Název: Name: | Jakovlev Jak-3RD | Yakovlev Yak-3RD |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-3PД | |
Kategorie: Category: | experimentální letoun | experimental aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.MM.1944 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1944-DD.MM.1944 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.12.1944 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2382 kg | 5251 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2980 kg | 6570 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,200 m | 30ft 2in |
Délka: Length: | 8,750 m | 28ft 8,5in |
Výška: Height: | 2,420 m | 7ft 11,25in |
Plocha křídla: Wing Area: | 14,85 m2 | 159.84 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 200,673 kg/m2 | 41.1 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový a raketový | piston and rocket |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 + 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PF-2 kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 949 kW (1 290 k). Vrtule trojlistá kovová VIŠ-105SV-01 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm a raketový motor na tekuté palivo typu RD-1ChZ o tahu 2,942 kN (300 kg). | Klimov VK-105PF-2 twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated at 1,272 hp for take-off, driving a three-blade metal variable-pitch VISh-105SV-01 propeller od 9ft 10in diameter and the rocket engine Type RD-1ChZ for liquid fuel, thrust 661,387 lbf. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 272 l benzínu pro pistový motor 132 l kyseliny dusičné / 200 kg 62 l petroleje / 50 kg | 60 UK gallons (72 US gallons) 29 UK gallons (35 US gallons) / 441 lb 13.6 UK gallons (16.4 US gallons) / 220 lb |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 782 km/h v 7800 m | 485.9 mph in 25591 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 606 km/h v 4100 m | 376.6 mph in 13451 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 3,0 min do 5000 m | 3,0 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11800 m | 38714 ft |
Dolet: Range: | ? km | ? mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón VJa-23 ráže 23 mm střílející osou vrtule, 60 nábojů. | One fixed forward-firing 0.91 inch VYa-23 firing through the propeller spinner, 60 rounds. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) maximální rychlost pouze s motorem VK-105PF2 - Změněna byla ocasní část letounu. - Motor RD-1 mohl pracovat po dobu 3 minut. - V průběhu zkoušek byl vyměněn motor RD-1 a změnilo se zapalování, nejprve se raketový motor zapaloval elektrickou jiskrou, později byl zapalován chemicky. - 16. srpna byl letoun zničen po nárazu do země, zkušební pilot V. L. Rastorgyev zahynul | 1) The maximum speed with only piston engine VK-105PF2. |
Zdroje: Sources: | Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2. Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 Hans-Heiri Stapfer, Squadron Signal. Aircraft No.78, Yak Fighters in Action http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak3rd.html http://www.combatavia.info/index1yak3.html http://aviationz.narod.ru/tech/pl/yak-3rd.html archiv autora |