HUN - D-944 PSZH (kolový OT)

D-944 PSZH
     
Název:
Name:
D-944 PSZHD-944 PSZH
Originální název:
Original Name:
D-944 PSZH
Kategorie:
Category:
bojové vozidlo pěchotyinfantry fighting vehicle
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1966-DD.MM.1979 Rába Magyar Vagon- és Gépgyár, Győr /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1966-DD.MM.1979
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2848
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
3
Přepravní kapacita:
Seating Capacity:
6 osob/troops
Technické údaje:
Technical Data:
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
7600 kg16755 lb
Celková délka:
Overall Length:
5695 mm18 ft 8 ¼ in
Celková šířka:
Overall Width:
2500 mm8 ft 2 ⅜ in
Celková výška:
Overall Height:
2308 mm7 ft 6 ⅞ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
300 mm11 ¾ in
Pancéřování:
Armour:
??
Pohon:
Propulsion:
Typ:
Type:
Csepel D414.44, dieselCsepel D414.44, diesel
Výkon:
Power:
73,6 kW při 2300 ot/min98.7 bhp at 2300 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
manuální, 5+1manual, 5+1
Výkony:
Performance:
Rychlost na silnici:
Road Speed:
80 km/h50 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
91) km/h5.61) mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
500 km311 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
Svah:
Gradient:
30 °67 %
Boční náklon:
Side Slope:
25 °56 %
Překročivost:
Trench Crossing:
0,60 m24 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,40 m16 in
Brodivost:
Fording Depth:
2) m2)
Výzbroj:
Armament:
kulomet KPVT ráže 14,5 mm
spřažený kulomet KGKT ráže 7,62 mm SG-43
14.5 mm KPVT machine gun
7.62 mm KGKT coaxial machine gun
Uživatelské státy:
User States:
(1363)
(150)
(1363)
(150)
Poznámka:
Note:
1) ve vodě
2) plave
1) in the water
2) floats
Zdroje:
Sources:
Foss, Christopher. Jane's Armour and Artillery 1994-1995. Jane's Information Group, Coulsdon 1994. ISBN: 0-7106-1154-4.
URL : https://www.valka.cz/HUN-D-944-PSZH-kolovy-OT-t13602#746725 Verze : 0
Typ PSZH D-944 (FUG 70) vznikl dalším vývojem obojživelného průzkumného vozidla FUG , navrženého pro maďarskou armádu počátkem 60. let. Nové vozidlo se objevilo v polovině 60. let (v té době jej na Západě považovali za průzkumné vozidlo). Plně obojživelný obrněný transportér s celosvařovanou konstrukcí mohl převážet šest vojků (jediným výstupním a nástupním otvorem byly malé dvoukřídlé poklopy na stranách korby). Ve vodě vozidlo poháněly dvě vodní turbíny. PSZH D-944 (FUG 70) měl systém regulace tlaku v pneumatikách, systém ochrany proti zbraním hromadného ničení a infračervené prostředky nočního vidění. Varianty zahrnovaly velitelské a ambulantní vozidlo dále vozidlo pro průzkum oblastí, kde byly použity zbraně hromadného ničení. PSZH D-944 (FUG 70) byl ve výzbroji armád Bulharska, Maďarska a Iráku.



