Armoured Wickham Trolley, úzkorozchodné kolejové vozidlo resp. obrněná motorová drezína britského původu, byla vyráběna firmou D.Wickham & Co. Limited ve Ware, Hertfordshire, Velká Británie.
Tyto drezíny byly dodávány místní správě v Malajzii (a nejen tam) v období Malayan Emergency a část se jich dostala i do dalších zemí v regionu včetně Vietnamu...
Vzhledem k velmi špatnému stavu pozemních (silničních, je - li to vůbec možno říct) komunikací byla úzkorozchodná železnice o celkové délce 1699 km životně důležitá pro přepravu zboží, osob (pamětníci popisují, že koupě jízdenky na vlak se významem dala přirovnat nákupu letenky pro cestu do zámoří) a měla tedy pro Malajzii strategický význam. Proto byla železnice, jako dopravní cesta a samotná přeprava po ní probíhající, logickým cílem komunistických povstalců.
Do Malajzie bylo v roce 1952 dodáno celkem 42 jednotek, výrobní čísla dochovaných vozidel však svědčí o vyšším počtu vyrobených AWT. Drezíny byly předány Malayan Railways Ltd. (Keretapi Tanah Melayu Berhad, KTM či KTMB) a provozovány pod názvem Tren Berperisai (obrněný vlak).
Drezíny byly používány jako pátrací/doprovodné jednotky osobních a nákladních vlaků, působily samostatně ke střežení železnic před výpady komunistických geril a k boji s nimi, po potlačení jejich činnosti pak zůstaly dlouho ve výzbroji policejních a armádních složek.
"Vozidlo" je vybaveno věžičkou (s upraveným vstupním otvorem v zadní stěně jejího tělesa), která byla montována na obrněné automobily Ferret a Saracen.
Dosud jsou jako muzejní exponáty udržovány:
- AWT s výr. číslem 63 v Královském malajském policejním muzeu Muzium Polis Diraja Malaysia v Lake Garden, Kuala Lumpur
- AWT s výr. číslem 60 v Královském vojenském muzeu Muzium Tentera Darat v Port Dickson
- AWT s výr. číslem 56 v Tunku Abdul Rahman Memorial, Kuala Lumpur
Zjištěná TTD:
Výzbroj: kulomety ve věžičce (1 - 2x) a ve střílnách (počet nezjištěn), světlomet na věžičce a světlomety směrové
Rozchod železnice: 1000 mm (3 ft 3.375")
Osádka: 2 - 4 muži
Hmotnost: přibližně 2000 kg
Zdroje:
braderdm.blogspot.com
zureuel.blogspot.com
http://www.keretapi.com/armouredcar.html
www.flickr.com
http://www.11thcavnam.com/main/armytalk.htm
http://www.nicdoncaster.com/sectioncars/wickham/
Tento příspěvek bych nezpracoval bez pomoci Jiřího Tintěry, který neváhal obětovat čas, dohledal další zdroje, vytěžil je na informace technického charakteru a nezištně mi je poskytl.
Tyto drezíny byly dodávány místní správě v Malajzii (a nejen tam) v období Malayan Emergency a část se jich dostala i do dalších zemí v regionu včetně Vietnamu...
Vzhledem k velmi špatnému stavu pozemních (silničních, je - li to vůbec možno říct) komunikací byla úzkorozchodná železnice o celkové délce 1699 km životně důležitá pro přepravu zboží, osob (pamětníci popisují, že koupě jízdenky na vlak se významem dala přirovnat nákupu letenky pro cestu do zámoří) a měla tedy pro Malajzii strategický význam. Proto byla železnice, jako dopravní cesta a samotná přeprava po ní probíhající, logickým cílem komunistických povstalců.
Do Malajzie bylo v roce 1952 dodáno celkem 42 jednotek, výrobní čísla dochovaných vozidel však svědčí o vyšším počtu vyrobených AWT. Drezíny byly předány Malayan Railways Ltd. (Keretapi Tanah Melayu Berhad, KTM či KTMB) a provozovány pod názvem Tren Berperisai (obrněný vlak).
Drezíny byly používány jako pátrací/doprovodné jednotky osobních a nákladních vlaků, působily samostatně ke střežení železnic před výpady komunistických geril a k boji s nimi, po potlačení jejich činnosti pak zůstaly dlouho ve výzbroji policejních a armádních složek.
"Vozidlo" je vybaveno věžičkou (s upraveným vstupním otvorem v zadní stěně jejího tělesa), která byla montována na obrněné automobily Ferret a Saracen.
Dosud jsou jako muzejní exponáty udržovány:
- AWT s výr. číslem 63 v Královském malajském policejním muzeu Muzium Polis Diraja Malaysia v Lake Garden, Kuala Lumpur
- AWT s výr. číslem 60 v Královském vojenském muzeu Muzium Tentera Darat v Port Dickson
- AWT s výr. číslem 56 v Tunku Abdul Rahman Memorial, Kuala Lumpur
Zjištěná TTD:
Výzbroj: kulomety ve věžičce (1 - 2x) a ve střílnách (počet nezjištěn), světlomet na věžičce a světlomety směrové
Rozchod železnice: 1000 mm (3 ft 3.375")
Osádka: 2 - 4 muži
Hmotnost: přibližně 2000 kg
Zdroje:
braderdm.blogspot.com
zureuel.blogspot.com
http://www.keretapi.com/armouredcar.html
www.flickr.com
http://www.11thcavnam.com/main/armytalk.htm
http://www.nicdoncaster.com/sectioncars/wickham/
Tento příspěvek bych nezpracoval bez pomoci Jiřího Tintěry, který neváhal obětovat čas, dohledal další zdroje, vytěžil je na informace technického charakteru a nezištně mi je poskytl.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |