 letadel v Sana'a v únoru 1999, tyto letadla byla doručena někdy během září až prosince toho samého roku, a zřejmě dalších 12 jich bylo zakoupeno v roce 2001, těchto dvanáct letounů mělo mířit do SSSR ale objednávka byla zrušena kvůli sametové revoluci. Časová osa těchto událostí se mi ale moc nezdá, nicméně našel jsem pouze jeden zdroj ( www.timesaerospace.aero )
Nevíte více detailů prodeje československých L39 do Jemenu? Nemáte nějaké informace o bojovém použití těchto letounů Jemenskými vzdušnými silami, nebo jestli byli některé zničeny Saudi Arabian Air Force v roce 2015? Děkuji Vám za Váš čas, a vzdávám hold Vaší práci!
Martin Smíšek - AirForces Monthly, November 2001, p.50

AirForces Monthly, November 2001, p.50
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#698130 Verze : 3
Čiastočné informácie z publikácie Jakub Fojtík: Albatros.


Po revíziách a čiatočných opravách boli uschopnené stroje a trenažér pre nácvik katapultáže v roku 2000 dodané do Jemenu ku Výcvikovej letke na letisku Al-Anad. V roku 2004 uzatvorila jemenská vláda s ukrajinskými podnikmi dohodu o podpore miestneho letectva formou generálnych opráv techniky. Súčasťou kontraktu bola aj dodávka 14 L-39C.1 z prebytkov Ukrajiny. Lietadlá boli opravené v opravárenskom závode v Odese a dodané boli v rokoch 2005 a 2006. Najmenej dva stroje boli v Jemene zničené, ďalšie poškodené. Po vypuknutí nepokojov časť lietadiel preletela ku 12. letke na letisko Taizz, odkiaľ podnikali prieskumné a bojové misie. Počet letuschopných strojov bol v tom čase odhadom menší ako 10. V roku 2010 bol stratený pri cvičnom lete ďalší stroj.
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#698139 Verze : 2
UncleBourbon:


Unfortunately, I can provide no better information than the one mentioned in the book Albatros by Jakub Fojtík and provided in the post above by Janko PALIGA. Here is the translation:


After overhauls and partial repairs, the grounded airplanes and the ejection simulator were delivered to Yemen in 2000 to the Training Squadron at Al-Anad airfield. In 2004, the Yemeni government concluded an agreement with Ukrainian companies to support the local air force by overhauling its aircraft. The contract also included the delivery of 14 L-39C.1s from Ukrainian surplus stocks. The aircraft were repaired at the repair facility in Odessa and delivered in 2005 and 2006. At least two aircraft were destroyed in Yemen, others damaged. After the outbreak of unrest, some of the aircraft were flown to the 12th Squadron at Taizz airfield, from where they undertook reconnaissance and combat missions. The number of airworthy machines at that time was estimated to be less than 10. In 2010, another aircraft was lost during a training flight.
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#698167 Verze : 0
Mr. Paliga and Mr. Smisek,


thank you very much for your helpful responses!
I had seen Jakub Fojtik's book recommended on scalemates, but was unable to find a copy, and was unsure whether it was in Czech or English. I really appreciate the information from it.


Regarding the 2010 crash, I found a news story in Arabic about it,
https://defense-arab.com/news/729/
I've also found mention of a crash in 2014, which may be the second of the 'two destroyed' mentioned,
www.yahoo.com
The information on combat and recon is definitely of interest, as is the info about the decline in the number of airworthy machines. Strangley, Flight International still lists Yemen as having 28 L-39s 'active' as of 2022,
www.flightglobal.com


Again, my thanks to you both!
URL : https://www.valka.cz/Martin-Smisek-t458#698182 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více