Letov Š-228E

     
Název:
Name:
Letov Š-228E Letov Š-228E
Originální název:
Original Name:
Letov Š-228E
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1932-DD.MM.1932 Vojenská továrna na letadla Letov, Letňany /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1932-DD.MM.1932
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1478 kg 3258 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2121 kg 4676 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
13,20 m 43 ft 3 ¾ in
Délka:
Length:
9,50 m 31 ft 2in
Výška:
Height:
3,20 m 10 ft 6in
Plocha křídla:
Wing Area:
39,18 m2 421.73 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
39,6 kg/m2 8.11 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome-Rhône Mercury VII o výkonu 368 kW/500 hp
dvoulistá dřevěná vrtule
Gnome-Rhône Mercury VII, power 793 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
258 km/h v ? m 160 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
230 km/h v ? m 143 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
11,75 min do 4000 m 11,75 min to 13123 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7300 m 23950 ft
Dolet:
Range:
800 km 497 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,7mm kulomet Vickers
1x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis
1x fixed .303 Vickers machine gun
1x flexible .303 Lewis machine gun
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
L+K 1998/05.
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-228E-t8384#23882 Verze : 0
Protože už v roce 1931 bylo zřejmé, že ani poslední vývojová verze série Letov Š-X28 označená Š-128 nebyla úplně nejvhodnějším řešením problémů nového letounu, byl druhý prototyp Š-128 vybaven novým motorem Gnome-Rhone Mercure VII doplněným o automaticky stavitelnou dvoupolohovou kovovou vrtuli. Nově modernizovaný letoun byl podroben továním a letovým zkouškám a následným rozhodnutím vedení Letovu byl, doplněný civilní imatrikulací OK-VOT, vyslán 14.9.1931 na předváděcí cestu do pobaltských států. Zde zaujal především posuzovací komisi estonského letectva. Ta vyjádřila o nákup letounu zájem, ovšem pod podmínkou, že bude zlepšena jeho ovladatelnost při provozu na nezpevněných plochách a zvýšena stabilita za letu.

Jako pracovní název pro Š-128 překonstruovaný dle estonských požadavků bylo zvoleno označení Š-128SM. Letoun dostal nový podvozek s hydropneumatickými tlumiči a zvětšenou svislou a vodorovnou ocasní plochu. Překonstruovaný letoun byl po zalétání přeznačen na Š-228. Na základě objednávky potom byly vyrobeny 4 letouny Š-228E pro estonské vojenské letectvo. Původní prototypový letoun byl ponechán v majetku továrny Letov a v únoru 1932 byl pod označením OK-VOU odeslán k další předváděcí cestě do Pobaltí zaměřené především na Finsko. Zde sice o měsíc později havaroval, ale zájem, který ve Finsku vzbudil, dal vzniknout další verzi označené Š-328.

Zdroje:
V. Němeček: Československé letectvo 1
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-228E-t8384#180865 Verze : 1
...
Letov Š-228E -


URL : https://www.valka.cz/Letov-S-228E-t8384#27360 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/other1/letovs228.html

Letov Š-228E -


URL : https://www.valka.cz/Letov-S-228E-t8384#433670 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více