převzato z knihy "Obrněná bojová vozidla", Philip Trewhitt
URL : https://www.valka.cz/HUN-D-944-PSZH-kolovy-OT-t13602#49772 Verze : 0
Mimochodem motor má označení CSEPEL, úplně stejný byl v OT-65, byl pěkně tichoučký a málo "papal".
Legrace končila ve chvíli, kdy ho bylo v zimě nutno ohřát před nastartováním - měl sice předkomůrky se žhavícími svíčkami, ale to občas nepomáhalo a dala se rychle vytlouct baterka (tedy dvě, přímo vpředu za "sekyrou". Byl tam taky "bufík", který ale házel plamen přímo na bok olejové vany a pokud byl v motoráku olej a nafta, (to tam bylo skoro vždycky, protože ocelové truničky dost rády praskaly) a sem tam osádce při údržbě spadnul hadr až dolů (hledej ho pak), pak při spuštění "bufíku" tohle všechno blaflo. S jistým nádechem ironie se FUGům přezdívalo "maďarská pomsta" nebo "Zapalovač".
Dalším nešvarem OT-65 bylo to, že systém posilovače řízení a hlavně brzdy měly kombinovaný systém hydraulika-vzduch. Ty spojovací hadice často praskaly a v zimě ve vzduchové části mnohdy zkondenzovaná voda zmrzla - a potvora ne a ne brzdit...
URL : https://www.valka.cz/HUN-D-944-PSZH-kolovy-OT-t13602#56086 Verze : 0
Ještě jsem zapomněl - aby zvětšili přepravní kapacitu, zrušili u PSZH IV ta pomocná kolečka (z MIGu) pro překonávání okopů a jízdu na měkkém terénu)
URL : https://www.valka.cz/HUN-D-944-PSZH-kolovy-OT-t13602#56087 Verze : 0
Měl jsem loni možnost si tenhle vůz prohlédnout in natura, u kolegů v soukromé zbírce v maďarsku a musím říci že na mne nepůspobí že by šlo o předělaný FUG (maďaři to také v rozhovoru popírali) vozidlo je celkově mohutnější a vyšší, také dveře nejsou nijak malé a nastupování je poměrně snadné i pro osoby rozměrnější (třeba pro mne) než je štíhlý branec. Při rozhovoru padlo že transportér který u maďarů sloužil na místě našeho SKOTa byl vyvážen do Egypta, Iráku a snad Sýrie. o vývozu do ČSSR ani slovo (osobně na dovoz tohoto transportéru nevěřím) maďaři si ho dost chválili, ale to nemusí nic znamenat. Nejméně jeden kus stojí i v muzeu v Kecelu, na fotkách je soukromý kousek, hvězdy na stroji jsou z natáčení nějakého filmu a nemají souvislost se službou v maďarské armádě.
HUN - D-944 PSZH (kolový OT) -


HUN - D-944 PSZH (kolový OT) -


HUN - D-944 PSZH (kolový OT) -


URL : https://www.valka.cz/HUN-D-944-PSZH-kolovy-OT-t13602#59883 Verze : 0
Z těch fotek z Kecelu je vcelku dost vidět, že minimálně velká část skupin a podskupin je u PSzH-IV a OT-65 stejná. Vezmu to odspodu: kola a nápravy včetně řízení, korba (po vodorysku stejná s výjimkou "nabrání prostoru" na úkor šachet pro pomocná kola, nad vodorysku zvýšená proti OT-65) systém pohonu na vodě (vodomety se sáním na dně korby), kryty oken, systém žaluzií nad motorem a jejich ovládání.... Asi chápu, že kolegové z Maďarska nechtěli přiznat, že je to upravený FUG...
Ale nesedí mi, že by PSzH-IV byl dáván na roveň OT-64 SKOT, už jenom z hlediska přepravní kapacity a s tím spojenou možností dalších variant nástaveb.


Ještě k tomu srovnání se SKOTem - pokud se nepletu, v maďarské lidové armádě měli na "úrovni" OT-64 "postavené" BTR-60... asi proto neváhali a hbitě nakoupili v rámci umořování ruského dluhu BTR-80A (a teď se jimi "prsí" v rámci KFOR).
URL : https://www.valka.cz/HUN-D-944-PSZH-kolovy-OT-t13602#59930 Verze : 0
No pokud jsem maďarům rozuměl správně (nešlo o jazyk ale jestli jsem pochopil jak to mysleli) Měli jinou strukturu jednotky, motstřelecké družstvo bylo na jednom stroji, dohromady těch 9 lidí, tedy méně než u nás, a 4 družstva měla tvořit četu, u roty si nejsem jistý ale mám dojem že také zde měly čtyřkovou sestavu. navíc tvrdili že měli jeden prapor na transportérech a druhý na náklaďácích (kvůli ceně) BTR sice měli ale prý jen v malém počtu a hlavně později. Nejsem si tím jist, jen jsem to slyšel i když od lidí co na tom sloužili (jako velitelé jednotek) Je otázkou jak moc tu organizaci měli rozšířenou a ve které době.
Pokud jde o ty podobnosti FUGa docela dobře znám a tahle potvora vypadá celkově větší (možná jen působí mohutnějším dojmem) ale myslím že je delší, vyšší a snad i širší. Neměl jsem možnost je ´posoudit postavené vedle sebe, ale ten prostor nenabyl jen ubráním pomocných kol, Jinak vevnitř je to dost stísněné, hlavně proto že je tam místo pro střelce a ti bigoši sedí okolo, a hlavně se z toho nedá prakticky střílet za jízdy ze zbraní výsadku. maďaři se tvářili že jich nadělali spousty, ale já o něm vlastně dřív nikdy neslyšel. takže kolk jich bylo vlastně vyrobeno netuším.
URL : https://www.valka.cz/HUN-D-944-PSZH-kolovy-OT-t13602#60031 Verze : 0
Kolesový (4x4) obrnený transportér PSZH D-944 (FUG 70) je ľahko pancierované obojživelné vozidlo.
Vo vozidle je zabudované zariadenie na ochranu osádky pred účinkami ZHN a infračervené pozorovacie prístroje.
Vodič a veliteľ sedia v prednej časti korby, za nimi je manuálne ovládaná veža s guľometom. Príslušníci roja používajú k vstupu a výstupu z vozidla malé dvojdielne dvere v po oboch stranách korby. Veža má odmer celých 360° a námer guľometu je v rozsahu od -5° do +30°.
Vozidlo je plne obojživelné, pričom jeho pohyb vo vode zabezpečuje vodomet inštalovaný v zadnej časti korby.


