Main Menu
User Menu

De Havilland D.H.89M Dragon Rapide

     
Název:
Name:
De Havilland D.H.89M
Originální název:
Original Name:
De Havilland D.H.89M
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1937 The de Havilland Aircraft Co. Ltd., Hatfield
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
93)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1935
Osádka:
Crew:
3-4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1528 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2437 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
14.63 m
Délka:
Length:
10.52 m
Výška:
Height:
3.12 m
Plocha křídla:
Wing Area:
31.22 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
De Havilland Gipsy Six o výkonu 149 kW
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
238.2 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
201.2 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
4.5 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5395 m
Dolet:
Range:
885.1 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,7mm kulomet Vickers Mk.V1) (nebo Vickers E2)) na pravé straně přídě
1x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis Mk.III1) na hřbetě (nebo 1 7,7mm kulomet Vickers F na hřbetě a 1 v podlaze2))


Bomby:
127 kg v pumovnici1)
(nebo 147 kg pod křídly2))
Uživatelské státy:
User States:




3)
Poznámka:
Note:
1) prototyp
2) španělské a snad i ostatní sériové stroje
3) podle jednoho pramene tři stroje používalo íránské letectvo, bokorys ovšem ukazuje irácký marking - chybí podklady
Zdroje:
Sources:
Moss, Peter W. De Havilland Rapide, Profile No.144. Profile Publications, Leatherhead, 1966
Jackson, A.J. de Havilland aircraft since 1909, Naval Institute Press, Annapolis 1987. ISBN 0-87021-896-4
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5
Mondey, David. The Hamlyn concise guide to British aircraft of World War II, Chancellor Press, 1982. ISBN 0600349519
en.wikipedia.org
https://wp.scn.ru/en/ww15/t/110

De Havilland D.H.89M Dragon Rapide -


De Havilland D.H.89M Dragon Rapide -


URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-89M-Dragon-Rapide-t91476#341955Verze : 0
MOD
Diskuse
Shores v knize Dust Clouds in the Middle East uvádí, že irácké letectvo mělo jednu jednotu vybavenou mixem různých strojů, včetně kulomety vzbrojenými letouny Dragon, což vypdá na letoun DH.84M, aspoň podle wiki - https://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Dragon.
Dále uvádí, že používala několik Dragon Rapide, což (opět podle wiki - en.wikipedia.org) by mohly být letouny od iráckých aerolinek, úravděpodobně tedy ne DH.89M.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-89M-Dragon-Rapide-t91476#341963Verze : 0
MOD
O Dragonech (D.H.84M) vím, problém je v tom nákresu s iráckými znaky (prý ze SAM Modeller, ale nevím číslo). Ty Íránce jsem taky nikde jinde nenašel. Možná že Iráčani ty civilní Rapidy dozbrojili kulometem na hřbetě, a někomu se podle popisu pomotali s 89M (který má ale navíc tu prodlouženou kýlovku). 84M má dost odlišnou příď a hlavně kapotáž podvozku.

Edit: www.aerospacetalk.ir mluví o objednávce oněch tří D.H.89 pro Írán, ovšem jako o transportních strojích, není zmíněna žádná výzbroj, navíc sloužily v armádě, ale pro potřeby ministerstva pošt a nakonec skončily u aerolinek. Írán tedy pravděpodobně D.H.98M nepoužíval.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-89M-Dragon-Rapide-t91476#341965Verze : 0
MOD
Výše uvedená kniha se o žádném letounu z rodiny Dragon ve stavu íránského letectva nezmiňuje. Těžko říct, jak to tedy bylo a kterou verzi kdo používal. V knize samozřejmě žádná fotka těchto letadel není Sad
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-89M-Dragon-Rapide-t91476#342016Verze : 0
MOD
Kulomety (v přídi i na hřbetě) byly montovány například ve Španělsku oběma stranami montovány i do běžných D.H.89, podle fotek to navíc vypadá že na to výrobce "pamatoval" protože montáže jsou zdá se stejné, byť třeba nacionalisté takhle konvertovali původně britský stroj G-ADCL. Navíc podle fotek se zdá že stroj 6311 možná tu zvětšnou kýlovku neměl (španělské stroje byly 6310, 6311 a 6312) Na fotkách si tím bohužel nejsem zcela jist.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-89M-Dragon-Rapide-t91476#342035Verze : 0