Dnes asi nejpotřebnější část modelářství. Kdo nemá model opatinovaný až k upatinování, není "in" a modelář-pravověrný má pro takové osoby pouze slova pohrdání.
A teď vážně: Každý stroj okamžitě poté, co sjede z výrobního pásu, začíná jevit známky opotřebení. Nejenom, že z něj unikají různé provozní kapaliny, ale nešetrná obsluha také přidá lecjakou stopu, nehledě na vliv počasí, podnebí a podobných detailů. Všechny tyhle stopy pak jsou samozřejmě vidět. A naším cílem bude se tyto stopy naučit vyrobit i na svém modelu. Pro začátek jednoduchými metodami, později přistoupíme ke složitějším.Ještě si dovolím upozornit, že následující postupy lépe fungují až po závěrečném nalakování modelu.
Ideálním podkladem pak budou fotografie skutečného stroje a hlavně známé pořekadlo: "Méně je někdy více".
1.1Zašpinění, zaprášení, zaprasení, zasvinění, zvýraznění.
Krytky, šrouby, vystupující nýty, detaily všeobecně vystupující nad povrch modelu zvýrazníme jemným přetřením tuhou nebo tmavou kreslící křídou. Jak? Na smirkovém papíru si nastrouháme trošku tuhy nebo křídy,naneseme na kousek molitanové houbičky a ZLEHKA přejíždíme povrch modelu. Opakuji ZLEHKA, tenhle efekt nejlépe vynikne, když nevynikne Alespoň ne hned na první pohled. Stupačky, chodníčky na křídlech pro obsluhu, podvozky techniky špiníme úplně stejně. Křídy se mezi sebou mohou i míchat, čímž vzniká možnost tvorby různých odstínů zašpinění.
1.2. Očouzení, vytékání provozních kapalin.
Znázorníme opět velice jednoduše, pouhou školní temperou, v nejhorším případě i vodovkou.
Jemným štětečkem naneseme na požadované místo kapičku barvy, jemně rozetřeme opět molitanem do ztracena. Je důležité, aby skvrna neměla ostré obrysy. Tak vytvoříme očouzení od výfuků, od vpadávajících nábojnic, hlavní kanonů, ale i vytékající palivo nebo olej.
Výhodou je, že pokud nejsme s výsledkem spokojeni, vlhkým hadříkem nepodělek omyjeme a jede se druhé kolo
1.3. Odření, poškrábání, pokopání, omlácení a koroze.
Vojenská technika, pokud není jenom na výstavy, oplývá až neskutečným množstvím různých odřenin a drobné koroze. Odřeniny naznačíme nejlépe nanášením MALÉHO množství stříbrné nebo kovové barvy na exponované hrany, náběžné hrany, místa kde osádka nastupuje, blatníky a další a další. Barva musí být téměř suchá, musí zanechávat jen nevýrazné stopy!!!!!!!!! Nanáší se štětečkem, molitanem, prstem, párátkem, mladší sestrou, zkrátka vším, co je právě po ruce. Momentálně oblíbený prostředek namočte do barvy a otíráním o tvář oblíbeného státníka v novinách dosáhněte stavu, že téměř nezanechává stopy. To je ten správný okamžik. Stejně, jen jinou barvou, pak naznačíte stopy koroze.
