Název: Name: | Jakovlev Jak-10 | |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-10 | |
Kategorie: Category: | víceúčelový letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.MM.1944 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva / DD.MM.1946-DD.MM.1947 Dolgoprudněnský letecký závod č. 464, Dolgoprudnyj / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1944-DD.MM.1947 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 Moskva 40 Dolgoprudnyj | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.01.1945 | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola/lyže | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 820 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1170 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 1250 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 12,00 m | |
Délka: Length: | 8,45 m | |
Výška: Height: | 3,80 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Švecov M-11FR o výkonu 118 kW/160 k dvoulistá stavitelná vrtule VIŠ-327 | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 206 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,5 min do 1000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 3500 m | |
Dolet: Range: | 605 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Yakovlev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-203-9. Gunston, Bill; Gordon, Yefim. Yakovlev Aircraft since 1924. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-872-0. ruslet.webnode.cz |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-10-t54835#557907Verze : 0
Aubi
MOD
Jakovlev Jak-10
Яковлев Як-10
První prototyp letadla byl zalétán v lednu 1945 a jeho testování bylo ukončeno v červnu 1945. Jeho výkon byl shledán jako dostatečný, ovládání a údržba jako jednoduchá. Poté následovala sériová výroba. Některé letouny byly upraveny na verzi Jak-10V (Як-10В) (вывозной = výcvikový), která měla zdvojené řízení.
V roce 1946 byl do letadla nainstalován výkonnější motor M-11FR (М-11ФР). Dále byla postavena verze Jak-10G (Як-10Г) (Гидро = hydroplán), avšak výkon byl velice nízký a zkoušky této verze nebyly dokončeny.
V roce 1947 se začala vyrábět verze Jak-10S (Як-10С) (Санитарный = sanitní). Hmotnost letadla se nezměnila a mohli být přepravováni 1 - 2 pacienti na nosítkách a lékař.
V únoru byly na Jak-10 nainstalovány lyže (Made in Canada
). Ačkoli lyže byly velice lehké (každá 20,25 kg, ocasní 1,93 kg), výkon byl nevyhovující vzhledem ke špatné aerodynamice. Letadlo mohlo operovat jen dobře připravených sněhem pokrytých dráhách a bylo nevhodné pro zemědělské oblasti.
Celkem bylo vyrobeno 40 ks všech verzí.
Zdroje:
Яковлев Як-10
První prototyp letadla byl zalétán v lednu 1945 a jeho testování bylo ukončeno v červnu 1945. Jeho výkon byl shledán jako dostatečný, ovládání a údržba jako jednoduchá. Poté následovala sériová výroba. Některé letouny byly upraveny na verzi Jak-10V (Як-10В) (вывозной = výcvikový), která měla zdvojené řízení.
V roce 1946 byl do letadla nainstalován výkonnější motor M-11FR (М-11ФР). Dále byla postavena verze Jak-10G (Як-10Г) (Гидро = hydroplán), avšak výkon byl velice nízký a zkoušky této verze nebyly dokončeny.
V roce 1947 se začala vyrábět verze Jak-10S (Як-10С) (Санитарный = sanitní). Hmotnost letadla se nezměnila a mohli být přepravováni 1 - 2 pacienti na nosítkách a lékař.
V únoru byly na Jak-10 nainstalovány lyže (Made in Canada

Celkem bylo vyrobeno 40 ks všech verzí.
Zdroje:
www.ctrl-c.liu.se
www.airwar.ru
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-10-t54835#202358Verze : 3
gruppe.drei
MOD
Jak-10
www.bellabs.ru
www.ctrl-c.liu.se
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
www.bellabs.ru
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
www.ctrl-c.liu.se
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-10-t54835#202359Verze : 0
gruppe.drei
MOD
K Jak-10V - jde o letoun určený k výcviku žáků a k jejich "vyvážení" do vzduchu. Proto má takto označený typ dvojí řízení. Jde o běžně užívaný termín v sovětském letectvu. Stroj samozřejmě ani nebyl exportován (malý počet vyrobených letounů a nadbytek podobných strojů na trhu to neumožňoval).
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-10-t54835#202362Verze : 0
http://www.aviastar.org/air/russia/yak-10.php
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-10 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-10-t54835#557908Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.