Hesse, Max Karl

Hauptmann (in der Reserve) Ing. Max Karl Hesse


* 19. 5. 1887 Slaný, Čechy, Rakousko-Uhersko
+ ?


Pilot K. u K. Luftfahrtruppe


Jednotky: Flik 1, Flik 28, Flik 101G, Flik 102G



Narodil se 19. května 1887 ve Slaném jako syn továrníka Maxmiliana Hirsche. Po smrti otce pravděpodobně v roce 1899 se jeho matka Marie Eugenie (*3.1. 1866, +9.2. 1943) přestěhovala s třemi dětmi ke svému otci Johannu Etrichovi do Trutnova a změnila si jméno na Hesse po matce za svobodna. Navštěvoval vysokou školu kde získal titul Inženýra. Vojenskou povinnou službu v Rakousko-Uherské armádě si odbil u odbil u Haličského Ulanenregiment Nr.1 (Hulánský pluk č. 1), kde získal hodnost Leutnant in der Reserve.


Na záčátku století se zbláznil stejně jako mnoho jeho vrstevníků do letectví. Byl spolumajitelem letecké továrny v Německu, jež vyráběla a prodávala letadla Etrich Taube. Byl příbuzným světově proslulého konstruktéra Igo Etricha. V létě 1911 absolvoval pilotní školu ve Fischmendu. Rakouský pilotní diplom FAI číslo 31 získal 19. října 1911 a odznak polního pilota o tři roky později 31. října 1914.


Na začátku války sloužil u jednotky Flik 1, pod velením Hauptmann Josef Smetana. Dne 14. listopadu 1914 byl sestřelen spolu s pozorovatelem Oberleutnant Otto Jindra. Se strojem Albatros B.I 21.14 (startovali z letiště Brekov na Slovensku) musel po nepřátelské střelbě ze země, nouzově přistát na nepřátelském tedy ruském území poblíž Królik Woloski (Królik Polski). Po zapálením letounu a několika denním pochodu přes hřebeny Karpat se jim podařilo dosáhnout vlastních pozic. Pravděpodobně na přelomu let 1914 – 1915 byl povýšen na Oberleutnant.


Dne 12. ledna 1915 se zapsal do historie, kdy jako první s použitím rádia korigoval dělostřeleckou palbu 305mm hmoždíře M 11 vyrobené továrnou Škoda. Stalo se to proti ruské baterii v Haliči v dopravním železničním uzlu v Tarnově. Spolu sním na palubě, na místě pozorovatele seděl Oberleutnant Ludwig Dumbacher na palubě letadla Albatros B.I 21.07 s názvem „MUSSL“, vybaveným 42kg těžkou rádiovou soupravou.


Později byl přeložen (1916) k Flik 18, kde zastával funkci šéfpilota zástupce velitele setniny. Na začátku roku 1918 byl povýšen na Hauptmann a pověřen velením bombardovací letecké roty Flik 102G v Aviano u Prodenone na piavské frontě.


Po havárii velitele Fliegergruppe G Hauptmann Otto Jindra 4. května 1918 se stal velitelem celé bombardovací skupiny Fliegergruppe G.
Po konci války se usadil v Čechách. V roce 1934 je hlášen trvalému pobytu v Trutnově.



Vyznamenání: Řád Železné koruny III.třídy s válečnou dekorací, Vojenský záslužný kříž III.třídy s válečnou dekorací, Stříbrná Vojenská záslužná medaile (Signum laudis), Bronzová Vojenská záslužná medaile (Signum laudis), Karlův vojenský kříž, Odznak polního pilota


Zdroje:
Historie a Vojenství 2/2009
Osobní poznámky
www.freiheit.cz
URL : https://www.valka.cz/Hesse-Max-Karl-t94493#353425 Verze : 0
Hauptmann (in der Reserve) Ing. Max Karl Hesse


Oberleutnant Max Hesse, v popředí a Leutnant Rudolf Stanger na letadle Albatros B I v Durch v Brzesku v Haliči na podzim 1914.


Poznámka:
Za zmínku stojí jeho Hulánská čepice již má na hlavě jako standartní pokrývku hlavy.
Příslušníci letectva totiž zůstávali příslušníci svého kmenového původního tělesa. V případě Max Hesse tedy Hulánský pluk.


Zdroj: www.freiheit.cz
URL : https://www.valka.cz/Hesse-Max-Karl-t94493#356132 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více