MacFadyen, Donald Aikins

     
Příjmení:
Surname:
MacFadyen MacFadyen
Jméno:
Given Name:
Donald Aikins Donald Aikins
Jméno v originále:
Original Name:
Donald Aikins MacFadyen
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
major Squadron Leader
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
18.12.1920 Montreal /
18.12.1920 Montreal /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
03.12.2009
03.12.2009
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- -
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
stíhací eso (7-1-0 vítězství) Fighter Ace (7-1-0 Claims)
Související články:
Related Articles:
Zdroje:
Sources:
Shores C., Williams C.: Aces High, Grub Street, London, 1994
http://www.acesofww2.com/Canada/aces/macfadyen.htm
URL : https://www.valka.cz/MacFadyen-Donald-Aikins-t59327#382745 Verze : 1
     
Příjmení:
Surname:
MacFadyen MacFadyen
Jméno:
Given Name:
Donald Aikins Donald Aikins
Jméno v originále:
Original Name:
Donald Aikins MacFadyen
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR
Průběh vojenské služby:
Military Career:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Shores C., Williams C.: Aces High, Grub Street, London, 1994
http://www.acesofww2.com/Canada/aces/macfadyen.htm
URL : https://www.valka.cz/MacFadyen-Donald-Aikins-t59327#560479 Verze : 0
Squadron Leader Donald Aikins MacFadyen


RCAF No.J3103


Narodil se 18. prosince 1920 v Montrealu.


Do RCAF vstoupil 11. května 1940, v Kanadě prošel základním pilotním výcvikem, který ukončil v říjnu 1940. Poté se stal instruktorem a zůstal v Kanadě. V červnu 1942 obdržel hodnost Flight Lieutenant a od dubna 1943 působil v rámci Ferry Command. V květnu byl konečně odeslán do Anglie, kde však působil nadále u neoperačních jednotek.


Teprve v prosinci 1943 se dočkal zařazení k bojové jednotce, k 418. squadroně, která se svými Mosquity Mk.VI podnikala útočné operace nad nepřátelským územím a to nejen v noci (Night Intruder) ale i ve dne (Ranger).


V jejích řadách také získal své první vítězství, když v noci z 22. na 23. prosinec pravděpodobně sestřelil dvoumotorový letoun neznámého typu. První jistý sestřel si připsal až v novém roce 1944, přesněji 24. února, kdy se u letiště Würzburg stal jeho obětí dvoumotorový Me 410.


Německá letiště a doprava poté byla hlavním cílem útoků Mosquit 418. squadrony. MacFadyen si první větší úspěch připsal 21. března 1944, kdy společně s F/Lt J. Lumou navštívili letiště Luxeuil a Hagenau. MacFadyen si z tohoto výletu přivezl jedno vzdušné vítězství nad Junkersem W 34, společně s Lumou pak na zemi zničili další čtyři letadla jistě a dalších dvanáct poškodili.
Další úspěch si připsal v noci z 2. na 3. květen, když na letišti St.Yan zničil jeden He 111 a další letoun poškodil. Za tato vítězství a projevenou odvahu obdržel v květnu 1944 první DFC, stejné vyznamenání obdržel i jeho stálý navigátor Bill Wright.


Po Spojenecké invazi v Normandii se jeho peruť podílela na ochraně pozemních vojsk a napadala dopravu nepřítele. V noci z 6. na 7. červen 1944 tak piloti 418. squadrony načapali v prostoru Couommiers - Orleans - Chateaudun skupinu bombardérů a dopravních Ju 52, které přepravovaly do oblasti invaze posily. Pro squadronu z toho bylo 5-0-2 vítězství, MacFadyen si na své konto připsal jeden Ju 52.


Poté Němci začali na cíle v Británii odpalovat létající pumy V-1 a 418. squadrona byla určena pro noční boj s tímto novým nebezpečím. Během června a července 1944 zničil MacFadyen pět těchto letounků.


Dne 25. čevence 1944 byl MacFadyen stažen na odpočinek a působil jako instruktor u 60. a 54. OTU. V listopadu 1944 se vrátil do akce, tentokrát byl ale poslán k 406. squadorně. Ta byla vyzbrojena stejně jako jeho předchozí jednotka, používala však nejmodernější Mosquita Mk.XXX, a podnikala stejné druhy operací, takže se pro něj vlastně nic nezměnilo.


První vítězství u nové squadrony získal v noci z 21. na 22. únor 1945, když východně od letiště Störmede sestřelil stíhací Bf 110 Hanse Appela od 9./NJG 1.


V noci z 3. na 4. březen pak poprvé navštívil letiště na území Protektorátu Čechy a Morava. Jeho cílem se staly České Budějovice, kde na letišti zničil jeden stíhací Fw 190 a tři další poškodil. O dvě noci později sestřelil u Gerlozhofenu noční stíhací Ju 88 G. V noci z 24. na 25. březen se vrátil opět nad Čechy a na letišti Bystřice u Benešova zapálil jeden He 111 a čtyři další poškodil.


Své poslední vzdušné vítězství získal v noci z 9. na 10. duben, kdy v okolí letiště v Lübecku sestřelil dva Ju 88 G od III./NJG 5. Úplně poslední vítězství získal v noci z 24. na 25. duben 1945, když na letišti Eferding poškodil jeden Ju 88. Jeho celkové skóre se tak zastavilo na čísle 7-1-0 vítězství ve vzduchu a 5-1-17 na zemi. K tomu přidal pět zničených střel V-1.


Za ty o úspěchy obdržel v dubnu podruhé DFC a v říjnu mu byl udělen DSO. V té době však byl již doma v Kanadě, kam byl poslán v září 1945, po skončení druhého operačního turnusu.


MacFadyen zemřel v 90. letech 20. století.



Prameny:
Shores C., Williams C.: Aces High, Grub Street, London, 1994
Foreman J.: Fighter Comand war diaries, part 4, Air Research Publication, Walton-on-Thames, 2005
Foreman J.: Fighter Comand war diaries, part 5, Air Research Publication, Walton-on-Thames, 2004
http://www.acesofww2.com/Canada/aces/macfadyen.htm
URL : https://www.valka.cz/MacFadyen-Donald-Aikins-t59327#213805 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více