Název: Name: | Gotha Go 147 B | |
Originální název: Original Name: | Gotha Go 147 B | |
Kategorie: Category: | experimentální letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1936-DD.MM.1937 Gothaer Waggonfabrik AG, Gotha / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1936-DD.MM.1937 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 prototypy | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.12.1937 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | bezocasé | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 945 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1145 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 1250 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11 m | |
Délka: Length: | 5,40 m | |
Výška: Height: | 2.52 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 19.4 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 59,02 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Argus As 10 C vzduchem chlazený invertní vidlicový osmiválec o maximálním výkonu 176,5 kW (240 k) | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 240 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 220 km/h v 3000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 145 km/h v 3000 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 3,4 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 4,8 min do 1000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 5600 m | |
Dolet: Range: | 550 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | předpokládán 1x pevný synchronizovaný kulomet MG-17 ráže 7,92 mm se zásobou 550 nábojů a 1x pohyblivý kulomet na oběžném kruhu MG-15 ráže 7,92 mm se zásobou 1 000 nábojů. | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | TTD platí pro verzi Go 147 B, TTD jsou uvedeny podle německého pramene, je možno nalézt i údaje poněkud odlišné | |
Zdroje: Sources: | http://www.fliegerweb.com/.../lexikon.php?show=lexikon-433 http://www.airwar.ru/enc/xplane/go147.html http://www.warbirdsresourcegroup.org/... http://de.wikipedia.org/wiki/Gotha_Go_147 http://www.aviastar.org/air/germany/go-147.php |
URL : https://www.valka.cz/Gotha-Go-147-t71244#467491Verze : 0
Uprostřed 30. let vagonka Gotha (Gothaer Waggonfabrik A.G.) přikročila ku pracem na bezocasých letadlech, navržených Dr. A. Kupperem z firmy Akaflieg München a obecně svým uspořádáním podobným také neuspěvšímu stroji Westland Hill Pterodaktyl Angličana Hilla z r. 1934. Hlavní cílem práce bylo vytvořit dvoumístnou stíhačku s velkým úhlem výstřelu ze zadního střeliště. Za účelem výzkumu problematiky ovladatelnosti takového letadla při malých rychlostech byl v r. 1935 jako první krok postaven malý bezocasý jednoplošník, který od RLM obdržel typové označení Go 147.Později po rozhodnutí o stavbě druhého, přepracovaného prototypu, bylo uznačení změněno na Go 147A.
Dřevěné dvouramenné křídlo mělo vzpěry z kapotovaných ocelových trubek. Celou odtokovou hranu křídla typu "racek" se šípovitostí náběžné hrany 38 stupňů, s kruhovými plochami se směrovkami na koncích, zabíraly štěrbinové elevonové klapky. Nezatažitelný záďový podvozek byl upevněn ke spodku trupu dvěma vzpěrami, hlavní odpružené podvozkové nohy byly kloubově ukotveny k bokům trupu.
Krátký člunovitý trup dlouhý 6,3 m pojal 2 členy posádky (pilota a pozorovatele/zadního střelce), umístěné za sebou v kabině za křídlem. Byl vyroben jako konstrukce svařená z ocelových trubek potažená plátnem, pouze kapotáž motoru byla vyrobena z duralového plechu. Obě otevřená sedadla se nacházela za sebou. Záď trupu vybíhala do svislé ostré hrany.
Jako pohon byl použit vzduchem chlazený 7 válcový hvězdicový motor Siemens Sh 14A o výkonu 140 ks, ukrytý pod krytem typu NACA a pohánějící pevnou dvoulistou dřevěnou vrtuli. Křídlo bylo trojdílné, dvounosníkové, dřevěné konstrukce, na spodní straně potažené překližkou a na horní straně látkou. Nešípovitá střední část byla stažena ke trupu ve tvaru ostrého V a na ni navazovaly vnější části křídla v úhlu šípu 38°, které byly k trupu ukotveny vzpěrami klasického tvaru N, kdy přední část N vedla dolů ke přídi trupu a zbylá část ke spodní hraně trupu. Prototyp Go 147A byl na podzim 1936 hotov a již při prvním zkušebním letu se ukázalo, že stroj je naprosto nestabilní podél všech os. I když byly provedeny změny, k žádnému podstatnému zlepšení to nevedlo. Při malé rychlosti letu byly ovládání stroje téměř nemožné.
Třebaže během zkoušek prvního prototypu byly zjištěny vážné problémy se stabilitou, sama koncepce pochybnosti nevzbuzovala. Byl proto připraven i druhý zkušební Go 147B, ovšem důkladně přestavěný. Obdržel menší směrové ocasní plochy s upraveným tvarem a integrovanými klapkami plnícími i funkci křidélek, také výškové kormidlo a vztlaková klapka byly pro zvýšení účinnosti zvětšeny. Rozpětí bylo o 1,25 m zmenšeno, stejně tak i ostruhové kolečko, které dostalo také potah. Jako hnací mechanismus byl vestavěn silnější Argus As 10C o výkonu 240 ks.
Textilní potah trupu i křídel byl z největší části nahrazen překližkovým, jen kormidla zůstala potažena látkou. Protože stroj byl zamýšlen také jako cvičný letoun pro pozorovatele a palubní střelce a také jako lehký pozorovací a také naváděcí letadlo pro dělostřelectvo, byl Go 147B také ozbrojený. Výzbroje měla být tvořena synchronizovaným kulometem MG-17 ovládaným pilotem a pohyblivým kulometem MG15 v zadní části kabiny.
