Main Menu
User Menu

Dornier Do 335 A-11 Ameisenbär

     
Název:
Name:
Dornier Do 335 A-11
Originální název:
Original Name:
Dornier Do 335 A-11
Kategorie:
Category:
cvičný letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.194R Dornier-Werke GmbH, Oberpfaffenhofen /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1944-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 (přestavba z jednomístných Do 335 A-0
M11 CP+UL Werk Nr. 230011 a
M12 CP+UM Werk Nr. 230012
První vzlet:
Maiden Flight:
11.10.1944 vzlet prototypu M11 (CP+UL)


Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
7700 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
10090 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
13,800 m
Délka:
Length:
13,850 m
Výška:
Height:
5,000 m
Plocha křídla:
Wing Area:
38,50 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
262,08 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Daimler-Benz DB 603A-2 a QA-2, dvanáctiválcové invertní motory (jeden tlačný a druhý tlačný) o vzletovém výkonu 1 287 kW při 2 700 ot/min.
Vrtule: dvě trojlisté vrtule Messerschmitt Me P8 s konstantní rychlostí otáček s možností reverzace tahu přo přistání - prototyp M12
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
680 km/h v 6100 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
515 km/h v 5700 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11000 m
Dolet:
Range:
1480 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
Na náčrtku je Do 335 M11
Zdroje:
Sources:
J. Richard Smith, Eddie J. Creek a Gerhard Roletschek, Dornier Do 335 Pfeil Arrow, Classic Publications, rok 2006; ISBN: 1-903223-67-9
Marek Ryś, Dornier Do 335 Pfeil, AJ-Press Gdynia 9, rok 2000, ISBN 83-7237-060-5
http://en.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_335
www.aeroflight.co.uk
www.panzertruppen.org
www.aeroflight.co.uk
http://www.airwar.ru/enc/fww2/do335.html
vlastní archiv

URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-335-A-11-Ameisenbaer-t63910#228211Verze : 0
MOD
Dornier Do 335 cvičné verze


Dornierův Pfeil představoval velmi výkonný stroj, který byl navíc konstrukčně odlišný od jiných dvoumotorových letadel této kategorie, proto padlo logické rozhodnutí a zahájit stavbu dvoumístných cvičných letounů, na kterých by piloti snadněji získali potřebné zkušenosti. V zájmu urychlení vývoje byly všechny dvoumístné letouny přestavěny ze strojů jednomístných.
Jednalo se o tři verze, prvním projektem byla verze A-10, ta měla být poháněna motory Jumo 213 firmy Junkers. Zástavba těchto motorů však není zcela jistá do žádné verze Pfeilu a tak ani tento projekt se nedočkal realizace.
Prototypy M11 a M12, představovaly verzi Do 335 A-11, byly to upravené jednomístné draky z předsériové výroby Do 335 A-0. Úprava spočívala především ve zmenšení trupové nádrže a do uvolněného místa byla instalována druhá kabina pro instruktora, která nebyla vybavena vystřelovacím sedadlem, tato kabina byla vyvýšena nad kabinu žáka (to byl rozdíl od nočních stíhacích verzí, kde kabina operátora nevystupovala nad obrys trupu). Nový vzhled přinesl i nové neoficiální pojmenování Ameisenbär – mravenečník. Koncem léta 1944 byly oba vzorové kusy dokončeny a záhy i zalétány, na prototypu M12 byly zkoušeny vrtule Me P8, M11 měl vrtule VDM.
Třetí cvičnou verzi A-12 mělo představovat osm Pfeilů, opravených ze sériových Do 335 A-1, zde byl oproti předešlé verzi rozdíl v motoru, verzi A-1 a tedy i A-12 poháněly motory DB 603 E-1 a QE-1. Jeden z těchto letounů byl po válce Američany předán Britům (RP+UB – havaroval 18.1.1946), dva letouny byly neopravitelně poškozeny nálety, u čtyřech se s přestavbou nezačalo a o jednom schází dokumentace. Britové, kteří s dvoumístným strojem létali si pochvalovali jeho pilotáž. Zničen byl při havárii, která byla následkem požáru zadního motoru, tento požár zapříčinil přepálení ovládacích lanek ocasních ploch, letoun se stal neovladatelným a narazil do školní budovy.
URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-335-A-11-Ameisenbaer-t63910#228210Verze : 0
MOD
Fotografie cvičných Pfeilů
Dornier Do 335 A-11 Ameisenbär -


