Hebegerät HG 125 (pásový jeřáb)

Jedná se o jeřáb do těžkých terénů, využívající strojový spodek tanku T-34-85 a jeřáb z autojeřábu IFA - ADK 125.
Technický popis:
Idea jeřábu do těžkých terénů, postaveného na podvozku tanku T-34-85 vznikla pravděpodobně někdy v polovině 60. let. Východoněmecká lidová armáda tou dobou disponovala ve značných počtech tanky T-34-85. Podle některých názorů, shodných s názory i v jiných zemích, se tyto tanky v podmínkách Evropy hodily prakticky již jen k sešrotování. Proto byl také, obdobně jako v Československu, či Polsku iniciován projekt jejich využití v civilní sektoru. Samotné realizace se ujal závod IFA a zřejmě mu pomáhal i některý vojenský opravářský závod. Byly postaveny nejméně tři více či méně odlišné varianty tohoto stroje.
Přičemž první z nich vznikla zřejmě pouhým umístěním plně otočného jeřábu ADK-125 o nosnosti 12,5t na upravený stropní pancíř v místě sejmuté věže. Hydraulické motory jeřábu v tomto případě muselo zásobovat čerpadlo poháněné od motoru V-2. Nevýhodou této úpravy byla nemožnost umístit obsluhu tak, aby měla dostatečný výhled z vozidla. (U IFY je toto ošetřeno rozměrnou bohatě prosklenou kabinou řidiče.) Provedení stanoviště jeřábníka obdobně jako u SPK-5/10, které v NDR sloužily, nebylo také vzhledem k osovému umístění jeřábu možné. Výhodou však byla poměrně malá celková výška vozidla, odpovídající zhruba již zmiňovanému SPK-5/10, oproti „konkurentům“ z ČSR a PLR. Tato jediná verze by připadala do úvahy i jako ženijní a opravárenský prostředek „Volksarmee“ bohužel doposud se nám nepodařilo její existenci potvrdit jedinou fotografií.
Druhá a třetí varianta se od první značně liší. V předním plátu korby byl vyříznut velký pravoúhlý otvor a do něj vsazena rozměrná bohatě prosklená kabina řidiče, který seděl na čalouněné lavici v ose vozidla pro jeho nohy a ovládací prvky byl ve spodním předním plátu vytvořen také pravoúhlý výklenek. Tato úprava nepochybně zvětšovala pohodlí a výhled řidiče-jeřábníka, ale byla zjevně určena pro civilní sektor a také výhled při jeřábových pracích byl pořád omezen na zhruba 240°. Dalším krokem proto bylo umístění kabiny jeřábníka na společnou platformu s ramenem. Vzhledem k nutnosti přenést ovládací prvky do nové kabiny, byly na tuto značně zvětšenou platformu přeneseny i ostatní agregáty jeřábu. Hydraulické čerpadlo v této podobě jeřábu pohání samostatný spalovací motor přes převodovku a pružnou spojku. Na bocích korby se nacházejí schránky obdobné konstrukce jako na vyprošťovacích a jeřábových tancích „made in SSSR“ Jejich následné zkoušky a provoz probíhaly v hnědouhelném revíru.
Poslední známá verze má zjednodušenou kabinu řidiče s pravoúhlým vstupním dílem oproti lichoběžníkovému u starších strojů, jiné kryty převodového ústrojí a jinak řešené výfuky. Je také osazena vylepšeným jeřábem ADK-125-3, se zvýšenou nosností a zdvihem. Vedle jeřábníkovy budky jsou čepy pro výkyvné uložení výložníku a upevnění hydraulického pístu pro jeho vertikální pohyb. Výložník se skládá z pevného ramene, které v sobě skrývá dvě souosá výsuvná ramena s hydraulickými válci, a jejich nosné, opěrné a vodicí kladky v pevném a prvním výsuvném rameni. Vpravo od výložníku je umístěn navíjecí buben s ukotveným lanem, poháněný „hydromotorem“ a vlevo mechanizmus brzdy zdvihu. Ocelové lano průměru cca 20 mm prochází přes soustavu dvounásobných kladek v hlavě vnitřního výložníku a dvounásobných kladek na kladnici háku. Do čepů na konci výložníku je možné, u verze vybavené jeřábem ADK-125-3, ukotvit nástavné rameno pro zdvíhání lehčích břemen či jejich vykládku z vagónů a skladišť pomocí háku s jednoduchou kladkou. Horizontální pohyb jeřábové nástavby, uložené na kuličkové dráze tvořené kuličkovým dvouřadým ložiskem zachycujícím axiální i radiální síly, obstarává opět „hydromotor“, s pastorkem zabírajícím do ozubení vnitřního věnce ložiska, upevněného na stropu korby, proti otočení jeřábové nástavby je tato vybavena brzdou otáčení. V přepravní poloze je výložník otočen vzad. Pro jeho ukotvení se používá podpěra.
Podvozek je použitý z tanku T- 34- 85 a to i ze starších vozů. Na bocích přibyly kotvící místa na uchycení doplňkové výbavy. Pohonnou jednotkou je standardní motor V-2-34 (V- 2- 34M).
V interiéru korby přibyly výztuhy motorové přepážky, podlaha z žebrovaného plechu s odklopnými víky pro seřizování táhel řízení na místě „jaščiků“ s municí.
I starší stroje se zřejmě lišily kus od kusu, jsou známy tři provedení výfuků, dvě provedení zádí, pomocných plošin a pojezdových kol.
Na všech známých fotografiích jsou tyto stroje vybaveny rozetami a pásy z tanků T-54/55. !!