Osádka..................................................3+6
Bojová hmotnosť.......................................7.6 t
Rozmery-dĺžka korby.................................5695 mm
-šírka.......................................2500 mm
-výška.......................................2308 mm
-svetlá výška.................................420 mm
Výkon motora........................................73.5 kW
Merný výkon........................................9.7 kW/t
Maximálna rýchlosť..................................80 km/h
Maximálna rýchlosť plavby............................9 km/h
Maximálny dojazd.....................................600 km
Zásoba paliva.........................................200 l
Prekročivosť..........................................1.2 m
Brodivosť.............................................pláva
Výstupnosť............................................0.4 m
Maximálny uhol stúpania................................60 %
Maximálny uhol bočného náklonu.........................30 %
Výzbroj-guľomet.....................................14.5 mm
-spriahnutý guľomet..........................7.62 mm
HUN - D-944 PSZH (kolový OT) -


URL : https://www.valka.cz/HUN-D-944-PSZH-kolovy-OT-t13602#140039 Verze : 0
Tak jsem k PSzH našel něco, co mne docela vyděsilo - podle tohohle je měli ve výzbroji i východní Němci...
Víc podrobností nevím, nevypadá to, že by měli v NVA jednu-dvě mašiny na zkoušky, určitě měli víc BRDM-1 a 2 snad ve většině variant, nicméně kde jsou východoněmecké PSzH teď???
HUN - D-944 PSZH (kolový OT) -


URL : https://www.valka.cz/HUN-D-944-PSZH-kolovy-OT-t13602#143786 Verze : 0
Podle tohohle zdroje : www.tdg.nu
(doufám že s odvoláváním na CIA se moc neplete Smile ) jich maďaři měli ještě v roce 1996 přes 600, což je docela hodně (výroba podle některých zdrojů dala kolem 1000 kusů)
URL : https://www.valka.cz/HUN-D-944-PSZH-kolovy-OT-t13602#143839 Verze : 0
Přikládám několik snímků interiáru vozidla.
K potvrzení předechozího poznatku o zařazení PSzH do výzbroje NVA NDR přikládám snímky "obvyklého" OT a dále varianty pro chemický průzkum (přitom mám potvrzeno, že ve výzbroji NVA byla i vozidla BRDM-2 RCh).
Na závěr snímek (pravděpodobně) ze srpna 1968 - ze dnů "bratrské pomoci", na které participovaly také útvary MLA - zde jsou vozidla PSzH s původním označením příslušnosti k MLA na ulici některého českého či moravského města (viz vývěsní štít CUKRÁRNA).
HUN - D-944 PSZH (kolový OT) -


HUN - D-944 PSZH (kolový OT) -


HUN - D-944 PSZH (kolový OT) -


HUN - D-944 PSZH (kolový OT) -


HUN - D-944 PSZH (kolový OT) -


HUN - D-944 PSZH (kolový OT) -


HUN - D-944 PSZH (kolový OT) -


URL : https://www.valka.cz/HUN-D-944-PSZH-kolovy-OT-t13602#144472 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více