Main Menu
User Menu

Jaká byla ráže maďarských tankových kanonů: 37.M a 41.M

Diskuse
Vážení,
dovolil jsem si přesunout rozbíhající se diskusi o určení ráže maďarských tankových děl. Tyto zbraně bývají v zahraniční literatuře někdy popisovány jako:


4 cm-és űrméretű harckocsiágyú 37.M / 40 mm-és űrméretű harckocsiágyú 37.M - soustava Bofors
4 cm-és űrméretű harckocsiágyú 37/40.M / 40 mm-és űrméretű harckocsiágyú 37/40.M - modernizovaná soustava Bofors
4 cm-és űrméretű harckocsiágyú 41.M / 40 mm-és űrméretű harckocsiágyú 41.M - soustava Škoda (typ A-17)


Otázky:
- jaká byla jmenovitá ráže zbraní 37.M a 41.M?
- jaká byla konstrukční ráže zbraní 37.M a 41.M?
- používala armáda Maďarského království u dělostřeleckých zbraní označení v centimetrech, nebo v milimetrech?



Poznámka
Jmenovitá ráže (nominal calibre) - údaj (zaokrouhlený nebo nezaokrouhlený), který se používá v některých armádách při pojmenování zbraně. Tento údaj nemusí být shodný s ráží konstrukční.
Konstrukční ráže (actual calibre) - výrobní údaj skutečné ráže zbraně.
Maďarský pojem: űrméretű harckocsiágyú (ráže zbraně bojového vozidla) bývá někdy zaměněn za slova: űrméretű harckocsilöveg (pravděpodobně chybný termín) ...


Příklad použití "jmenovité" ráže v literatuře:
4 cm kanon vz. 36 - v meziválečném období označení čsl. pevnostního děla s konstrukční ráží 47 mm.
8 cm Feldkanone M.5 - označení rakouskouherské armády pro polní kanon konstrukční ráže 76,5 mm.
5,56x45 NATO - vlastně se jedná o Remington 0.223" - střelivo určené pro zbraně s konstrukční ráží 5,6642 mm.
URL : https://www.valka.cz/Jaka-byla-raze-madarskych-tankovych-kanonu-37-M-a-41-M-t84885#312980Verze : 0
MOD
Pěkné. Zaráží mě ale ráže kanonu. Pokud mám správné informace, tak se Bofors 40 mm-37M (L60) požíval jako PL. Pro protitankový (L45) a tankový kanon (např. v 7TP) se používala ráže 37 mm.



Poznámka
Příspěvek přesunut z povídání o pásovém vozidle V-4.


Moderátor Jiří Tintěra
URL : https://www.valka.cz/Jaka-byla-raze-madarskych-tankovych-kanonu-37-M-a-41-M-t84885#312926Verze : 0
MOD
Výzva
Sháním hodnověrné údaje o vozidlech: V-4 a V-4/40, které nevycházejí z publikací Ivo Pejčocha.
URL : https://www.valka.cz/Jaka-byla-raze-madarskych-tankovych-kanonu-37-M-a-41-M-t84885#312946Verze : 0
MOD

Citace - Jiří Tintěra :

Maďarský pojem: űrméretű harckocsiágyú (ráže zbraně bojového vozidla) bývá někdy zaměněn za slova: űrméretű harckocsilöveg (pravděpodobně chybný termín) ...

V tejto téme hádam trochu pomôžem, aj keď v delách ani tankoch sa do detailov nevyznám takže neviem ako je to s tým kalibrom, ale rozumiem po maďarsky.


Takže podľa mňa to nie je chybný termín, pokiaľ to viem dobre, tak ágyu a löveg sú dve rôzne slová ktoré označujú to isté, napríklad ako u nás sa používajú výrazy delo aj kanón tanku.
URL : https://www.valka.cz/Jaka-byla-raze-madarskych-tankovych-kanonu-37-M-a-41-M-t84885#312986Verze : 0
MOD
Vážený kolego Elvisi,
díky za upřesnění, k mé smůle není maďarština "můj šálek kávy" a jak se tak koukám na své e-překladače, tak ani jejich.


P. S.
Dovolím si ještě drzou otázku, když seženu e-adresu na pana Attilu Bonhardta, či Csabu Becze, mohl bych požádat o překladatelské služby?
URL : https://www.valka.cz/Jaka-byla-raze-madarskych-tankovych-kanonu-37-M-a-41-M-t84885#313058Verze : 0
MOD
Samozrejme, ohľadom prekladu z/do maďarčiny rád pomôžem a párkrát som už aj pomohol niektorým kolegom. Maďarskú gramatiku neovládam takže v preklade môžu byť pravopisné chyby ale pochopiť sa to určite bude dať.
URL : https://www.valka.cz/Jaka-byla-raze-madarskych-tankovych-kanonu-37-M-a-41-M-t84885#313094Verze : 0
MOD