General Aviation XFA-1

     
Název:
Name:
General Aviation XFA-1 General Aviation XFA-1
Originální název:
Original Name:
General Aviation XFA-1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1932-DD.MM.1932 General Aviation Corp., Hasbrouck Heights, New Jersey
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1932-DD.MM.1932
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1932
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
833 kg 1837 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1138 kg 2508 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
7.77 m 25ft 6in
Délka:
Length:
6.76 m 22ft 2in
Výška:
Height:
2.82 m 9ft 3in
Plocha křídla:
Wing Area:
16.26 m2 175 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-1340C Wasp o výkonu 336 kW1)
dvoulistá nebo trojlistá pevná vrtule Hamilton Standard
Pratt & Whitney R-1340C Wasp, power 450 hp1)
three or two-bladed Hamilton Standard fixed-pitch propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
227 l 60 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
273.6 km/h v ? m 170 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10 min do 3505 m 10 min to 11500 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6157 m 20200 ft
Dolet:
Range:
603.5 km 375 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x kulomet Browning M2 ráže 7,62 mm 2x .30-cal. Browning M2 machine gun
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
1) podle jiných zdrojů Pratt & Whitney R-980A Wasp Jr. o výkonu 298 kW 1) Pratt & Whitney R-980A Wasp Jr., power 400 hp, according to other sources
Zdroje:
Sources:
Johnson, E. R. United States Naval Aviation, 1919-1941. McFarland, Jefferson 2011. ISBN 978-0-7864-4550-9.
Jones, LLoyd S. U.S. Naval Fighters 1922 to 1980s, Aero Publishers, Fallbrook 1977, ISBN 0-81689-254-7.
URL : https://www.valka.cz/General-Aviation-XFA-1-t206102#584735 Verze : 0
Koncem 20. let začalo americké námořnictvo experimentovat s myšlenkou použít letadla těžší vzduchu jako doprovod pro letadlo lehčí vzduchu (tedy vzducholoď), které by zároveň sloužilo pro jejich dopravu. K tomuto účelu byla objednána stavba vzducholodě Akron a byl plánován letoun, který by se vešel do jejího hangáru, mohl zastat roli průzkumu, obrany vzducholodi a také útočit na odhalené cíle. 10. května 1930 byly Úřadem pro aeronautiku vydány detailní spefifikace jako Návrh č. 96. Požadoval např. rozpětí 7,77 m, délku 6,17 m, výšku 2,13 m, vzletovou hnotnost 1026 kg včetně 297 kg užitečného nákladu, horní křídlo s profilem Boeing 106 přecházejícím do trupu, rychlost 282 km/h na úrovni moře, dostup 7285 m, vytrvalost až 4,85 h, dva kulomety Browning M-2, záchytný hák, nafukovací nouzové plováky atd.


Na specifikace na nový "malý palubní letoun" zareagovaly dvě firmy, General Aviation Corp. a Curtiss-Wright Corp. Protože v době vydání specifikací General Aviation Corp. procházela reorganizací, způsobenou změnou vlastníka (General Motors vyčlenila své letecké dceřinné společnosti do holdingu General Aircraft Manufacturing Corp.), problémy s odbytem dopravních letadel kvůli krizi a havárii F.10 se slavným trenérem amerického fotbalu na palubě, a odchodem Anthonyho Fokkera z firmy následkem toho všeho, byl XFA-1 dokončen až počátkem roku 1932. Kvůli velice specifickým požadavkům námořnictva byl XFA-1 skoro dvojníkem konkurenčního XF9C-1. Pro firmu, která do této doby zásadně používala Fokkerovo tlusté dřevěné křídlo, představoval nový letounek první stroj celokovové konstrukce a paradoxně s výjimkou variací na téma DH-4, které stavěla či přestavovala ve svých počátcích, první dvouplošník. Jediný exemplář tohoto celokovového, plechem potaženého dvouplošníku s horním křídlem přecházejícím do trupu a se samonosným podvozkem a motorem Wasp (podle starších zdrojů byl ovšem použit motor R-985 Wasp Junior o 298 kW) byl na základnu v Anacostii dopraven 5. března 1932.


XFA-1 byl testován jak s trojlistou, tak později s dvoulistou vrtulí a splnil v podstatě všechny požadované vlastnosti. Podobně jako Sparrowhawk ale trpěl problémy s ovádáním, hlavně s podélnou nestabilitou. Byl proto obratem vrácen se seznamem doporučených úprav, které zahrnovaly hlavně zvětšení ocasních ploch a přidání trimovacích ploch na výškovky. Byl také odstraněn vrtulvý kužel a kryty podvozku. Po návratu do Anacostie v půlce června se ale ukázalo, že úpravy vše spíše zhoršily. Letoun byl nyní při plném plynu příliš těžký na ocas a naopak. Po měsíci byl vrácen výrobci pro další aerodynamické úpravy a na počátku srpna byl zpět v Anacostii pro testy vyvážení a stability. Ani teď nebylo námořnictvo spokojeno a poručilo provést testy letu ve vývrtce. V nich se stroj ukázal být téměř neovladatelný a byl prohlášen za nebezpečný. Další testy byly proto přerušeny dříve, než mohlo dojít k testům střemhlavého letu a provozu z letadlové lodi.


Celkem XFA-1 provedl 43 letů s celkovou letovou dobou 21,25 h. Střelecké testy byly provedeny pouze na zemi, a během nich se kulomety několikrát zasekly kvůli špatně řešenému přísunu munice, a navíc nebezpečně blízko hlavní se nacházelo hrdlo palivové nádrže. Žádné návrhy na řešení již nepřišly, protože se mezitím námořnictvo rozhodlo projekt jako neperspektivní zastavit. Výkony byly sice velice příznivé a plně v limitech požadavků, ale, jak říkala oficiální zpráva, kvůli nástupu podobného letounu do výroby potřeba XFA-1 zanikla. Tím podobným letounem byl samozřejmě F9C-2, sériová verze konkurenčního prototypu XF9C-1.


Johnson, E. R. United States Naval Aviation, 1919-1941. McFarland, Jefferson 2011. ISBN 978-0-7864-4550-9.
Jones, LLoyd S. U.S. Naval Fighters 1922 to 1980s, Aero Publishers, Fallbrook 1977, ISBN 0-81689-254-7.
Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962.
URL : https://www.valka.cz/General-Aviation-XFA-1-t206102#584811 Verze : 1
en.wikipedia.org
http://www.airwar.ru/enc/fww1/fa1.html

General Aviation XFA-1 -


General Aviation XFA-1 -


URL : https://www.valka.cz/General-Aviation-XFA-1-t206102#584736 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více