Název: Name: | English Electric Lightning F Mk.2A | |
Originální název: Original Name: | English Electric Lightning F Mk.2A | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1965-DD.MM.1969 British Aircraft Corp. Ltd., Warton | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1965-DD.MM.1969 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 31 konverzí F.2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 24.09.1965 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 12474 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 18008 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10.62 m | |
Délka: Length: | 16.84 m | |
Výška: Height: | 5.97 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 44.08 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Rolls Royce RA.24R Avon Mk.211 o tahu 52,27 kN / 66,72 kN s přídavným spalováním | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 3228 l 2432 l nebo 2773 l přídavná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 2414 1) km/h v 10973 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 18288 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x kanon Aden ráže 30 mm 2x kanon Aden ráže 30 mm pod trupem 2x Firestreak nebo 2x kanon Aden ráže 30 mm | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 1) Mach 2,27; maximální doporučená rychlost Mach 2 | |
Zdroje: Sources: | Bowman, Martin W. English Electric Lightning. Wiltshire, UK: The Crowood Press Ltd, 1997. ISBN 978-1-86126-737-5. Caruana, Richard J. The English Electric Lightning, Modellers Datafile 7. SAM Publications, Bedford 2003. ISBN 0-9533465-7-9. Ransom, Stephen; Fairclough, Robert. English Electric Aircraft and their Predecessors. Putnam, London 1987. ISBN 0-85177-806-2. Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918. Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5. Munson, Kenneth. Fighters in service: Attack and Training Aircraft since 1960. Blandford Press, London 1975. ISBN 0-7137-0684-8. https://airvectors.net/aveeltg.html sg-etuo.de |
URL : https://www.valka.cz/English-Electric-Lightning-F-Mk-2A-t42970#539774Verze : 0
Aubi
MOD
Lightning F.2A sériového čísla XN730 (výrobní číslo 95108) svůj první let absolvoval 23. listopadu 1961. V březnu 1963 byl přidělen 19. peruti. V říjnu 1967 byl odeslán do závodu BAC ve Wartonu, kde prodělal konverzi na variantu F.2A (z verze F.2). V srpnu roku 1968 pak dorazil k 92. peruti dislokované na základně v německém Güterslohu. Z operační služby byl XN730 stažen v červenci 1976. Od roku 1991 je exponátem v leteckém muzeu Berlín-Gatow. (fotografie ©Radek Havelka)
![]()
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zveřejněno s laskavým svolením autora


Období | Studená válka [1946-1989] |
Výrobce | English Electric |
Typ letounu | English Electric Lightning F Mk.2A |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 95108 |
Sériové / evidenční číslo | XN730 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 12.06.2015 Gatow |
Autor | Radek Havelka |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Studená válka [1946-1989] |
Výrobce | English Electric |
Typ letounu | English Electric Lightning F Mk.2A |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 95108 |
Sériové / evidenční číslo | XN730 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 12.06.2015 Gatow |
Autor | Radek Havelka |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Studená válka [1946-1989] |
Výrobce | English Electric |
Typ letounu | English Electric Lightning F Mk.2A |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 95108 |
Sériové / evidenční číslo | XN730 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 12.06.2015 Gatow |
Autor | Radek Havelka |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/English-Electric-Lightning-F-Mk-2A-t42970#169520Verze : 3
Martin Smíšek
MOD
Podobný osud jako letoun zobrazený výše měl i Lightning XN782 (výrobní číslo 95133). Letoun 7. prosince 1962 zalétal zkušební pilot D. de Villiers. Stroj pak v únoru 1963 putoval k 19. peruti. Od března 1968 následovala modifikace v závodu BAC ve Wartonu z verze F.2 na F.2A. Na konci listopadu téhož roku byl XN782 přidělen k 92. peruti do německého Güterslohu. Vyřazení letounu proběhlo v dubnu 1977. Letoun je dnes vystaven v leteckém muzeu v Hermeskeilu. (fotografie ©Radek Havelka)
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()






URL : https://www.valka.cz/English-Electric-Lightning-F-Mk-2A-t42970#224909Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Lightning F.2A (XN782), Militärhistorisches Museum der Bundeswehr - Flugplatz Berlin-Gatow, 2015.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/English-Electric-Lightning-F-Mk-2A-t42970#534468Verze : 2
RoBoT
MOD
Tady je jeden obrázek F.2A z muzea v německém Hermeskeilu.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/English-Electric-Lightning-F-Mk-2A-t42970#59252Verze : 1
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.