Název: Name: | Jakovlev Jak-9S | Yakovlev Yak-9S |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-9C | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1945-DD.05.1945 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1945-DD.05.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.05.1945 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2347 kg | 5174 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3130 kg | 6900 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | 31ft 11,45in |
Délka: Length: | 8,550 m | 28ft 0,66in |
Výška: Height: | 3,000 m | 9ft 10in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 182.507 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 180,525 kg/m2 | 36.97 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PF-2 kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 949 kW (1 290 k). Vrtule trojlistá kovová VIŠ-105SV-01 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov VK-105PF-2 twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated at 1,272 hp for take-off, driving a three-blade metal variable-pitch VISh-105SV-01 propeller od 9ft 10in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 662 l (484 kg) | 145.6 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 583 km/h v 3750 m | 362.3 mph in 12303 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,0 m/s | 2559.1 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,5 min do 5000 m | 6,5 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9750 m | 31988 ft |
Dolet: Range: | 930 km | 577.9 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón VJa-23 ráže 23 mm střílející osou vrtule, 60 nábojů a 2x pevný kanón B-20S ráže 20 mm nad motorem, po 120 granátech. | One fixed forward-firing 0.91 inch VYa-23 firing through the propeller spinner, 60 rounds and two fixed forward-firing 0.79 inch B-20S canons in the fuselage above the engine, 120 rpg. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Označení Jak-9S bylo označením neoficiálním. | The designation Yak-9S been the unofficial designation. |
Zdroje: Sources: | Robert Bock, Monografie Lotnicze 47, Jak-7 Jak-9, AJ-Press, Gdaňsk, 1999, ISBN: 83-7237-019-2 Hans-Heiri Stapfer, Squadron/Signal, Aircraft Number 78, Yak Fighters in Action William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9 http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9s.html http://www.airpages.ru/ru/yak9m.shtml http://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm archiv autora |