Pokud potřebujete naznačit poškození větší plochy, postupujte opačně. Barvou kovu nastříkejte podklad v místech, kde bude později poškození. Pak teprve nastříkejte kamufláž. Na místě kde chcete mít barvu "orvanou až na plech" pak usilovně škrábejte párátkem nebo jemně skalpelem. Drsňáci mohou vyzkoušet i smirek hrubosti 600. Ovšem to už je opravdu jen pro silné povahy
Báječných výsledků rovněž dosáhnete, když olétání až na plech provedete na dřevěných dílech nebo znázorníte rezové skvrny na hliníkové karoserii. Okolí si o vás sice bude myslet něco velmi, velmi nelichotivého, ale alespoň zaujmete
A teď vážně: Každý stroj okamžitě poté, co sjede z výrobního pásu, začíná jevit známky opotřebení. Nejenom, že z něj unikají různé provozní kapaliny, ale nešetrná obsluha také přidá lecjakou stopu, nehledě na vliv počasí, podnebí a podobných detailů. Všechny tyhle stopy pak jsou samozřejmě vidět. A naším cílem bude se tyto stopy naučit vyrobit i na svém modelu. Pro začátek jednoduchými metodami, později přistoupíme ke složitějším.Ještě si dovolím upozornit, že následující postupy lépe fungují až po závěrečném nalakování modelu.
Ideálním podkladem pak budou fotografie skutečného stroje a hlavně známé pořekadlo: "Méně je někdy více".
1.1Zašpinění, zaprášení, zaprasení, zasvinění, zvýraznění.
Krytky, šrouby, vystupující nýty, detaily všeobecně vystupující nad povrch modelu zvýrazníme jemným přetřením tuhou nebo tmavou kreslící křídou. Jak? Na smirkovém papíru si nastrouháme trošku tuhy nebo křídy,naneseme na kousek molitanové houbičky a ZLEHKA přejíždíme povrch modelu. Opakuji ZLEHKA, tenhle efekt nejlépe vynikne, když nevynikne Alespoň ne hned na první pohled. Stupačky, chodníčky na křídlech pro obsluhu, podvozky techniky špiníme úplně stejně. Křídy se mezi sebou mohou i míchat, čímž vzniká možnost tvorby různých odstínů zašpinění.
1.2. Očouzení, vytékání provozních kapalin.
Znázorníme opět velice jednoduše, pouhou školní temperou, v nejhorším případě i vodovkou.
Jemným štětečkem naneseme na požadované místo kapičku barvy, jemně rozetřeme opět molitanem do ztracena. Je důležité, aby skvrna neměla ostré obrysy. Tak vytvoříme očouzení od výfuků, od vpadávajících nábojnic, hlavní kanonů, ale i vytékající palivo nebo olej.
Výhodou je, že pokud nejsme s výsledkem spokojeni, vlhkým hadříkem nepodělek omyjeme a jede se druhé kolo
1.3. Odření, poškrábání, pokopání, omlácení a koroze.
Vojenská technika, pokud není jenom na výstavy, oplývá až neskutečným množstvím různých odřenin a drobné koroze. Odřeniny naznačíme nejlépe nanášením MALÉHO množství stříbrné nebo kovové barvy na exponované hrany, náběžné hrany, místa kde osádka nastupuje, blatníky a další a další. Barva musí být téměř suchá, musí zanechávat jen nevýrazné stopy!!!!!!!!! Nanáší se štětečkem, molitanem, prstem, párátkem, mladší sestrou, zkrátka vším, co je právě po ruce. Momentálně oblíbený prostředek namočte do barvy a otíráním o tvář oblíbeného státníka v novinách dosáhněte stavu, že téměř nezanechává stopy. To je ten správný okamžik. Stejně, jen jinou barvou, pak naznačíte stopy koroze.
Pokud potřebujete naznačit poškození větší plochy, postupujte opačně. Barvou kovu nastříkejte podklad v místech, kde bude později poškození. Pak teprve nastříkejte kamufláž. Na místě kde chcete mít barvu "orvanou až na plech" pak usilovně škrábejte párátkem nebo jemně skalpelem. Drsňáci mohou vyzkoušet i smirek hrubosti 600. Ovšem to už je opravdu jen pro silné povahy
Báječných výsledků rovněž dosáhnete, když olétání až na plech provedete na dřevěných dílech nebo znázorníte rezové skvrny na hliníkové karoserii. Okolí si o vás sice bude myslet něco velmi, velmi nelichotivého, ale alespoň zaujmete