ESP - VEC (průzkumné vozidlo)

     
Název:
Name:
VEC VEC
Originální název:
Original Name:
VEC (Vehiculo de Exploracion de Caballeria)
Kategorie:
Category:
průzkumné vozidlo reconnaissance vehicle
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1978-DD.MM.19RR Empresa Nacional de Autocamiones SA, Madrid /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1978-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
340
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1977 Na přelomu let 1977 a 1978 bylo vyrobeno 5 prototypů.


In late 1977 and 1978 were built 5 prototypes.
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
13750 kg 30314 lb
Celková délka:
Overall Length:
6100 mm 20 ft ⅛ in
Celková šířka:
Overall Width:
2500 mm 8 ft 2 ⅜ in
Celková výška:
Overall Height:
2510 mm 8 ft 2 ¾ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm 1 ft 3 ¾ in
Pancéřování:
Armour:
svařované hliníkové pláty


Výrobce zaručuje ochranu:
- čelní pancíř proti průbojnému střelivu ráže 7,62 mm,
- ostatní části korby proti standardnímu střelivu ráže 7,62 mm a střepinám z ručních granátů.
welded aluminum plates


The manufacturer guarantees the protection of:
- assertive against the frontal armor of 7.62 mm caliber ammunition,
- other parts of the hull against the standard 7.62 mm caliber ammunition and shell fragments from hand grenades
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
6-válcový řadový vznětový motor Pegaso 9157/8


od roku 1996 6-válcový vznětový motor Scania DS9 stejného výkonu


6-cylinder inline diesel engine Pegaso 9157/8


since 1996 6-cylinder diesel engine Scania DS9 same performance
Výkon:
Power:
228 kW při 2200 ot/min 305.8 bhp at 2200 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
automatická převodovka ZF 6 HP 500
- 5 rychlostních stupňů pro jízdu vřed a 1 vzad
automatic gearbox ZF 6 HP 500
- 5 gears for driving ulcer and 1 reverse
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
103 km/h 64 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
800 km 497 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 ° 60 %
Boční náklon:
Side Slope:
14 ° 30 %
Překročivost:
Trench Crossing:
1,5 m 59 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,6 m 24 in
Brodivost:
Fording Depth:
plně obojživelný m fully amphibious
Výzbroj:
Armament:
32 vozidel vybaveno věží OTOBREDA TC20.
- 1x kanón Rheinmetall RH 20 MK 202 ráže 20 mm


100 vozidel vybaveno věží Hispano-Suiza H-90.
- 1x kanón ráže 90 mm,
- 1x spřažený kulomet ráže 7,62 mm,
- 1x kulomet ráže 12,7 mm nebo 7,62 mm lafetovaný na věži


208 vozidel vybaveno věží italské výroby OTOBREDA TC25, ve španělské licenci pod označením CETME TC-15/M242.
- 1x kanón M242 Bushmaster ráže 25 mm,
- palebný průměr: 170 nábojů,
- rychlost palby: 200 ran za minutu,
- úhel odměru: 360 stupňů,
- úhel deprese a elevace: od -10 do +50 stupňů,
- 1x spřažený kulomet ráže 7,62 mm,
- palebný průměr: 2500 nábojů,
- 2x3 výmetnice dýmových granátů,
- pohon věže: motorický,

32 vehicles equipped with towers OTOBREDA TC20.
- 1x gun Rheinmetall Rheinmetall RH 20 MK 202 20 mm caliber


100 vehicles equipped with towers Hispano-Suiza H-90.
- 1x gun 90 mm caliber,
- 1x coaxial machine gun 7.62 mm caliber,
- 1 x machine gun 12.7 mm caliber and 7.62 mm caliber mounted on the tower


208 vehicles equipped with a tower of Italian production OTOBREDA TC25 in Spanish license under the name
CETME TC-15/M242.
- 1x gun M242 Bushmaster 25 mm caliber,
- average firing: 170 rounds of ammunition,
- rate of fire: 200 rounds per minute,
- delivery angle: 360 degrees,
- angle of elevation and depression: from -10 to +50 degrees,
- 1x coaxial machine gun 7.62 mm caliber,
- average firing: 2500 rounds of ammunition,
- 2x3 smoke grenade mod,
- drive tower: motor
Vybavení:
Equipment:
Standardní vybavení:
- posilovač řízení,
- poloautomatický protipožární systém


Vybavení na přání zákazníka:
- klimatizace,
- vodomety pro pohyb ve vodě,
- filtroventilační zařízení proti účinkům ZHN,
- přístroje nočního vidění,
- navigační systém,
- naviják s tažnou silou 4500 kg,
- neprůstřelné pneumatiky
Standard equipment:
- power steering,
- semi-automatic fire protection system


