Main Menu
User Menu

Jaky 9 u RAF?

Diskuse
Při prohlížení starých čísel Letectví a kosmonautika z osmdesátých let jsem u článku: Křídla vítězství, narazil na foto letounu Jak 9 v markingu RAF. V článku o této zajímavosti nebyla žádná zmínka, článek pojednával pouze o sovětských stíhacích letounech a srovnával jejich technické parametry, výkon a výzbroj se stroji Luftwaffe. Víte někdo něco bližšího? Přijde mi podivné proč by RAF, snad mimo testů, měla používat sovětské stroje a pokud vím, tak perutě RAF nasazené v Murmansku používaly stroje Hawker Hurricane.
URL : https://www.valka.cz/Jaky-9-u-RAF-t99703#365279Verze : 0
Které číslo to prosím bylo?
URL : https://www.valka.cz/Jaky-9-u-RAF-t99703#365280Verze : 0
MOD
Jaku 9 bylo v RAF zjevne nekolik, viz tema

forum.keypublishing.com

jak se zda, tak nekolik jich bylo preletnuto nebo predano z Jugoslavie, pripadne Bulharska na letiste spojencu v Italii na konci valky, resp. po valce, jeden se zrejme vyskytoval u RAF jiz v roce 1944. Uvedeny odkaz ma i nekolik fotografii
URL : https://www.valka.cz/Jaky-9-u-RAF-t99703#365281Verze : 0
MOD
Buhužel nevím, dostal jsem se ke štosu starých Letectví volně ložených na půdě. Byla potrhána, pomíchána, nekompletní, prostě povětšinou salátová vydání. Tenhle článek měl dva díly v po sobě následujících číslech a vyšel určitě k nějakému kulatému výročí konce války, takže bych tipnul ročníky snad 80, 85 ?
URL : https://www.valka.cz/Jaky-9-u-RAF-t99703#365282Verze : 0
a jeste k tematu


www.britmodeller.com
URL : https://www.valka.cz/Jaky-9-u-RAF-t99703#365283Verze : 0
MOD
Už není potřeba. Strýček Google mi našel cizí diskusní vlákno k tomu to tématu.
S britskými kokardami létal jeden Jak 9 určitě a jeden možná. Ten první, Jak 9D, byl v roce 1945 osobním letounem ("hack", ne bojový) Jamese Erica Storrara, velitele 234. peruti RAF na základně Treviso, jinak vybavené Mustangy. Stroj měl údajně dostat darem od ruského pilota, který během předchozích bojových operací pobyl v Bari, poté, co si Jaka vyzkoušel a byl jím nadšený. Stroj létal u peruti do té doby, než mu za letu praskla olejová nádrž a stroj byl jako neopravitelný odtažen do středu letiště a slavnostně spálen.
Druý stroj by měl být Jak 9D, se kterým v roce 1946 ulétl jugoslávský či bulharský pilot do Bari. Ten měl být posléze spálen a shozen do lomu u letiště, aby e zamaskovaly stopy po útěku. Oba příběhy se v některých bodech shodují, je možné, že je to stále jeden a ten samý stroj.
Podle připojených obrázků by stroj J. E. Storara, JAS, mohl být původem bulharský, protože to vypadá, že má číslo jako přiložený bulharský letoun.

forum.keypublishing.com
www.britmodeller.com



Edit - Admine, já se tím prohrabuju, a ty potvoro jen postneš linky Smile Buhehééé.


Jinak další zdroj zpochybňuje, že JAS patřil Storrarovi, ten se totiž do Itálie dostal až v roce 1946, ale ne jako velitel 234. peruti, ale 239. křídla.
Jaky 9 u RAF? - Třetí obrázek v lepší kvalitě, s čitelným nápisem JAS

Třetí obrázek v lepší kvalitě, s čitelným nápisem JAS
URL : https://www.valka.cz/Jaky-9-u-RAF-t99703#365284Verze : 0
MOD
V jednom z posledních REVI je Storrarův životopis a pokud si vzpomínám, tak opravdu měl po válce používat Jak-9, se kterým bylo uletěno z Bulharska a to jako velitel zmíněného křídla.
Dříve to být nemohlo protože ještě v květnu 45 válčil nad SZ Evropou Smile


Jinak Britové těch Jaků mohli mít více už z dob bojů, např. skupina Jaků se při jednom z kyvadlových náletů B-17 podílela na jejich doprovodu ze SSSR do Itálie, ppzději Rusové využívali pomocná letiště na Jugoslávských ostrovech. Klidně tam mohli nějaký poškozený nechat Smile
URL : https://www.valka.cz/Jaky-9-u-RAF-t99703#365333Verze : 0
MOD
Předpokládám, že v uvedených tématech nakonec šlo o jeden jediný letoun, který nebyl dárek, ale byl to Bulhar uprchnuvší v roce 1946, pro což mluví novější znaky, Storrarův výskyt v Itálii až v roce 1946 a přitom shodné sériové číslo na Bulharovi a stroji s kokardami a nápisem JAS (viz foto Yak Bari 46 a Yak 9 JAS), který Storrar nosil i na svém Mustangovi. Později to zase být nemohlo, kvůli ještě válečným kokardám.
URL : https://www.valka.cz/Jaky-9-u-RAF-t99703#365337Verze : 0
MOD
Jde jednoznačně o jediný letoun. vvs.hobbyvista.com Typ je Jak-9M, nikoli D (ty ani v Itálii nebyly, bylo tam několik DD které z letiště v Bari podporovaly Jugoslávce). V článku je poměrně solidně vysvětleno jak vznikl omyl se Storrarovým letounem - info bylo od něj v roce 1993, tedy po skoro 40 letech a prostě se starý pán po tolika letech spletl a smíchal víc věcí dohromady. Šlo tedy o původně bulharský letoun který přelétl na základnu v Trevisu.
ještě jednou adresu, fórum si ji pozměňuje "https:// vvs.hobbyvista.com" /Research/Yakovlev/Storrar/ "category/view//"
budete si muset zkopírovat a odstranit uvozovky
URL : https://www.valka.cz/Jaky-9-u-RAF-t99703#533620Verze : 3
link na hobbyvista opravený
URL : https://www.valka.cz/Jaky-9-u-RAF-t99703#533632Verze : 0
MOD