URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gorcock-t115415#400820
Verze : 0
Reklama
Gloster Gorcock Gloster Gorcock byl jednomotorový jednomístný dvouplošný stíhací letoun, vyprodukovaný firmou Gloucestershire Aircraft Company (později Gloster Aircraft Company) na základě specifikace Ministerstva letectví F7/24 z května 1924 na tři experimentální prototypy, opatřené vodou chlazeným 12válcovým motorem Napier Lion.
Bylo zamýšleno vyvinout letadlo celokovové konstrukce. První dva prototypy ještě kombinovaly ocelový trup s dřevěnými křídly (všechno potažené látkou), třetí měl již celokovovou konstrukci. Pro pohon se předpokládalo použití motorů Napier Lion, které používal i závodní Gloster III, a šlo o vodou chlazený motor s třemi řadami po čtyřech válcích v uspořádání vertikální široký šíp (Broad Arrow). Dalším záměrem bylo porovnat výkony letadla s použitím různých konfigurací pohonné jednotky - motor s přímým náhonem na vrtuli a s převodem na vrtuli do pomala.
Gorcock byl jednomístný dvojplošník s výrazným stupněním křídel o nestejném rozpětí, výrazně připomínající předchozí typ Gamecock. Řadový motor ovšem umožnil vytvořit hladší, delší a výrazně ostřejší přední část letounu a zvýšil jeho délku o 6 stop a 5 palců (1.95 m); rozpětí bylo o něco menší než u Gamecocku. První prototyp Gorcocku dostal převodovaný motor Napier Lion IV, o výkonu 450 hp (335 kW). Poprvé vzlétl v polovině roku1925. Druhý Gorcock dostal výkonnější motor Napier Lion VIII o výkonu 525hp (390 kW) s přímým náhonem na vrtuli. Chladič byl umístěn na spodní straně trupu letadla, mezi podvozkovými nohami. Oba motory poháněly pevnou dřevěnou dvoulistou vrtuli o průměru 9 stop (2.74m ). Zpočátku oba tyto stroje měly kormidla shodná s typem Grebe, obdélníkového tvaru bez vyvážení, později dostaly kormidla převzatá od typu Gamecock, svisle prodloužená a doplněná o rohové aerodynamické vyvážení. Potíže s motory ale bránily jejich dodávce až do r. 1927. "Zákazníkovi" byly předány spolu s třetím celokovovým Gorcockem. Problémy s motorovou jednotkou měly na osud letadel neblahý dopad – zpozdily se ke konkursu a jejich sériovou výrobou se nepočítalo.
Třetí Gorcock obdržel pohonnou jednotku Napier Lion IV, shodnou s prvním prototypem, a stal se prvním celokovovým letadlem firmy Gloster. Navzdory váze o 72 kg vyšší, způsobené celokovovou stavbou, dosahoval maximální rychlost 174 mph (280 km/h) v 5,000 stopách (1,525 m), byl tedy o nějakých 30 mph (48 km/h) rychlejší než stíhačky ze stejného období. Všechna tři letadla byla dodána do června 1927.
RAE Farnborough užíval Gorcocky pro výzkum po několik let. Druhý stroj, například, byl používán pro experimenty s vrtulemi různých typů. V roce 1929 na něm byly testovány různé typy duralových vrtulí. Gorcocky byly také vybaveny různými typy příďových chladičů různého příčného řezu a průtoku. Přestože šlo o experimentální stroje, všechna tři letadla nesla standardní výzbroj, složenou ze dvou synchronizovaných kulometů Vickers 7. 7 mm v přídi. Jeden z prototypů (J7502) byl zničen při havárii ve Farnborough v květnu roku 1931.
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gorcock-t115415#400819
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.