DD.MM.1946-DD.MM.1954 Zbrojovka Ing. F. Janeček, n. p., Praha /
Období výroby: Production Period:
01.09.1946-01.03.1954
Vyrobeno kusů: Number of Produced:
desetitisíce
Prototyp vyroben: Prototype Built:
DD.MM.1944
Počet míst k sezení: Troop Seating Capacity:
2
Technické údaje: Technical Data:
Pohotovostní hmotnost: Curb Weight:
125 kg
276 lb
Užitečné zatížení: Payload:
100 kg
220 lb
Celková hmotnost: Gross Vehicle Weight:
112 kg
247 lb
Celková délka: Overall Length:
2010 mm
6 ft 7 ⅛ in
Celková šířka: Overall Width:
600 mm
1 ft 11 ⅝ in
Celková výška: Overall Height:
945 mm
3 ft 1 ¼ in
Pohon: Propulsion:
Typ: Type:
dvoutaktní, vzduchem chlazený motor
two stroke, air cooled engine
Výkon: Power:
6,70 kW při 4250 ot/min
9 bhp at 4250 rpm
Převodovka: Gearbox:
4 rychlosti
4 gears
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity:
13 l
2.86 Imp gal
Výkony: Performance:
Maximální rychlost: Maximum Speed:
100 km/h
62 mph
Spotřeba paliva: Fuel Consumption:
3,5 l/100 km
80.71 mi/Imp gal
Jízdní dosah: Cruising Range:
? km
? mi
Uživatelské státy: User States:
Poznámka: Note:
-
-
Zdroje: Sources:
Technická dokumentace k typu
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Jawa 250 Perak vojak
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/JAWA-250-typ-11-t217680#610510
Verze : 5
Krátká historie
Motocykl Jawa „Pérák“ je legendární stroj, který měl v době svého vzniku pro tehdejší Československo i Evropu ohromný význam. Jeho vznik datujeme do roku 1942, kdy v utajení vznikaly první prototypy (o tomto informoval například i článek z časopisu Motorcycle 11/1945 www.motomagazin.cz). Šéfem konstrukce byl Ing. Josef Jozíf. Vznik nové konstrukční školy se datuje do roku 1939, kdy byla vyslovena základní myšlenka a teorie směřování vzhledu a konstrukce nových motocyklů firmy Jawa. První prototypy nového motocyklu Jawa 250 se samozřejmě velmi lišily od finálního sériového produktu vyráběného od roku 1946. Jeden z prototypů můžeme dnes spatřit v NTM v Praze. Konečná podoba motocyklu Jawa 250 typ 11 vzešla ze soutěže konstrukčních kanceláří Ing. Freie a Vincence Sklenáře, jejichž stroj neuspěl.
V říjnu roku 1946, na prvním světovém autosalonu v Paříži „33e Salon de l'Automobile de 1946“ (i na ostatních podobných podnicích) vzbudilo představení Péráka obrovský ohlas. Bylo to hlavně díky snaze JUDr. Jaroslava Freie, který od roku 1941 zastával funkci generálního ředitelem Zbrojovky Ing. F. Janeček a. s., který si své „dítko“ uměl odprezentovat veřejnosti. Opakovaným a zavedeným tvrzením je ta informace, kdy vystavený exemplář Jawa 250 nadšený dav sundal z podstavce a zkoušel si posez, ovládací prvky a pružení.
Motocykl je to funkční, každý konstrukční celek je promyšlený, jednoduchý na výrobu a výrobně velmi levný. Což se naštěstí nijak neprojevuje na celkové kvalitě stroje. V průběhu výroby se vzhled motocykl měnil pouze v detailech, kterých si laik téměř nevšimne. Obecně se konstrukce dělí na tři bloky. Konkrétně z let 1946-1948 se označují jako „Janeček“, 1948-1951 „Zbrojovka“ a poslední blok z let 1951 až do konce výroby v roce 1954 jako „kolečko“ či „komunista“.
Některé základní rozdíly jednotlivých modelů: Model FJ: - Středy kol, rozeta průměr 150 mm - P + Z blatník lem směrem dovnitř - Přední blatník se 3 otvory pro uchycení - Zadní blatník bez otvoru na odrazku - Přední vidlice 2 maznice - Logo FJ na nádrži (motocykly z roku 1946 zcela bez loga) - Spínací skříňka staršího typu s označením zařazení rychlostí - Kartery bloku s dlouhým bočním vodorovným žebrem - Kartery motocyklů z roku 1946 s malými otvory přefuků - Válec motoru se zapuštěnými svorníky - Výztuha hlavy rámu bez vnitřního zpevnění - Nízké sedlo (výplň žíněmi)
Model Zbrojovka: - Středy kol s modernizovaným uchycením drátů - P + Z blatník lem směrem ven (znatelný „falc“) - Zadní blatník s otvorem na odrazku - Přední vidlice 4 maznice - Logo „Z“ na nádrži - Spínací skříňka bakelitová - Válec motoru s viditelnými svorníky - Výztuha hlavy rámu s vnitřním zpevněním - Hliníkový přepínač na řídítkách
Model „kolečko – Komunista“ - Středy kol, rozeta průměr 160 mm - Logo „O“ na nádrži - Spínací skříňka bakelitová - Kartery bloku bez vodorovného žebra - Přední blatník se 4 otvory pro uchycení - Vysoké sedlo s molitanovou výplní (kožená i koženková varianta) - Chromovaný ocelový přepínač na řídítkách - Zesílené uchycení zadního nosiče
Změn bylo obrovské množství. Každý detail má víceméně 2-5 variant. Existuje minimálně osm verzí tachometru, několik typů přední masky (se stříškou, s falcem, se zapuštěným tachometrem...) v průběhu výroby se montovaly dva druhy ocelových páček. Rozdílné jsou i přední a zadní světlomet a podobně.
