Handley Page Halifax A Mk.IX

     
Název:
Name:
Handley Page H.P.71 Halifax A Mk.IX Handley Page H.P.71 Halifax A Mk.IX
Originální název:
Original Name:
Handley Page H.P.71 Halifax A Mk.IX
Kategorie:
Category:
transportní letoun cargo aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.10.1945-DD.MM.1946 Handley Page Ltd., Radlett
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1945-DD.MM.1946
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
145
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1945
Osádka:
Crew:
4-5 + 16 výsadkářů
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
17146 kg 37800 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
29484 kg 65000 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
31.600 m 103ft 8in
Délka:
Length:
21.820 m 71ft 7in
Výška:
Height:
6.320 m 20ft 9in
Plocha křídla:
Wing Area:
118.45 m2 1275 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
248,915 kg/m2 50.98 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Bristol Hercules XVI vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o výkonu 1 249 kW (1 698 k) při 2 900 ot/min v h= 1 372 m na I. rychlost kompresoru a 1 078 kW (1 465 k) při 2 900 ot/min v h= 3 658 m na II. rychlost kompresoru, tyto výkony s plnícím tlakem 0,569 barů.
Vrtule trojlisté s konstantní rychlostí otáček
Bristol Hercules XVI fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,675 hp at 2,900 rpm at 4,500 ft (MS) and
1,445 hp at 2,900 rpm at 12,000 ft (FS) all boosted +8.25 psi,
driving a three-blade constant-speed propellers.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
9 410 l
1 570 l v pomocných nádržích
2,070 UK gallons
345 UK gallons in auxiliary tanks
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
465.1 km/h v 4115 m 289 mph in 13500 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
389.5 km/h v 3048 m 242 mph in 10000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
4.2 m/s 833 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
12 min do 3048 m 12 min to 10000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6401 m 21000 ft
Dolet:
Range:
3653.2 km 2270 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Browning ráže 12,7 mm v přídi
2x pohyblivý kulomet Browning ráže 12,7 mm v zadní střelecké věži Boulton Paul Type D

Pumový náklad: 5 443 kg pum nebo nákladu
One flexible forward-firing 0.5 inch Browning machine-gun in the front position and
two flexible rear-ward firing 0.5 inch Browning machine-guns in the tail turret Boulton Paul Type D

Bomb load: 12,000 lb of bombs or cargo.
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bingham, Victor F. Second to None: The Handley Page Halifax. Airlife, Shrewsbury 1986. ISBN 0-90639-366-3
Scutts, Jerry. Halifax in Action, In Action No.66. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1984. ISBN 0-89747-158-X
Rapier, Brian J. Halifax at War. Ian Allan, Shepperton 1987. ISBN 0-7110-1554-6
Robertson, Bruce. Halifax Special. Ian Allan, Shepperton 1990. ISBN 0-7110-1920-7
Butler, Tony. Handley Page Halifax, Warpaint No.46. Warpaint Books, Bletchley 2004
Němeček, Václav. Handley Page Halifax, L+K 12-15/1992
www.britishaircraft.co.uk/aircraftpage.php?ID=130
http://www.airwar.ru/enc/bww2/galif.html
URL : https://www.valka.cz/Handley-Page-Halifax-A-Mk-IX-t45975#360374 Verze : 0
Poslední verze Halifaxu byla určena čistě pro výsadkové operace. Místo původních dveří na levé straně zádi, které měly předchozí transportní verze, měl A Mk.IX obdélníkový poklop v podlaze, dvě lavice pro celkem 16 parašutistů, naviják pro vtažení výtažných lan padáků a za ocasním kolem úchyt pro uchycení lana vlečeného kluzáku. Ponechaly si schopnost nést pumy, ovšem v naprosté většině případů nesly v pumovnici přepravní kontejnery, nebo dokonce jeep a polní dělo. První ze 145 strojů byly předány letectvu až v listopadu 1945, takže válku nestihly, a sloužily poměrně krátce. Používala je od roku 1946 620. a 644. peruť na Blízkém východě, ale většinou byly vyřazeny již v roce 1948. Dál sloužily pouze u No.1 Parachute and Gliding Training School a tři létaly jako meteorologické u 202. peruti. 34 z vyřazených strojů se dostalo do soukromých rukou, kde po nutných úpravách sloužily jako dopravní a v této roli se společně s větším počtem civilních C Mk.VIII tři z nich zúčastnily leteckého zásobování Berlína v době blokády. V roce 1948 devět A.9 zakoupilo také egyptské královské letectvo. Tyto stroje byly zgenerálkovány společností Aviation Traders a přes Maltu byly v lednu 1949 dopraveny do Egypta. Zde byly znovuvyzbrojeny kulomety vymontovanými ze spitfirů Mk.V a sloužily jako transportní i bombardovací. Nejméně tři zůstaly ve službě až do roku 1956, kdy bylo několik Halifaxů zničeno na zemi během Suezské krize. Egypt u Aviation Traders objednal i další stroje, ty ale již neprošly zbrojním embargem.
Handley Page Halifax A Mk.IX -


URL : https://www.valka.cz/Handley-Page-Halifax-A-Mk-IX-t45975#360377 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více