JAWA-ČZ 350 typ 354

"Kývačka"
     
Název:
Name:
JAWA-ČZ 350 typ 354 JAWA-ČZ 350 typ 354
Originální název:
Original Name:
JAWA-ČZ 350 typ 354
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1954-DD.MM.1963 Závody 9.května n.p., Praha ? /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1954-DD.MM.1963
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
desetitisíce / dozen thousands
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1953
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
132 kg 291 lb
Užitečné zatížení:
Payload:
200 kg 441 lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
142 kg 313 lb
Celková délka:
Overall Length:
1980 mm 6 ft 6in
Celková šířka:
Overall Width:
670 mm 2 ft 2 ⅜ in
Celková výška:
Overall Height:
1025 mm 3 ft 4 ⅜ in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
dvoutaktní, řadový, dvouválec, vzduchem chlazený two-stroke, in-line, two cylinders, air cooled
Výkon:
Power:
11,7 kW při 4750 ot/min 15.7 bhp at 4750 rpm
Převodovka:
Gearbox:
4 rychlosti, nožní řazení na levé straně 4 gears, foot gear shifter on port side
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
13 l 2.86 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
120 km/h 75 mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
3,3 l/100 km 85.6 mi/Imp gal
Jízdní dosah:
Cruising Range:
? km ? mi
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Dobové materiály a příručky

JAWA-ČZ 350 typ 354 - Jawa 350 ve filmu Každý mladý muž (1965) - nízké hlavy, kola typ kývačka

Jawa 350 ve filmu Každý mladý muž (1965) - nízké hlavy, kola typ kývačka
URL : https://www.valka.cz/JAWA-CZ-350-typ-354-t218374#611883 Verze : 1
Historie a vznik tohoto typu motocyklu zcela kopíruje slabší verzi (Jawa-ČZ 250 typ 353), se kterou byl souběžně vyvíjen a vyráběn. Motor je až na minimum detailů stejný jako u staršího modelu Jawa 350 typ 18. Sériová výroba naběhla v prvním čtvrtletí roku 1954 a běžela až do „modernizace“ a nástupu nového stroje Jawa 350 typ 360. Proti slavnějšímu modelu se liší jen motorem (dvouválec proti jednoválci) a navazujícími podsedovými plechy. Ty jsou opatřeny malým vybráním, protože motor typu 354 je delší. Jinak jsou po technické a konstrukční stránce oba typy identické. Jednotlivé série se od sebe liší, ale není pravidlem, že změna konstrukčního celku proběhla od 1.1. následujícího roku.

Základní hrubý přehled:
Model 1954 (vyrobeno cca 8000 ks)
- Podsedlové plechy dvou i trojdílné
- Půlbubnové brzdy
- Zadní madlo uchyceno třemi nýty
- Šroub nastavení paraboly v horním dílu masky
- Bakelitová černá stupnice tachometru a spínací skříňka
- Blatníky bez zahnutého falce
- Rám s okem na uchycení sidecaru
- Výfuky „rybina“

Model 1955
- Podsedlové plechy trojdílné
- Půlbubnové brzdy, koncem roku celobubnové
- Koncem roku již jednopákové provedení startování a řazení (pro export „na západ“, již dříve)
- Plechová „zelená“ stupnice tachometru

Model 1956
- Blatníky s falcováním po celém obvodu (pro export od roku 1955)
- Modernější zadní tlumiče
- Sériově montována nová hliníková spínací skříňka
- Šroub nastavení paraboly v rámečku světla
- Zlepšení systému táhla zadní brzdy
- Zadní madlo uchyceno dvěma nýty

Model 1957
- Rám bez oka pro uchycení sidecaru.
- Modernější karburátor a kryt karburace (listopad 1957)
- Víka motorů se znaky Jawa-ČZ
- Ciferník tachometru s novým designem (černo - bílý)

Model 1958
- V průběhu výroby změna sání, návazně na to změna provedení středového dílu podsedlového plechu tzv: chobot. Sada se dala koupit jako „díl“.
- Koncem roku nové výfuky „doutník“
- Nové molitanové sedlo s mírně upraveným tvarem, potah přichycen ocelovými sponkami

Model 1959
- Spínací skříňka (nyní typ „Bosch“) přenesena z nádrže do horního dílu masky.
- Nádrž bez ampérmetru, znak „kolečko“, vypuštěno „ČZ“
- Boční schránky zamykatelné systémem „FAB“
- Nový tvar podsedlového plechu (dvoudílný) pro uzavřené sání

Model 1960 až 1963
- Zadní blatník s novým (mohutnějším) pevnějším lemem
- Značení podsedlových plechů „250 a „350“ pro rozlišení typu

Použití v armádě není (zatím) prokazatelně potvrzeno. Otázkou je také použité označení typů 354 a 360 následující verze. Rozdíl mezi jednotlivými typy je opravdu jen v detailech. Obecně jsou u tohoto typu 354 montovány nízké hlavy válců a starý typ kol s vnitřním žebrováním bubnu. Nicméně v tomto provedení je udáváno označení 360. Což je nejspíše špatně. Problémem je také označení stroje jako takové. Tovární značka Jawa-ČZ, platná pro „národní řadu“ motocyklů typ 351/352/355/356/353 a 354 je platná jen do přelomu roku 1959/1960, kdy dochází k oddělení obou továren, změně názvu ze Závody 9.května Praha na obyčejné (staronové) JAWA, n.p. Přesto montáž typu 354 pokračuje až do roku 1963. Dle mého úsudku je motocykl s nízkými hlavami a starým typem kola ještě 354 a až s „panelkovými“ vysokými hlavami model 360. Samozřejmě je možné se v průběhu let u ČSLA mohlo cokoliv z tohoto zaměnit!! Níže uvádím případ převzetí motocyklu Jawa-ČZ 350 v roce 1959 publikovaný Světem motorů (číslo útvaru v textu).
JAWA-ČZ 350 typ 354 - Vysoké hlavy válce

Vysoké hlavy válce
JAWA-ČZ 350 typ 354 - Nízká hlava

Nízká hlava
URL : https://www.valka.cz/JAWA-CZ-350-typ-354-t218374#611884 Verze : 2
Článek Světa motorů z roku 1959. Jawa 250 bude starý "Pérák". Slovo terénní je ovšem zajímavé. Pravděpodobně se ale jedná jen o popis vojenské úpravy (hrazdová řídítka, upravený přední blatník, ochranný rám pod motorem apod.). VÚ 3871 byl 1. raketometný oddíl.
JAWA-ČZ 350 typ 354 -


URL : https://www.valka.cz/JAWA-CZ-350-typ-354-t218374#611885 Verze : 3
Motocykly Jawa 350 typ 354 se samozřejmě vyvážel ve velkých sériích. Stroj na snímku je zajímavý tím, že narozdíl od sériového stroje je vybaven ochrannými plechy proti počasí (z typu Jawa 250 Pérák) a rámečkem světla a světlometem z vozidla Škoda Octavia. Nevím jestli jde o stroj exportovaný do zahraničí, nebo příslušníci jen pozují na "třipade" při "malém pohraničním styku". Motocykl v pozadí je DKW RT 200/3 model z padesátých let.
JAWA-ČZ 350 typ 354 - Motorka Jawa 350 typ 354 zahraničního uživatele (pozná někdo uniformy?)

Motorka Jawa 350 typ 354 zahraničního uživatele (pozná někdo uniformy?)
URL : https://www.valka.cz/JAWA-CZ-350-typ-354-t218374#612501 Verze : 1
V dokumentu Silnice jim nevadí (https://www.youtube.com/watch?v=ZLV12z9TTyM&t=311s)z roku 1967 je zachycena práce hlídky kontrolního orgánu ČSLA - Automobilní inspekce (AI)na dvou motocyklech z nichž jeden typuji Jawa 350 typ 354. Druhý je bohužel zachycen tak nešťastně že není poznat kubatura motocyklu, ale je vybaven spínací skříňkou na nádrži (montované do roku 1958).
Oba stroje mají upravené přední blatníky, nosiče v zadní části, hrazdová řídítka. Přední blatník a boční schránky opatřeny logem "AI"
JAWA-ČZ 350 typ 354 - Boční poohled na motocykl Jawa 350 typ 354. Dobře je vidět nosič, stříbrnou barvou natřené výfukové potrubí, ochranný rám pod motorem i provedení označení na nářaďové schránce.

