Main Menu
User Menu

Felixstowe F.3

     
Název:
Name:
Felixstowe F.3
Originální název:
Original Name:
Felixstowe F.3
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1917-DD.MM.191R Seaplane Experimental Station, Felixstowe /
DD.MM.1917-DD.MM.191R Short Brothers, Ltd., Rochester /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Dick, Kerr & Co., Ltd., Preston /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Phoenix Dynamo Manufacturing Co., Ltd., Bradford /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Dockyard Constructional Unit, Valletta /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1917-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
183:
1 Felixstowe
37 Short Bros
68 Dick, Kerr & Co
54 Phoenix Dynamo
23 Malta
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.02.1917
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3610 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5550 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
31.09 m
Délka:
Length:
14.99 m
Výška:
Height:
5.69 m
Plocha křídla:
Wing Area:
133.04 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Rolls-Royce Eagle VIII o výkonu 276 kW
čtyřlistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
149.7 km/h v 610 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
24 min do 1981 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
2438 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1-2x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis na přídi
1-2x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis na hřbetě
2x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis v bocích trupu


4x 104kg bomba
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Vytrvalost: 6 h
Zdroje:
Sources:
Bruce, J. M. Felixstowe F.2A, Widsock Datafile No.82. Albatros Productions, Berkhamsted 2000. ISBN 1-902207-24-6.
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5.
Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912. Naval Institute Press, Annopolis 1991, ISBN 1-55750-076-2.
Bruce, J. M. The Felixstowe Flying-Boats: Historic Military Aircraft No. 11, Part 1. Flight, 02.12.1955.
Bruce, J. M. The Felixstowe Flying-Boats: Historic Military Aircraft No. 11, Part 2. Flight, 16.12.1955.
Bruce, J. M. The Felixstowe Flying-Boats: Historic Military Aircraft No. 11, Part 3. Flight, 23.12.1955.
www.britishaircraft.co.uk
URL : https://www.valka.cz/Felixstowe-F-3-t35371#130044Verze : 0
Felixstowe F.3


Po dokončení prototypu hydroplánu F.2 pokračoval jeho autor, Squadron Commander John C. Porte, v práci na dalším prototypu, N64, který dostal přiděleno označení F.3. Ten měl v podstatě shodnou konstrukci, tj. dřevěnou s většinou trupu pokrytou překližkou a křídly a ocasem krytými plátnem, třípříhradovými křídly s křidélky pouze na horním z nich. Tento stroj ale měl nést větší užitečný náklad, měl proto mírně prodloužená křídla a trup. Prototyp byl testován s řadovými motory Sunbeam Cossack o výkonu 235 kW. Ve výsledku byl ale F.3 pomalejší a hůře manévrovatelný než jeho předchůdce, měl ale dvojnásobnou nosnost. První vzlet se odehrál v únoru roku 1917, po zkouškách byl zařazen do bojového roje Felixtowské základny, kde je zmíněn v červenci 1917. Přes horší letové vlastnosti bylo objednáno více F.3 než F.2A , celkem 263 kusy (s motory Eagle VIII), ale výroba se velmi zpožďovala. Sériové stroje navíc měly problémy s netěsností dna trupu. Pro oprávněné obavy, jak si tento typ poradí v případném střetu s nepřátelskými stíhačkami byly Felixtowy F.3 nasazeny výhradně jako protiponorkové, zatíkco F.2A byly používány jako hlídkové a často i pro stíhání nepřátelských letadel. Do konce války bylo firmami Short Brothers, Phoenix Dynamo a Dick, Kerr and Co. postaveno kolem sta strojů - při předání 31. října 1918 mělo RAF ve svém stavu 96 těchto letounů. Zbylé objednané byly nakonec postaveny ve verzi F.5 a na tento standard byly později přestavěny i některé již hotové letouny. F.3 byly nasazeny nejen v Severním moři, ale také ve Středozemí, kde bylo dokonce 18 kusů postaveno v maltských loděnicích. Koncem války F.3 používala 238. peruť RAF, v Trescu, 238. v Cattewateru, 263. v Otrantu, 271. v Tarentu a 267. na Maltě. Šest strojů používala pro hlídkování přímo britská Grand Fleet. Pro svoje horší výkony byly všechny F.3 po uzavření příměří poměrně rychle vyřazeny a nahrazeny osvědčenými stroji F.2A a novými F.5, které se pokoušely skloubit letové vlastnosti dvojky s nosností trojky.


Čtyři stroje v roce 1920 koupilo kanadské námořnictvo, které s nimi testovalo možnost letů mezi oběma břehy kvůli vytvoření případných pravidelných leteckých linek. Tři stroje koupilo také Portugalsko, které s nimi chtělo provozovat spojení mezi Madeirou a Lisabonem.


Zdroj:
Hornát, Jiří: Felixstowe F.3, L+K 12/1990
http://en.wikipedia.org/wiki/Felixstowe_F.3
www.nasm.si.edu
http://www.willhiggs.co.uk/dundee/felixstowes.htm
http://www.stanstokesart.com/ststavartyou.html
warandgame.wordpress.com
www.aviastar.org
http://fr.wikipedia.org/wiki/Felixstowe_F.3
Felixstowe F.3 - Kanadský poválečný Felixstowe F.3. Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/Felixstowe_F.3

Kanadský poválečný Felixstowe F.3. Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/Felixstowe_F.3
URL : https://www.valka.cz/Felixstowe-F-3-t35371#242943Verze : 0
MOD