Henschel Hs 123 A-1

     
Název:
Name:
Henschel Hs 123 A-1 Henschel Hs 123 A-1
Originální název:
Original Name:
Henschel Hs 123 A-1
Kategorie:
Category:
bitevní letoun attack aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.01.1936-DD.MM.1937 Henschel Flugzeug-Werke AG, Berlin-Schönefeld /
DD.08.1936-DD.04.1937 AGO Flugzeugwerke GmbH, Oschersleben /
Období výroby:
Production Period:
DD.01.1936-DD.MM.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
229:
Henschel: 50
AGO: 179
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.04.1935 (Hs 123 V1 prototyp / prototype)
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1420 kg 3131 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2175 kg 4795 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,501) m 34ft 5,38in1)
Délka:
Length:
8,33 m 27ft 3,94in
Výška:
Height:
3,76 m 12ft 4,03in
Plocha křídla:
Wing Area:
16,242) m2 174.812) ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
84,40 kg/m2 17.29 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
BMW 132 A-3
- hvězdicový
- počet válců: 9
- vzletový výkon: 465 kW (632 PS)
- maximální výkon: 485 kW (660 PS, při 2050 ot/min v 900 m)
BMW 132 A-3
- radial
- number of cylinders: 9
- take-off power output: 623 hp
- maximum power output: 651 hp (at 2050 rpm in 2953 ft)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
290 km/h v 2000 m 180 mph in 6562 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
260 km/h v 2000 m 162 mph in 6562 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,4 min do 2000 m 4,4 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6800 m 22310 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
7503) km 4663) mi
Výzbroj:
Armament:
hmotnost pum: 450 kg


2x 7,92mm kulomet MG 17
bomb load: 992 lb


2x 7,92 mm MG 17 machine gun
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
1) horní křídlo, spodní křídlo: 8,00 m
2) horní křídlo, spodní křídlo: 8,61 m2
3) v 4000 m se zátěží 100 kg
1) upper wing, lower wing: 26ft 2,95in
2) upper wing, lower wing: 92.68 ft2
3) in 13123 ft with payload of 220 lb
Zdroje:
Sources:
Höfling, Rudolf. Henschel Hs 123, Flugzeug Profile Nr. 42. UNITEC-Medienbetrieb, Stengelheim 2006.
URL : https://www.valka.cz/Henschel-Hs-123-A-1-t1009#4514 Verze : 0
.
Henschel Hs 123 A-1 - Jeden z nejpestřeji pomalovaný Henschelů vůbec. U 3./Fliegergruppe 50 se s ním učil létat Lt. Kurt Hamann (později padl jako pilot Ju-87 ve Francii po zásahu flakem). O jeho pilotních schopnostech si zřejmě dobromyslní kamarádi mysleli své a tak letoun vyzdobili řadou nápisů (Na levém boku např. Aller Anfang ist schwer = Každý začátek je těžký nebo na druhém boku na směrovce Gott erhalte uns den Adjutant = Bože zachovej nám tohoto Adjutanta apod.). Nápisy byly provedeny bílou smytelnou barvou (proto nejspíš tato výzdoba neměla dlouhého trvání, možná se takto natřený stroj ani nevznesl) přes klasickou kamufláž té doby - spodní plochy a část bočních světlá modrá RLM 65, horní plochy kombinace RLM 61 (tmavá hnědá), RLM 62 (zelená) a RLM 63 (šedá).

Jeden z nejpestřeji pomalovaný Henschelů vůbec. U 3./Fliegergruppe 50 se s ním učil létat Lt. Kurt Hamann (později padl jako pilot Ju-87 ve Francii po zásahu flakem). O jeho pilotních schopnostech si zřejmě dobromyslní kamarádi mysleli své a tak letoun vyzdobili řadou nápisů (Na levém boku např. "Aller Anfang ist schwer" = "Každý začátek je těžký" nebo na druhém boku na směrovce "Gott erhalte uns den Adjutant" = "Bože zachovej nám tohoto Adjutanta" apod.). Nápisy byly provedeny bílou smytelnou barvou (proto nejspíš tato výzdoba neměla dlouhého trvání, možná se takto natřený stroj ani nevznesl) přes klasickou kamufláž té doby - spodní plochy a část bočních světlá modrá RLM 65, horní plochy kombinace RLM 61 (tmavá hnědá), RLM 62 (zelená) a RLM 63 (šedá).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Henschel-Hs-123-A-1-t1009#400447 Verze : 0
.
Henschel Hs 123 A-1 - Prvním uživatelem Hs 123 byla I/St. G. 165 Immelmann. Na obrázku jeden z jejích strojů v podobě těsně po převzetí. Stroj nese standardní kamufláž té doby na horních plochách ostře lomená pole barev RLM 61 (tmavá hnědá), RLM 62 (zelená) RLM 63 (šedá), spodní plochy kryje RLM 65 (světle modrá).

