Henschel Hs 129 A-0

     
Název:
Name:
Henschel Hs 129 A-0 Henschel Hs 129 A-0
Originální název:
Original Name:
Henschel Hs 129 A-0
Kategorie:
Category:
bitevní letoun attack aeroplane
Výrobce:
Producer:
Henschel Flugzeugwerke AG, Berlín-Schönefeld a Johannisthal Berlin
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1937-DD.06.1940 začátek prací na projektu
konec výroby ověřovací série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3 prototypy Hs 129 V1, V2 a V3
8 předsériových Hs 129 A-0
První vzlet:
Maiden Flight:
26.05.1939 Hs 129 V1
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3260 kg 7187 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4310 kg 9502 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
14,200 m 46ft 7,05in
Délka:
Length:
9,850 m 32ft 3,8in
Výška:
Height:
3,250 m 10ft 7,95in
Plocha křídla:
Wing Area:
28,40 m2 305.7 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
151,76 kg/m2 31.08 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Argus As 410 A-1
- invertní vzduchem chlazený vidlicový dvanáctiválec o výkonu 305/342 kW.

- vrtule dvoulisté stavitelné o průměru 2 620 mm.
Argus As 410 A-1
- twelve-cylinder air-cooled inverted Vee engine rated at 415 / 465 hp,

- two-bladed variable-pitch propellers, diameter 8ft 7,15in
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
610 l 134.2 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
385 km/h v 1500 m 239.2 mph in 4921 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5,2 m/s 1023.6 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5400 m 17717 ft
Dolet:
Range:
650 km 403.9 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón MG FF ráže 20 mm v přídi (po 250 granátech) a
2x pevný kulomet MG 17 ráže 7,92 mm v přídi nad kanóny (po 1 000 nábojích).
Pumový náklad: 2x 50 kg puma.
Two fixed forward-firing 0.79 inch MG FF cannons in the nose, 250 rpg and
two fixed forward-firing 0.312 inch MG 17 in the nose 1,000 rounds each.
Bomb load: two 110 lbs bombs.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
J. R. Smith, Aircraft Profile No.69, Henschel Hs 129, Profile Books Limited, Windsor, Berkshire, UK, March 82 Reprinted.
L+K č. 5/1988, Václav Němeček, Letadla 39-45, Henschel Hs 129A
http://www.airwar.ru/enc/aww2/hs129.html
http://www.luftarchiv.de/.../hs129.htm
archiv autora

Henschel Hs 129 A-0 -


Henschel Hs 129 A-0 -


Henschel Hs 129 A-0 -


Henschel Hs 129 A-0 -


URL : https://www.valka.cz/Henschel-Hs-129-A-0-t114768#399380 Verze : 0
Henschel Hs 129A-0

Stručná historie:
Luftwaffe v dubnu 1937 projevila zájem o silně pancéřovaný, dvoumotorový, bitevní letoun, který měl být schopen podporovat útok vlastních vojsk, likvidovat nepřátelská místa odporu a zároveň by byl schopen napadat a ničit protivníkovy tankové síly.

Technický úřad říšského ministerstva letectví oslovil s tímto požadavkem celkem čtyři dosud nevytížené letecké továrny, aby předložily své projekty. Byly to tyto továrny - Focke-Wulf, Gotha, Hamburger Flugzeugbau a Henschel, po nějaké době technický úřad kladně vyhodnotil projekty společností Focke-Wulf a Henschel.

Továrna Focke-Wulf navrhla dvoutrupý letoun Fw 189, který měl v novém bitevním pojetí trupovou gondolu velmi malých rozměrů, ale mohutně pancéřovanou, osádka byla dvoučlenná, výhodou byla unifikace většiny dílů s průzkumnou verzí.

Vítězným projektem se stal projekt inženýra Friedricha Nicolause označený jako Henschel Hs 129, jeho přednostmi byly malé rozměry a dobrá pancéřovaná ochrana.

Obě továrny byly vyzvány ke stavbě prototypů, prototyp Hs 129V-1 vzlétl 26. května 1939 - oproti své konkurenci se zpozdil jen mírně.
Letové zkoušky záhy odhalily, že letoun je prakticky nepoužitelný pro plnění úkolů, pro které byl navržen (konkurenční letoun na tom byl minimálně stejně). Výkon invertních dvanáctiválců Argus As 410 byl naprosto nedostatečný, letoun nebyl schopen provádět bojové obraty, tomu napomohl ještě příliš těsný prostor pilotní kabiny. Kabina byla malá a úzká, díky tomu, že trup měl trojúhelníkový průřez byla v místě pilotových ramen široká pouhých 600 mm! Na druhou stranu byla kabina velmi dobře chráněna před pozemní palbou, jednalo se o svařenec, který vytvořil ocelovou skořepinu, dno kabiny a její příď byly svařeny z pancéře tlustého 12 mm a boky tvořil slabší pancéřový plech tlustý 6 mm. Okna kabiny byla malá a tvořilo je 75 milimetrů silné sklo. Pilot však měl zoufale málo místa a navíc stejně špatný výhled. Uvnitř kabiny byly nainstalovány pouze přístroje pro kontrolu letu, přístroje informující o chodu motorů, stavu paliva atd. byly umístněny v pilotově dohledu na vnitřních stranách motorových gondol.

Technický úřad říšského ministerstva letectví, předpokládal, že díky malým rozměrům bude mít letoun dobrou manévrovatelnost, praxe ukázala, že právě díky malé kabině, musela být zkrácena řídící páka natolik, že řízení potom vyžadovalo vynaložení neúměrně velké ovládací síly. Dalším nesplněným předpokladem byla možnost letu na jeden motor, jeden Argus to prostě nezvládl. Do konce roku se do zkoušek zapojily ještě další dva prototypy a byla sjednána dodávka osmi předsériových letounů Hs 129A-0. Tyto letouny byly vyrobeny do června 1940, na podzim téhož roku byly tyto letouny zkoušeny u 5. bitevní letky 2. cvičné eskadry. Vojenští piloti se o letounech nechvalně vyjadřovali, letové vlastnosti byly natolik zlé, že zatím nebyla další výroba uvažovaných šestnácti letounů Hs 129A-1 sjednána. Po ukončení zkoušek Hs 129 A-0, byly letouny přelétnuty do Francie ke školní bitevní jednotce 4./SG 101. V jejím stavu byly až do roku 1943.

Záchranou pro tento typ byly kořistní francouzské motory Gnome-Rhône14M 4/5, které Německo získalo po kapitulaci Francie v dostatečném množství. Ing. Friedrich Nicolaus dva Hs 129A-0 úplně zrekonstruoval, zvětšil plochu křídla, křídlo napřímil, instaloval zmíněné motory, zlepšil výhled pilota a vylepšil sestavu zbraní. Luftwaffe je zkoušela pod označením Hs 129B-0, ale to je již zcela jiná kapitola...


Použité prameny:
J. R. Smith, Aircraft Profile No.69, Henschel Hs 129, Profile Books Limited, Windsor, Berkshire, UK, March 82 Reprinted.
L+K č. 5/1988, Václav Němeček, Letadla 39-45, Henschel Hs 129A
https://www.airwar.ru/enc/aww2/hs129.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Henschel-Hs-129-A-0-t114768#399537 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více