Boční poohled na motocykl Jawa 350 typ 354. Dobře je vidět nosič, stříbrnou barvou natřené výfukové potrubí, ochranný rám pod motorem i provedení označení na nářaďové schránce.
JAWA-ČZ 350 typ 354 - Přední část druhého motocyklu zachyceného ve filmu. Dobře patrná jsou hrazová řídítka, a pro modely Jawa-ČZ typ 353 a 354 typické znaky jako starší typ rámečku světlometu a skla paraboly. Přední blatník je mělký podobný ktarý se označoval jako typ Sport. Není vyloučeno že jde o motocykl Jawa-ČZ 250 typ 353.

Přední část druhého motocyklu zachyceného ve filmu. Dobře patrná jsou hrazová řídítka, a pro modely Jawa-ČZ typ 353 a 354 typické znaky jako starší typ rámečku světlometu a skla paraboly. Přední blatník je "mělký" podobný ktarý se označoval jako typ "Sport". Není vyloučeno že jde o motocykl Jawa-ČZ 250 typ 353.
JAWA-ČZ 350 typ 354 - Zde je dobře vidět spínací skříňka na nádrži. U hlídky je vidět rukávová páska.

Zde je dobře vidět spínací skříňka na nádrži. U hlídky je vidět rukávová páska.
JAWA-ČZ 350 typ 354 - Celkový pohled na práci hlídky AI

Celkový pohled na práci hlídky AI
URL : https://www.valka.cz/JAWA-CZ-350-typ-354-t218374#613304 Verze : 0
Předvádění vozidel v Tibetu/Číně v roce 1956. Ve filmu je vidět mimo motocyklů Jawa-ČZ 250 typ 353 a 350 typ 354 i vozidla Praga V3S a Tatra 111. Všechny jsou v civilním provedení, ale jsou předváděna tamním špičkám, mezi nimiž nechybí samozřejmě ani ty uniformované.
https://www.youtube.com/watch?v=iVCB4rHSlAQ
JAWA-ČZ 350 typ 354 - Jawa-ČZ 350 typ 354 zahajuje jízdu po Číně

Jawa-ČZ 350 typ 354 zahajuje jízdu po Číně
JAWA-ČZ 350 typ 354 - Ve společnosti V3S

Ve společnosti V3S
JAWA-ČZ 350 typ 354 - Detail. zajímavé je použití rychlopalu a hodinek na řídítku (ze závodních strojů Jawa pro 6D soutěže?).

Detail. zajímavé je použití rychlopalu a hodinek na řídítku (ze závodních strojů Jawa pro 6D soutěže?).
JAWA-ČZ 350 typ 354 - Na hřebeni Kunlun. Ve výšce nad 4000m.

Na hřebeni Kunlun. Ve výšce nad 4000m.
JAWA-ČZ 350 typ 354 - Detail hodinek (letecké?) a medvídka. Všimněte si hranatého přepínače světel z modelu Jawa 250 Pérák!

Detail hodinek (letecké?) a medvídka. Všimněte si hranatého přepínače světel z modelu Jawa 250 Pérák!
URL : https://www.valka.cz/JAWA-CZ-350-typ-354-t218374#613306 Verze : 0
Předvádění stroje. SPZ motocyklu je již čínská!
JAWA-ČZ 350 typ 354 - Jawa-ČZ 350 typ 354

Jawa-ČZ 350 typ 354
URL : https://www.valka.cz/JAWA-CZ-350-typ-354-t218374#613307 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více