Péráky v ČSLA Motocykly pérák používala samozřejmě i Československá lidová armáda. Obecně se jednalo o stroje zcela identické jako civilní motocykly. Na první pohled bylo použito jen jiného zbarvení. Stroje byly lakovány odstínem „khaki“ a původně chromované díly, jsou u „vojáka“ lakovány někdy ve stříbrné barvě (matný chrom), případně černé (kola a výfukový systém). Termín matný chrom byl u posádek při opravách vždy nahrazen stříbrněnkou. Vojenské motocykly přebírané MNO byly označeny raznicí se zkříženými meči. Stejné označení bylo i v technickém průkazu. Ovšem tak jako v celém plánovaném hospodářství ani tohle nebylo zcela směrodatné. Armáda používala Péráky i bez raznic „s meči“. Stejně o bylo i s chromovanými / lakovanými díly. Existuje mnoho fotografií, kde jsou vojenské stroje s výfuky ve stříbrné i černé barvě, stejně tak kola. Je prokázáno i použití chromovaných rámečků světlometu, řídítek i jiných drobných detailů. Stejně tak existují i fotografie civilních verzí s vojáky v sedlech. Údajně měla armáda nakoupeny i obyčejné motocykly, které se v Přelouči (AOZ 010) lakovaly na zeleno. Nicméně tohle probíhalo i u jednotlivých útvarů. Zatím se mi nepodařilo najít jednotný předpis pro vzhled motocyklu Jawa 250. Tabulka evidenční značky (obecně „SPZ“) je černá s bílým lemem a číselnou kombinací.
Pérák na dobové vojenské akci. Přefoto z dobové knihy Vojenské dějiny Československa IV. díl .
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Trojice motocyklů Jawa 250. Všimněte si rozdílné velikosti písmen SPZ u prostředního motocyklu. Motocykly jsou pravděpodobně celozelené i se středy a ráfky kol
URL : https://www.valka.cz/JAWA-250-typ-11-t217680#454323
Verze : 5
Reklama
Např. u 23. lpr jsou motocykly JAWA s VPZ č. 6991 (řidič neuveden), č. 7349 (voj. Černý Věroslav), č. 7350 (ppor. Bohdan Václav), č. 7357 (voj. Svoboda Václav) zaznamenány v období r.1951 / 1952. (Podle Rozkazu velitele 23. lpr "předání řidičům".)
Zdroj: SpA Olomouc - Fond č. 611 - (TR a DR 1951/52) "11. letecká základna a její předchůdci" - Svět křídel 2008
URL : https://www.valka.cz/JAWA-250-typ-11-t217680#298072
Verze : 1
Vojenský Pérák, původně z nějaké plzeňské posádky, který prošel u nás v dílně rekonstrukcí. Stroj je v původním stavu, některé díly prošly restitucí a rekonstrukcí. Týká se to většinou lakování přední části. Motocykl je plně funkční a pojízdný.
URL : https://www.valka.cz/JAWA-250-typ-11-t217680#610929
Verze : 0
Že není všechno úplně "košer", ukazuje i tento stroj fotografovaný v muzeu v Lešanech. Jde údajně o prototyp tohoto typu. No při blížším pohledu to lze dosti jednoduše vyvrátit. Pro slovo prototyp by se dalo uvažovat o tom, že se bude jednat o cokoliv, co bylo vyrobeno do začátku výroby, tedy do roku 1946. Detaily stroje na fotografiích tomu neodpovídají. A nejedná se jen o některé menší díly nebo detaily, ale o podstatné části konstrukce. Tuto polemiku zmiňuji jen jako zajímavost.
Níže uvádím základní, hlavní rozdíly: - Rám je s novější výztuhou hlavy rámu s vnitřním zpevněním. Platné pro modely Zbrojovka a Komunista, tedy cca do roku 1949. - Přední blatník nemá lem směrem dovnitř, jde o provedení dodávané také zhruba od roku 1949 - Přední vidlice má čtyři, nikoliv jen 2 maznice, které měly motocykly ze začátku výroby - Lisované logo "FJ" se na nádrži objevilo až v roce 1947 motocykly z roku 1946 zcela bez loga. I prototyp na foto níže má logo malované. Zde jde jen (špatně) zakitované a přestříkané barvou. - SPZ má stejnou číselnou kombinaci jako exponát umístěný v NTM! - Z těch menších detailů uvedu: hliníkové ovládací páčky montované až v roce 1953/1954, šedé gumové návleky řídítek označované dnes jako "soudek", dodávané pro motokola Stadion. První Péráky měly černé návleky se vzorem rádlování označované dnes jako "ananas".
URL : https://www.valka.cz/JAWA-250-typ-11-t217680#714998
Verze : 1
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.