Dewoitine D.750

     
Název:
Name:
Dewoitine D.750 Dewoitine D.750
Originální název:
Original Name:
Dewoitine D.750
Kategorie:
Category:
víceúčelový bojový letoun multi-role combat aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.05.1940 Société Nationale des Constructions Aéronautiques du Midi, Toulouse /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.05.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 (1. zalétán, 2. nedokončen)
První vzlet:
Maiden Flight:
06.05.1940
Osádka:
Crew:
2 pro torpédové úkoly / for torpedo-bomber role
3 pro průzkumné, nebo bombardovací mise / for reconnaissance or bomber mission
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2920 kg 6437 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4276 kg 9427 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4496 kg 9912 lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,900 m 52ft 1,98in
Délka:
Length:
10,400 m 34ft 1,44in
Výška:
Height:
2,900 m 9ft 6,17in
Plocha křídla:
Wing Area:
36,17 m2 389.33 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
118,30 kg/m2 24.23 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Renault 12R O6/O7, vzduchem chlazené invertní dvanáctiválece s protiběžným chodem o výkonu 330 / 368 kW.
Vrtule trojlisté kovové Ratier 1716 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 4 430 mm.
Renault 12R O6/O7 twelve-cylinder inverted Vee, air-cooled engine rated at 500 hp for take-off,
driving three-bladed Ratier 1716 variable-pitch propellers, 14 ft 6in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
818 l + 600 l v přídavné nádrži (pouze při průzkumných letech) 180 UK gallons and 132 UK gallons in an additional tank (only for reconnaissance misions)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
357 km/h v 1500 m 221.8 mph in 4921 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
285 km/h v 2000 m 177.1 mph in 6562 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6,67 m/s 1313 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8100 m 26575 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1450 km 901 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kolomet Darne ráže 7,5 mm, v levé spodní části přídě (300 nábojů,
1x pohyblivý kulomet Darne ráže 7,5 mm ve hřbetním střelišti (700 nábojů) a
1x pohyblivý kulomet Darne ráže 7,5 mm ve spodním střelišti (300 nábojů).
Pumový náklad: 1x torpédo o hmotnosti 650 kg nebo pumy do hmotnosti 600 kg.
Při průzkumných letech 2x 75 kg pumy.


One fixed forward-firing 0.295 inch Darne machine-gun in the nose with 300 rounds,
one flexible rear-firing 0.295 inch Darne machine-gun in dorsal position with 700 rounds and
one flexible rear-firing 0.295 inch Darne machine-gun in ventral position with 300 rounds.
Bomb load: One 1,430 lb torpedo or four 330 lb bombs or one 990 lb bomb.
Uživatelské státy:
User States:
Francie France
Poznámka:
Note:
Dvoumotorový víceúčelový palubní stíhací letoun.


Letová vytrvalost: 6,0 h pro průzkumné mise a 3,5 h pro útočné mise.
The Dewoitine D.750 was a prototype French twin-engined carrier-borne reconnaissance aircraft / torpedo-bomber.


Endurance: 6 hours for reconnaissance or mission and 3 hours 30 minutes for attack mission.


In January 1938, Ministere de l `Air announced the requirements for a multi-purpose aircraft for naval aviation. According to the specification A.47, the new combat vehicle should have two engines and to serve as medium bomber, torpedo bomber and reconnaissance aircraft. Although the twin-engine scheme was somewhat unusual, the strategists of the French Air Ministry found it necessary, as in this case the aircraft could provide the best view for the pilot and an observer placed in the forward fuselage. It was assumed that these aircraft will be based on aircraft carriers "Joffre" and "Painleve", each of which could take on board 25 samples of its class.
In July 1939, the Ministry of Aviation signed a contract to build two prototypes.
The location of the crew members met in step scheme - in the upper cabin the pilot was seated, in the lower one the observer, for defense of the back hemisphere a gunner was provided. As result, the aircraft showed a characteristic "hunchback" appearance.
The first flight of the first prototype D.750-2001 was performed only on 6 May 1940 - because of engine installation troubles, it had not been possible for a few months. The aircarft was flown by Dewoitine's chief test pilot, Marcel Dore, who was very pleased with the machine. D.750 was recommended in to be put in production, but the sudden capitulation of France forced to stop all work, not only to introduce the aircraft in the series, but to close the project in general. The second prototype D.750-2002 was not completed, and D.750-2001 was destroyed before the Germans arrived.
Zdroje:
Sources:
William Green, War Planes of the Second World War: Volume Eight - Bombers and Reconnaissance Aircraft, London, Macdonald, 1967, No IBSN.
L+K 2/1982, Václav Němeček, Letadla 39-45, Dewoitine D.750
www.aviafrance.com
http://www.airwar.ru/enc/spyww2/d750.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-750-t1061#396946 Verze : 0
Dewoitine D.750


Stručná historie letounu:
V lednu 1938, francouzské ministerstvo letectví zformulovalo své požadavky na víceúčelový letoun, který měl operovat z palub vyvíjených letadlových lodí Joffre a Painlevé. Specifikace byly označeny A-47 a požadovaly aby nový bojový letoun byl dvoumotorový a měl sloužit jednak jako střední bombardér, nebo torpédový bombardér a také jako průzkumné letadlo.
Dvoumotorový letoun tehdy představoval na palubách letadlových lodí zcela neobvyklou koncepci.
V červenci 1939 podepsalo ministerstvo letectví objednávku na stavbu dvou prototypů.


Letoun byl dokončen počátkem roku 1940 a potom se čekalo na motory Renault 12R, tyto jemné a choulostivé motory byly zatím neodladěné a zapříčinily tak zdržení, první prototyp se do vzduchu dostal až 6. května 1940. Jednalo se o celokovový dolnoplošník neobvyklého vzhledu, při pohledu z boku vypadal jako hrbáč, příď byla prosklená a těsně nad prosklenou přídí byla kabina pro letovoda / bombometčíka a až nad tuto kabinu vystupovala pilotní kabina, toto řešení mělo umožnit ničím nerušený výhled. třetí člen osádky - střelec / radista, seděl také ve zcela oddělené kabině. Obranou palbu mohl vést z horního nebo ze spodního střeliště. Veškerý pumový náklad byl nesen na vnějších závěsech. Pro torpédové útoky měl letoun vzlétat bez letovoda.


Zkušební pilot Marcel Doret se o tomto letadle vyjadřoval pochvalně a doporučoval jeho přijetí do výzbroje. Francouzská kapitulace však vše změnila. První prototyp byl zničen, aby jej nezískali Němci a druhý zůstal nedokončený.


Každá letadlová loď měla nést pětadvacet těchto letadel, je otázkou jakou bojovou hodnotu by tyto letouny skutečně přinesly, protože se daly předpokládat problémy s motory a také podmotorovanost.


Použité prameny:
William Green, War Planes of the Second World War: Volume Eight - Bombers and Reconnaissance Aircraft, London, Macdonald, 1967, No IBSN.
L+K 2/1982, Václav Němeček, Letadla 39-45, Dewoitine D.750
www.aviafrance.com
http://www.airwar.ru/enc/spyww2/d750.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-750-t1061#396947 Verze : 0
Boční pohled na letoun





Zdroj: http://www.airwar.ru/enc/spyww2/d750.html
Dewoitine D.750 -


URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-750-t1061#337969 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více