Rozměry+TTD:
Délka v přepravní poloze: 8 900 mm
Šířka: 3 000 mm
Výška celková: 3 000 mm
Světlá výška: 400 mm
Hmotnost: 31 500 kg
Maximální nosnost: 13 t
(na plně zasunutém standardním rameni ADK-125-3)
Maximální nosnost na nástavci: 7 t
(u plně vysunutého standardního ramene typu ADK-125-3)
Maximální zdvih háku: 14,70 m
(na plně vysunutém standardním rameni typu ADK-125-3)
Maximální výška ramene: 20,50 m
(s nástavcem na plně vysunutém rameni typu ADK-125-3)
Výkon motoru: 500ks/375 kW
Maximální rychlost na silnici: 55 km/h
Maximální rychlost v terénu: 25 km/h
Spotřeba paliva komunikace: 160 l/100 km
Spotřeba paliva v terénu: 230 l/100 km
Dojezd na silnici: 380 km
Dojezd v terénu: 270 km
Stoupavost: 30°
Boční sklon: 25°
Příkop: 2 000 mm
Kolmá stěna: 700 mm
Brod: 1 300 mm
Hebegerät HG 125 (pásový jeřáb) -


Hebegerät HG 125 (pásový jeřáb) -


Hebegerät HG 125 (pásový jeřáb) - Starší provedení 3. varianty

Starší provedení 3. varianty
Hebegerät HG 125 (pásový jeřáb) - Provedení ADK 125-2.

Provedení ADK 125-2.
Hebegerät HG 125 (pásový jeřáb) -


Hebegerät HG 125 (pásový jeřáb) - Původní provedení jeřábu ADK 125.

Původní provedení jeřábu ADK 125.
URL : https://www.valka.cz/Hebegeraet-HG-125-pasovy-jerab-t35177#128422 Verze : 0
Přikládám fotky ADK 125-3 a modernizované 3.verze.
Hebegerät HG 125 (pásový jeřáb) -


Hebegerät HG 125 (pásový jeřáb) -


Hebegerät HG 125 (pásový jeřáb) -


Hebegerät HG 125 (pásový jeřáb) -


Hebegerät HG 125 (pásový jeřáb) -


URL : https://www.valka.cz/Hebegeraet-HG-125-pasovy-jerab-t35177#128424 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více