Stroj s civilní imatrikulací D-IQVI byl hotov na podzim 1937 a v prosinci 1937 odstartoval k svému prvnímu letu. Letové vlastnosti a dosažené výkony znovu zklamaly, takže po řadě improvizovaných změn přišel v létě 1938 definitivní konec všech zkoušek, a současně RLM nařídilo ukončení vývoje a sešrotování obou prototypů.
Poznámka - v některých pramenech jsou stroje označovány jako Go 147 V1 a Go 147 V2.
Prameny
www.fliegerweb.com
http://www.airwar.ru/enc/xplane/go147.html
http://ww2photo.se/air/d/gotha/go147.htm
www.warbirdsresourcegroup.org
http://de.wikipedia.org/wiki/Gotha_Go_147
http://www.aviastar.org/air/germany/go-147.php
Dřevěné dvouramenné křídlo mělo vzpěry z kapotovaných ocelových trubek. Celou odtokovou hranu křídla typu "racek" se šípovitostí náběžné hrany 38 stupňů, s kruhovými plochami se směrovkami na koncích, zabíraly štěrbinové elevonové klapky. Nezatažitelný záďový podvozek byl upevněn ke spodku trupu dvěma vzpěrami, hlavní odpružené podvozkové nohy byly kloubově ukotveny k bokům trupu.
Krátký člunovitý trup dlouhý 6,3 m pojal 2 členy posádky (pilota a pozorovatele/zadního střelce), umístěné za sebou v kabině za křídlem. Byl vyroben jako konstrukce svařená z ocelových trubek potažená plátnem, pouze kapotáž motoru byla vyrobena z duralového plechu. Obě otevřená sedadla se nacházela za sebou. Záď trupu vybíhala do svislé ostré hrany.
Jako pohon byl použit vzduchem chlazený 7 válcový hvězdicový motor Siemens Sh 14A o výkonu 140 ks, ukrytý pod krytem typu NACA a pohánějící pevnou dvoulistou dřevěnou vrtuli. Křídlo bylo trojdílné, dvounosníkové, dřevěné konstrukce, na spodní straně potažené překližkou a na horní straně látkou. Nešípovitá střední část byla stažena ke trupu ve tvaru ostrého V a na ni navazovaly vnější části křídla v úhlu šípu 38°, které byly k trupu ukotveny vzpěrami klasického tvaru N, kdy přední část N vedla dolů ke přídi trupu a zbylá část ke spodní hraně trupu. Prototyp Go 147A byl na podzim 1936 hotov a již při prvním zkušebním letu se ukázalo, že stroj je naprosto nestabilní podél všech os. I když byly provedeny změny, k žádnému podstatnému zlepšení to nevedlo. Při malé rychlosti letu byly ovládání stroje téměř nemožné.
Třebaže během zkoušek prvního prototypu byly zjištěny vážné problémy se stabilitou, sama koncepce pochybnosti nevzbuzovala. Byl proto připraven i druhý zkušební Go 147B, ovšem důkladně přestavěný. Obdržel menší směrové ocasní plochy s upraveným tvarem a integrovanými klapkami plnícími i funkci křidélek, také výškové kormidlo a vztlaková klapka byly pro zvýšení účinnosti zvětšeny. Rozpětí bylo o 1,25 m zmenšeno, stejně tak i ostruhové kolečko, které dostalo také potah. Jako hnací mechanismus byl vestavěn silnější Argus As 10C o výkonu 240 ks.
Textilní potah trupu i křídel byl z největší části nahrazen překližkovým, jen kormidla zůstala potažena látkou. Protože stroj byl zamýšlen také jako cvičný letoun pro pozorovatele a palubní střelce a také jako lehký pozorovací a také naváděcí letadlo pro dělostřelectvo, byl Go 147B také ozbrojený. Výzbroje měla být tvořena synchronizovaným kulometem MG-17 ovládaným pilotem a pohyblivým kulometem MG15 v zadní části kabiny.
Stroj s civilní imatrikulací D-IQVI byl hotov na podzim 1937 a v prosinci 1937 odstartoval k svému prvnímu letu. Letové vlastnosti a dosažené výkony znovu zklamaly, takže po řadě improvizovaných změn přišel v létě 1938 definitivní konec všech zkoušek, a současně RLM nařídilo ukončení vývoje a sešrotování obou prototypů.
Poznámka - v některých pramenech jsou stroje označovány jako Go 147 V1 a Go 147 V2.
Prameny
www.fliegerweb.com
http://www.airwar.ru/enc/xplane/go147.html
http://ww2photo.se/air/d/gotha/go147.htm
www.warbirdsresourcegroup.org
http://de.wikipedia.org/wiki/Gotha_Go_147
http://www.aviastar.org/air/germany/go-147.php
URL : https://www.valka.cz/Gotha-Go-147-t71244#467482Verze : 0
Gotha Go 147b (D-IQVI)
Zdroj: http://www.topsid.com/
Zdroj: http://www.topsid.com/
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Gotha-Go-147-t71244#250839Verze : 0
Ještě několik obrázků.
pramen:
www.airwar.ru
pramen
www.luftarchiv.de
pramen
www.luftarchiv.de
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Gotha Go 147 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen:
www.airwar.ru
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Gotha Go 147 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen
www.luftarchiv.de
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Gotha Go 147 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen
www.luftarchiv.de
URL : https://www.valka.cz/Gotha-Go-147-t71244#467494Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.