Dornier Do 335 A-11 Ameisenbär -


Dornier Do 335 A-11 Ameisenbär -


Dornier Do 335 A-11 Ameisenbär -


Dornier Do 335 A-11 Ameisenbär -


URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-335-A-11-Ameisenbaer-t63910#228212Verze : 1
MOD
.
Dornier Do 335 A-11 Ameisenbär - Cvičný Pfeil (údajně původního čísla 112), jenž po válce připadl Američanům. Stroj nenese žádnou imatrikulaci, jinak zůstal v původní kamufláži tvořené ostře lomenými poli barev RLM 82 a 83 (tmavá a světlá zelená), spodní plochy byly natřeny v té době již neužívanou barvou RLM 65 (světle modrá), protože této barvy zůstaly ve skladech značné přebytky. Kryty motoru velmi často zůstávaly zcela nebo zčásti v barvě kovu. Vrtulové kužely černozelené RLM 70.

Cvičný Pfeil (údajně původního čísla 112), jenž po válce připadl Američanům. Stroj nenese žádnou imatrikulaci, jinak zůstal v původní kamufláži tvořené ostře lomenými poli barev RLM 82 a 83 (tmavá a světlá zelená), spodní plochy byly natřeny v té době již neužívanou barvou RLM 65 (světle modrá), protože této barvy zůstaly ve skladech značné přebytky. Kryty motoru velmi často zůstávaly zcela nebo zčásti v barvě kovu. Vrtulové kužely černozelené RLM 70.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-335-A-11-Ameisenbaer-t63910#501847Verze : 0
MOD
.
Dornier Do 335 A-11 Ameisenbär - Patrně tentýž stroj, který později Američané předali k testům Britům. Letoun byl testován na letecké základně ve Farnborough a 18. 1. 1946 v jeho kokpitu zahynul Group Captain Alan Hards.

Patrně tentýž stroj, který později Američané předali k testům Britům. Letoun byl testován na letecké základně ve Farnborough a 18. 1. 1946 v jeho kokpitu zahynul Group Captain Alan Hards.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-335-A-11-Ameisenbaer-t63910#501849Verze : 0
MOD
.
Dornier Do 335 A-11 Ameisenbär - Cvičný Do 335 v typické kamufláži tvořené ostře lomenými poli barev RLM 82 a 83 (tmavá a světlá zelená), spodní plochy  RLM 65 (světle modrá), Vrtulové kužely černozelené RLM 70.

Cvičný Do 335 v typické kamufláži tvořené ostře lomenými poli barev RLM 82 a 83 (tmavá a světlá zelená), spodní plochy RLM 65 (světle modrá), Vrtulové kužely černozelené RLM 70.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-335-A-11-Ameisenbaer-t63910#501904Verze : 0
MOD
.
Dornier Do 335 A-11 Ameisenbär - Další Do 335 tohoto typu, jenž kromě standardní kamufláže dostal i kódová písmena.

Další Do 335 tohoto typu, jenž kromě standardní kamufláže dostal i kódová písmena.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-335-A-11-Ameisenbaer-t63910#501905Verze : 0
MOD
.
Dornier Do 335 A-11 Ameisenbär - Patrně jeden z později vyrobených strojů nesl pouze nátěr světlou zelenou RLM 83 na motorovém prstenci a ocasních plochách. Zbytek stroje zůstal v barvě kovu.

Patrně jeden z později vyrobených strojů nesl pouze nátěr světlou zelenou RLM 83 na motorovém prstenci a ocasních plochách. Zbytek stroje zůstal v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-335-A-11-Ameisenbaer-t63910#501907Verze : 0
MOD