Prvním uživatelem Hs 123 byla I/St. G. 165 "Immelmann". Na obrázku jeden z jejích strojů v podobě těsně po převzetí. Stroj nese standardní kamufláž té doby na horních plochách ostře lomená pole barev RLM 61 (tmavá hnědá), RLM 62 (zelená) RLM 63 (šedá), spodní plochy kryje RLM 65 (světle modrá).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Henschel-Hs-123-A-1-t1009#401065 Verze : 0
.
Henschel Hs 123 A-1 - Roku 1938 Čína od Německa zakoupila 9 (nebo 12, údaje se rozcházejí) kusů Hs 123, přidělila je 15. eskadře střemhlavých bombardérů a použila je proti japonským silám v deltě řeky Jang-ce. Horní plochy tmavě zelené, spodní světle šedé.

Roku 1938 Čína od Německa zakoupila 9 (nebo 12, údaje se rozcházejí) kusů Hs 123, přidělila je 15. eskadře střemhlavých bombardérů a použila je proti japonským silám v deltě řeky Jang-ce. Horní plochy tmavě zelené, spodní světle šedé.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Henschel-Hs-123-A-1-t1009#401067 Verze : 0
.
Henschel Hs 123 A-1 - Španělsko používalo celkem 14 strojů Hs 123 a nasadilo je během španělské občanské války. Po skončení byly přiděleny 61. esqadrile, v roce 1946 pak byly přeznačeny na typ BV-1 (Bombardero Verticalo tipo 1). Obrázek zachycuje podobu po tomto přeznačení, označení BV s pořadovým číslem letounu je kýlovce, stroj celý v barvě kovu. Zobrazený stroj létal v této podobě roku 1948, o rok později byly BV-1 vyřazeny z výzbroje.

Španělsko používalo celkem 14 strojů Hs 123 a nasadilo je během španělské občanské války. Po skončení byly přiděleny 61. esqadrile, v roce 1946 pak byly přeznačeny na typ BV-1 (Bombardero Verticalo tipo 1). Obrázek zachycuje podobu po tomto přeznačení, označení BV s pořadovým číslem letounu je kýlovce, stroj celý v barvě kovu. Zobrazený stroj létal v této podobě roku 1948, o rok později byly BV-1 vyřazeny z výzbroje.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Henschel-Hs-123-A-1-t1009#401069 Verze : 0
Fotografie z bojového nasazení ve Španělské občanské válce.
Henschel Hs 123 A-1 -


Henschel Hs 123 A-1 -


Henschel Hs 123 A-1 -


URL : https://www.valka.cz/Henschel-Hs-123-A-1-t1009#47240 Verze : 0
Jeden z pěti strojů Henschel Hs 123 A-1, které používala Legion Condor ve španělské občanské válce. Letoun nese standardní tříbarevné zbarvení ostře lomených ploch RLM 61, 62 a 63 na horních a bočních plochách, se světle modrými spodními RLM 65. 24-3 byl jedním ze dvou strojů předaných Španělům ještě v průběhu bojů.
Henschel Hs 123 A-1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Henschel-Hs-123-A-1-t1009#434786 Verze : 1
.
Henschel Hs 123 A-1 - Henschel Hs 123 A-1, černá 12 z 5. (Schl)/LG 2, letiště v Cambrai (Francie), 21. května 1940.
Toho dne se přeletem do Cambrai tato Staffel stala nejvíce vysunutou jednotkou celé Luftwaffe. Staffel byla neustále v akci a prováděla přesné útoky na kapsy francouzského odporu až do samého konce kampaně. Ačkoli Hs 123 byl tou dobou již považován za zastaralý, dosažené bojové výsledky byly opravdu ohromující. V důsledku toho byly plány na vyřazení těchto dvouplošníků odloženy. Jednotka později operovala na Balkáně. Zajímavostí je, že Staffel přijala k označování letadel systém používaný u stíhacích jednotek. Stroj nese standardní kamufláž té doby: na horních plochách ostře lomená pole barev RLM 61 (tmavá hnědá), RLM 62 (zelená) RLM 63 (šedá), spodní plochy kryje RLM 65 (světle modrá).

Henschel Hs 123 A-1, černá 12 z 5. (Schl)/LG 2, letiště v Cambrai (Francie), 21. května 1940.
Toho dne se přeletem do Cambrai tato Staffel stala nejvíce vysunutou jednotkou celé Luftwaffe. Staffel byla neustále v akci a prováděla přesné útoky na kapsy francouzského odporu až do samého konce kampaně. Ačkoli Hs 123 byl tou dobou již považován za zastaralý, dosažené bojové výsledky byly opravdu ohromující. V důsledku toho byly plány na vyřazení těchto dvouplošníků odloženy. Jednotka později operovala na Balkáně. Zajímavostí je, že Staffel přijala k označování letadel systém používaný u stíhacích jednotek. Stroj nese standardní kamufláž té doby: na horních plochách ostře lomená pole barev RLM 61 (tmavá hnědá), RLM 62 (zelená) RLM 63 (šedá), spodní plochy kryje RLM 65 (světle modrá).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Henschel Hs 123 A-1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Henschel-Hs-123-A-1-t1009#591372 Verze : 0
Henschel Hs 123 A-1 z výzbroje 10.(Sch.)/LG 2 německé Luftwaffe operoval na východní frontě na podzim 1941.
Henschel Hs 123 A-1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Henschel-Hs-123-A-1-t1009#625637 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více