Jakovlev Ja-19

Yakovlev Ya-19
Яковлев Я-19
     
Název:
Name:
Jakovlev Ja-19 Yakovlev Ya-19
Originální název:
Original Name:
Яковлев Я-19
Kategorie:
Category:
dopravní letoun passenger aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1938 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.12.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1 + 5
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2134 kg 4705 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2950 kg 6504 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3100 kg 6834 lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,00 m 49ft 2,54in
Délka:
Length:
10,02 m 32ft 10,49in
Výška:
Height:
3,70 m 12ft 1,66in
Plocha křídla:
Wing Area:
33,42 m2 359.73 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
MV-6 o výkonu 162 kW/220 k
dvoulistá dřevěná vrtule
MV-6, power 217 hp
two-bladed wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
271 km/h v ? m 168.4 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
235 km/h v ? m 146 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
17 min do 3000 m 17 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5600 m 18373 ft
Dolet:
Range:
780 km 484.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1015 km 630.7 mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Yakovlev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-203-9.
Gunston, Bill; Gordon, Yefim. Yakovlev Aircraft since 1924. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-872-0.
Andersson, Lennart. Soviet Aircraft and Aviation 1917-1941. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-859-3.
Якубович, Николай. Як-2/Як-4 л другие ближние бомбардировщики Яковлева. Эксмо, Москва 2015. ISBN 978-5-699-83372-6.
Котельников, В. П.; Засыпкин, Ю. В. Неизвестный Утенок, Авиация и Время 1997/05-06.
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Ja-19-t193613#557529 Verze : 0

Jakovlev Ja-19


Současně s pracemi na dvoumotorovém cvičném stroji S-17 zahájil A. S. Jakovlev i projekt jeho dopravní úpravy, která dostala označení S-19, případně Ja-19. S-19 přebíral křídla, ocasní plochy, motory a podvozek z S-17, měl ale nový, prostornější trup. Pilotní kabina byla posunuta více dopředu, příď s prostorem navigátora byla nahrazena novou podstatně kratší s přistávacím světlometem na špičce. Za kabinou pro pasažéry byl malý úložný prostor, dveře byly na levé straně. Po továrních testech, které provedl jako obvykle tovární pilot Julian I. Piontkovskij, byl v říjnu 1939 Ja-19 přesunut do NII GVF ke státním zkouškám, kterými prošel s dobrými výsledky. Podle V. B. Šavrova bylo sice kritizováno těžiště posunuté (podobně jako na sériových UT-3) příliš dozadu a také příliš malá kýlovka a velká směrovka, byl ale nakonec uznán za vhodný pro sériovou výrobu. V. S. Molokov z ředitelství Civilní letecké floty chtěl Ja-19 zavést na krátké tratě Aeroflotu jako náhradu za Putilov Stal'-3 a Kalinin K-5.


Sériová podoba měla mít stavitelné vrtule a rádio V-3 určené pro navádění rádiovým paprskem. Jakovlevovo OKB také navrhlo sanitní úpravu, která měla pojmout dvoje nosítka (místo sedadel na pravé straně), jednoho sedícího raněného a ošetřovatele, se zvětšenými lichoběžníkovými dveřmi. Tato verze vznikla jako maketa v plné velikosti a posuzující komise doporučila vznik standardizované vatrianty, umožňující rychlou konverzi z dopravní na sanitní úpravu a naopak. Vše ovšem spočívalo na tom, že se rozeběhne plnohodnotná sériová výroba UT-3. "Utečok", přestože měl snad více podob než postavených strojů, ale nebyl úspěšný, práce na něm definitivně zastavil začátek války, a s ním byl pohřben i projekt dopravního Ja-19. Až v roce 1944 pak vznikl jeho nástupce v podobě Jak-8 O. K. Antonova (v té době pracujícího v OKB Jakovlev).
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Ja-19-t193613#557532 Verze : 1
http://www.airwar.ru/enc/cw1/air19.html
http://avia-museum.narod.ru/russia/jak_air-19.html

Jakovlev Ja-19 -


Jakovlev Ja-19 -


Jakovlev Ja-19 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Ja-19-t193613#557530 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/cw1/air19.html

Jakovlev Ja-19 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Ja-19-t193613#557533 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více