General Aircraft GAL.38 Fleet Shadower

     
Název:
Name:
General Aircraft GAL.38 Fleet Shadower General Aircraft GAL.38 Fleet Shadower
Originální název:
Original Name:
General Aircraft GAL.38 Fleet Shadower
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.05.1940 General Aircraft Ltd., Hanworth
Období výroby:
Production Period:
DD.06.1938-23.03.1942 začátek prací na projektu
ukončení projektu
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp (S/n. P1758)
První vzlet:
Maiden Flight:
13.05.1940
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2791 kg 6153 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3960 kg 8730 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4290 kg 9458 lb
Rozpětí:
Wingspan:
17,026 m 55ft 10,3in
Délka:
Length:
11,350 m 37ft 2,85in
Výška:
Height:
3,860 m 12ft 8in
Plocha křídla:
Wing Area:
43,35 m2 466.62 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
91,35 kg/m2 18.71 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Pobjoy Niagara V vzduchem chlazený hvězdicový sedmiválec s reduktorem o výkonu 95,6 kW.
Vrtule nízkootáčkové dvoulisté dřevěné o průměru 2 400 mm
Pobjoy Niagara V seven-cylinder single-row radial geared engine rated at 130 hp,
driving a two-blade fixed-pitch wooden propellers of diameter 7ft 10.5in
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 075 l 236.5 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
183 km/h v 800 m 113.7 mph in 2625 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
151 km/h v 500 m 93.8 mph in 1640 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
1,97 m/s 387.8 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
1,9 min do 300 m 1,9 min to 984 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
1829 m 6000 ft
Dolet:
Range:
1590 km 988 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
žádná Unarmed
Uživatelské státy:
User States:
Velká Británie United Kingdom
Poznámka:
Note:
Letová vytrvalost: 6,4 - 11,0 h Endurance: 6,4 - 11,0 hours


Carrier-based aeroplane suitable for shadowing, or maintaining contact with, enemy fleets at night


Working to meet the same Admiralty requirement that resulted in the Airspeed A.S.39 Fleet Shadower, for a carrier-based aircraft that could remain in contact with an enemy naval force by night, General Aircraft was no more successful than Airspeed, and only a single prototype General Aircraft G.A.L.38 Fleet Shadower was built. General Aircraft adopted a sesquiplane configuration, the lower wing having about one-third the span of the upper. Of all-wooden construction, the G.A.L.38 had a conventional tail unit with a tall fin and rudder, fixed tricycle landing gear and four Pobjoy Niagara V engines mounted in nacelles on the leading edge of the foldable upper wing. The fuselage accommodated the pilot in an enclosed cockpit on top of the fuselage, forward of the wing; an observer in the nose of the aircraft; and a radio operator below and behind the pilot.


Both contending companies used similar blown-flap techniques (by propeller slipstream) to attain the desired minimum control speed and, in addition, the G.A.L.38 had full-span split trailing-edge flaps on the lower wing. However, flight testing proved disappointing and only the single prototype was built.
Zdroje:
Sources:
Václav Němeček, Vojenska letadla díl 2, Naše Vojsko, čtvrté vydání, Praha, rok 1990, ISBN: 80-206-0116-3
L+K 8/1996, Václav Němeček, Letadla 39-45, General Aircraft GAL.38
http://www.airwar.ru/enc/sww2/gal38.html
www.aeroplanemonthly.com
www.geocities.com
www.jaapteeuwen.com
http://www.aviastar.org/air/england/ga_gal-38.php
en.wikipedia.org
koapp.narod.ru
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/General-Aircraft-GAL-38-Fleet-Shadower-t60224#217151 Verze : 0
Historie:


Za vznikem tohoto letounu stojí technické specifikace ministrstva letectví S.23/37 z roku 1937. Jejich sestavení trvalo přibližně jeden rok. V roce 1936 totiž admiralita přišla s nápadem, zajistit noční pozorování a sledování nepřátelského loďstva letounem, který by v noci létal tichým a pomalým letem nad nepřátelským loďstvem a podával zprávy veliteli vlastního loďstva. Požadavky byly neobvyklé, letoun měl operovat z palub letadlových lodí, měl létat pomalu, nízko, potichu a především - dlouho. Nejdříve projevily zájem firmy Percival, Short Brothers, Fairey Aviation, General Aircraft Ltd. a Airspeed Ltd. Jakmile však admiralita oznámila předpokládaný počet letadel (30), zůstaly ve hře jen dvě posledně jmenované továrny. Obě navrhly čtyřmotorový hornoplošný letoun, kde vrtule čtyř motorů ofukovaly podstatnou část křídla a tím vznikal vztlak již při pomalém letu. Osádku letounu tvořil pilot, pozorovatel a radiooperátor. Křídla byla sklopná dozadu, aby letoun na lodi nezabíral mnoho místa. Pohon měly obstarat hvězdicové sedmiválce Pobjoy Niagara V. s reduktory, tyto motory poháněly pomaloběžné vrtule. Stejné motory poháněly i konkurenční letoun Airspeed AS.39.


Bylo to právě použití těchto motorů, které bylo osudové pro oba prototypy, firma Pobjoy Airmotors nedokázala zajistit včasné a dostatečné dodávky motorů Niagara V a tak byl nejprve GAL.38 testován s méně výkonnými motory Niagara III., ačkoliv byl letoun maximálně odlehčen, nebyl k použití. Nakonec Niagary V. došly v malém množství a letoun mohl být vyzkoušen s výkonnějšími Niagarami až v polovině roku 1941, tehdy již bylo známo, že admiralita již o takový letoun nemá zájem a vývoj byl ukončen, v roce 1942 potkal oba rivaly stejný osud - sešrotování. Během vývoje se jim dostalo neoficiálního označení Night Shadower nebo Fleet Shadower. Obě továrny dokončily pouze po jednom prototypu, druhé prototypy zůstaly nedokončeny, protože pro ně nebyly motory Niagara V. k dispozici. General Aircraft Ltd. tímto sestrojil jedno z nejméně vzhledných letadel.


Použité prameny:
L+K č. 8/1996, Václav Němeček, Letadla 39-45, General Aircraft GAL.38
www.fleetairarmarchive.net
www.webcitation.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/General-Aircraft-GAL-38-Fleet-Shadower-t60224#217152 Verze : 0
Fotografie tohoto "sledovače flot (loďstev)"
Zdroje uvedeny výše
General Aircraft GAL.38 Fleet Shadower -


General Aircraft GAL.38 Fleet Shadower -


URL : https://www.valka.cz/General-Aircraft-GAL-38-Fleet-Shadower-t60224#217153 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více