Equipment on the customer:
- air conditioning,
- fountains to move in water,
- filtering device against the effects of NBC,
- night vision devices,
- navigation system,
- winch with a pulling force of 9921 lb,
- bullet-proof tires
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- pohon: 6x6,
- rozvor: 1650 mm + 1650 mm,
- měrný výkon: 16,59 kW/t,
- maximální rychlost plavby s pohonem kol: 3 km/h,
- max. rychlost plavby s pohonem vodometů: 9 km/h,
- dojezd: 800 km,
- objem palivové soustavy: 400 litrů
- drive: 6x6,
- wheelbase: 5ft 4,95in + 5ft 4,95in,
- specific power: 22,20 bhp/t,
- maximum cruise speed with the drive wheels: 1.9 mph,
- max. cruise speed water-jet drive: 5.6 mph,
- range: 497.1 mi,
- fuel system: 400 liters
Zdroje:
Sources:
Christopher F.Foss: Jane´s Tanky - Příručka pro rozpoznávání,vydalo nakladatelství Jan Vašut,první české vydání v roce 2000, ISBN 80-7236-079-5


http://www.army-guide.com/eng/product958.html
http://www.military-today.com/apc/vec.htm
URL : https://www.valka.cz/ESP-VEC-pruzkumne-vozidlo-t83025#427320 Verze : 0
Průzkumné vozidlo VEC (Vehiculo de Exploracion de Caballeria) vyvinula španělská firma SANTA BARBARA Sistemas na základě požadavků španělské armády.


Vývoj


Vozidlo je známé pod názvem BMR-625 nebo Pegaso 3562. Některé zdroje též uvádí označení SANTA BARBARA VEC. Sdílí mnoho společných prvků s vozidlem BMR-600. Prvních pět prototypů bylo dokončeno na přelomu let 1977-78. Španělská armáda odebrala 340 ks (dle některých zdrojů 235 ks ?) vozidel. Vozidla používala výhradně španělská armáda. O vývozu vozidel do jiných zemí není nic známo.


První série 32 vozidel byla vybavena věží italské výroby OTOBREDA TC20 s kanónem 20mm Rheinmetall RH 20 MK 202.


Druhá série 100 vozidel byla vybavena kompletní věží Hispano-Suiza H-90 z vozidla Panhard AML-90 (4 x 4), které bylo postupně vyřazováno ze španělské armády. Tato verze disponovala kanónem ráže 90 mm, spřaženým kulometem 7,62 mm a na věži mohl být ještě nalafetován kulomet 12,7 mm nebo 7,62 mm.


Série zbývajících 208 ks vozidel byla vybavena věží italské firmy OTOBREDA TC25, kterou v licenci vyráběla španělská firma SANTA BARBARA Sistemas. Počítalo se s tím, že hlavní zbraní této verze bude 25 mm kanón Oerlikon KBA Contraves švýcarské výroby, ale na počátku roku 1987 španělská strana oznámila, že se rozhodla pro americký kanón 25 mm Boeing M242 Bushmaster, který je též nainstalován v americkém vozidle M2 Bradley. Podle některých zdrojů kontrakt na dodání 208 ks těchto kanónů vyšel Španělsko na 7 miliónů USD.



Popis

Korba vozidla je svařena z hliníku a čelní pancíř chrání osádku vozidla proti 7,62 mm průbojnému střelivu a zbytek korby vozidla proti standardnímu střelivu 7,62 mm a střepinám z granátů.


Řidičský prostor se nachází v přední části korby nalevo. Je přístupný příklopem v horní části a je opatřen třemi periskopy pro jízdu v bojové poloze. Střední periskop lze nahradit přístrojem pro noční vidění. Dvojmístná věž se nachází ve středu vozidla mezi první a druhou nápravou. Vybavení zbraněmi je závislé na typu věže (viz.vysvětleno výše).


Motorový prostor se nachází v zadní části korby na levé straně. Vozidlo bylo vybaveno 6válcovým vznětovým motorem Pegaso 9157/1 o výkonu 310 ks při 2200 ot/min. Od roku 1996 byly tyto poháněcí jednotky postupně nahrazovány modernějšími motory Scania DS9 též 6válcovými vznětovými motory stejného výkonu, ale kompaktnějšími a hlavně úspornějšími. Tato postupná výměna motorů probíhala souběžně i u vozidla BMR-600.


Bojový prostor se nachází v zadní části korby na pravé straně. Jsou v něm místa pro dva členy osádky, kteří sedí za sebou. Čtvrtý člen osádky sedící napravo za věží má k dispozici příklop s jedním periskopem, pátý člen posádky sedí úplně na konci bojového prostoru napravo a disponuje příklopem vybaveným třemi periskopy. V pravé části zadní stěny bojového prostoru jsou též k dispozici sklopné dveře.


Podvozek vozidla má tři nápravy. Přední a zadní nápravy jsou řiditelné a jsou vybaveny posilovači řízení. Konstrukce podvozku umožňuje měnit světlou výšku vozidla v závislosti na okolním terénu. Vozidlo je plně obojživelné a ve vodě ho pohání kola.


Standardní vybavení vozidla zahrnuje naviják do 4500 kg, protipožární zařízení a 2 ks 5 kg přenosných hasících přístrojů. Nadstandardní vybavení na přání uživatele zahrnuje systém NBC, vodomety pro plavbu, komunikační a navigační systém, větší pneu 14,00 x 20 a klimatizaci.


Výroba byla již ukončena.



Zdroje:
http://www.army-guide.com/eng/product958.html
http://www.military-today.com/apc/vec.htm
Christopher F. Foss: Jane´s Tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000, ISBN 80-7236-079-5

ESP - VEC (průzkumné vozidlo) - VEC

VEC
ESP - VEC (průzkumné vozidlo) - VEC

VEC
ESP - VEC (průzkumné vozidlo) - VEC

VEC
ESP - VEC (průzkumné vozidlo) - VEC

VEC
URL : https://www.valka.cz/ESP-VEC-pruzkumne-vozidlo-t83025#304512 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více