Název: Name: | Jakovlev Jak-7D | |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-7Д | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.05.1942-03.06.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk / | |
Období výroby: Production Period: | DD.05.1942-03.06.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.06.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2262 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3135 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | |
Délka: Length: | 8,500 m | |
Výška: Height: | 2,750 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 182,799 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov M-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW (1 210 k), 926,75 kW (1 260 k) v h= 700 m a 868 kW (1 180 k) v h= 2 700 m. Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 925 l (690 kg) (v 11 palivových nádržích) | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 560 km/h v 3800 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11,9 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,8 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8900 m | |
Dolet: Range: | 1060 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2285 km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón MPŠ-20 ráže 20 mm střílející osou vrtule se zásobou 60 granátů. | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | V roce 1942 začínal být dostupnější hliník a tak Jakovlevovi konstruktéři navrhli nové křídlo smíšené konstrukce s kovovými klavními nosníky. Díky tomu se v křídle uvolnil prostor pro palivové nádrže. Vzniká tak stíhací průzkumný letoun Jak-7D. | |
Zdroje: Sources: | William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9 Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1 Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3. Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2 http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7d.html http://www.airvectors.net/avyak1.html archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7D-t145185#467374Verze : 0
Vláďa
MOD
Historie typu:
Základem tohoto prototypu dálkového stíhacího/průzkumného letounu byl trup Jak-7B s motorem VK-105PF a zcela nové křídlo. Křídlo bylo smíšené konstrukce, mělo dna nosníky z duralu a žebra byla částečně z lehkých slitin, částečně dřevěná. Důležité bylo, že zde bylo možno nainstalovat osm palivových nádrží o objemu 833 l (další nádrže byly v trupu). Na konce křídel byly instalovány koncové oblouky, které zmenšili rozpětí na 9 740 mm (nosná plocha zůstala stejná 17,15 m2). Zvýšena musela být také zásoba motorového oleje na 78 l (65 kg).
V zadní části trupu byl dostatek prostoru a tak sem byl instalován fotografický přístroj AFA-B, který mohl pořídit 50 snímků ve výšce 8 000 m, dále zde byly kyslíkové láhve, které umožnily pilotovi setrvat v této výšce až dvě hodiny.
Výkony a manévrovatelnost samozřejmě poklesly, bylo to důsledku vysoké vzletové hmotnosti, ale letoun se mohl pochlubit doletem, jaký nedosahovala žádná sovětská stíhačka té doby. Nedostatkem bylo příliš zdlouhavé plnění palivových nádrží.
Jak-7D provedl celkem 15 letů v trvání 13,25 hodin, to vše pouze v rámci továrních zkoušek. Ke státním zkouškám jej hlavní konstruktér A. S. Jakovlev nepustil a celý projekt ukončil. Letoun byl následně přestavěn na dálkový stíhací Jak-7DI, který byl již základem pro výrobu nejpočetnějšího Jakovlevova typu Jaku-9. Můžeme tak říci, že prototyp Jak-7D byl prvním přímým předchůdcem nového typu.
Použité prameny:
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7d.html
http://www.airvectors.net/avyak1.html
archiv autora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-7D |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-7D |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-7D |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7D-t145185#467375Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.