Název: Name: | 21cm dalekonosný kanon Pařížanka | 21cm long-range Paris-gun |
Originální název: Original Name: | 21-cm Kaiser Wilhelm Geschütz | |
Kategorie: Category: | dalekonosné dělo | long-range gun |
Výrobce: Producer: | Friedrich Krupp AG, Essen | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1917-DD.MM.1918 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1917 | |
Obsluha: Crew: | 80 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | ~256000 kg | ~564383 lb |
Přepravní hmotnost: Manoeuvre Weight: | ... kg | ... lb |
Ráže: Calibre: | 211 až na 238 mm | 8,3 to 9,37 in |
Délka hlavně: Barrel Length: | 37140 mm (d/176) | 121 ft 9 in (L/176) |
Celková délka: Overall Length: | ... mm | ... |
Celková šířka: Overall Width: | ... mm | ... |
Celková výška: Overall Height: | ... mm | ... |
Náměr: Elevation: | -0 / +55 ° | |
Odměr: Traverse: | 123° nebo (or) 360° | |
Přepravní rychlost: Manoeuvre Speed: | ... km/h | ... mph |
Používaná munice: Ammo Used: | 104 až 106 kg | 229,3 to 223,7 lb |
Výkony: Performance: | ||
Maximální dostřel: Maximum Range: (m/mi) | 120 až 130 | 74,6 to 80,8 |
Rychlost střelby: Rate of Fire: (ran/min/rpm) | ~20 ran/den 0 | ~20 rounds/day |
Úsťová rychlost: Muzzle Velocity: (m/s/ft/s) | 1645 | 5397 |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Zbraň byla též známa jako Paris-Geschütz. Během střelby dochází k postupnému zvětšování ráže, tomu odpovídalo i postupné zvětšování ráže střeliva. Šéfkonstruktér prof. Fritz Rausenberger | The weapon was also known as Paris-Geschütz. During the shooting, there is a gradual increase in caliber, which corresponded to a gradual increase in the caliber of ammunition. Chief designer prof. Fritz Rausenberger |
Zdroje: Sources: | Henry W. Miller: The Paris Gun - The Bombardment of Paris by the German Long Range Guns and the Great German Offensive of 1918, Jonathan Cape, Harrison Smith, New York 1930, ISBN nemá, Major J. Maitland-Addison: The Long Range Guns, in The Field Artillery Journal, Vol. VIII., No.3, July-September 1918, page 321-341, ISSN nemá, Colonel Henry W. Miller: Secrets of the Mystery Gun that Shelled Paris, in Modern Mechanics and Inventions, July 1930, page 44-50, 180, 182, ISSN nemá. |
Stručná historie
Konstrukční kancelář Kruppovy zbrojovky vedená Ing. Dr. Fritzem Rausenbergerem v roce 1916 navrhla dalekonosné dělo schopné střelby na vzdálenost přes sto kilometrů. K stavbě zbraně byly použity dostupné části již postavených zbraní. Na spodní lafetu železníčního děla 38-cm-SK L/45 (Max, přezdívaný Langer Max) osadili horní lafetu vybavenou 28 m dlouhou drážkovanou hlavní, která byla prodloužena o 6 m nedrážkovaný nástavec. Některé zdroje uvádějí, že existovaly tři délky nástavců a sloužily k ovlivnění dostřelu. K zabránění provisu hlavně, byla použita speciální závěsná opora. Přesto po výstřelu docházelo k rozkmitání hlavně, které trvalo i několik minut. Životnost hlavně byla 60 až 65 výstřelů a pak následovala retubace a zvětšení ráže z 211 mm, na 224 mm a pak na 238 mm. K střelbě použité projektily byly předdrážkované, tak aby zapadaly do drážek hlavně a jejich ráže vždy odpovídala zvětšujícím se mezerám ve vývrtu hlavně. Během výstřelu pod uhlem 55° střela vystoupala do stratosféry, konkretně do výše 40 až 42,3 km a pak obloukem asi po 3 minutách letu dopadla na cíl vzdálený 120 až 130 km. Při přípravě střelby brali počtáři v úvahu všechny okolní vlivy, včetně pootočení zeměkoule. K zkušební střelně došlo 20.11.1917 v Altenwalde-Cuxhavenu (53°48'00.00"N 08°39'00.00"E) u Severního moře a střílelo se podél Východofríských ostrovů.
V Paříži byl zaznamenán první dopad střely 21.03.1918 v 07:18 hodin. V střelbě se pokračovalo až do 08.08.1918, kdy byly zbraně rozmontovány a odvezeny do Německa.
Poznámka
Ač je tato zbraň zařazována mezi železniční dělostřelectvo, tak železnice sloužila pouze k přepravě do předem zbudovaných palebných postavení. Zdokumentováno je použití dvou děl a o třetí zbrani se tvrdí, že byla zničena výbuchem 25.03.1918 při kterém zemřelo 17 osob. Střelba na Paříž byla vedena z předem připravených palebných postavení. Nejméně tři postavení byla vybudována s kruhovým palebným rozsahem a zbývající dvě (tři ?) měla palebnou výseč 123°.
Němci během ústupu odvezli děla do říše a podle jakési spojenecké vyšetřovací komise je sešrotovali a také zničili výrobní dokumentaci. Díky nalezeným zápiskům profesora Fritze Rausenbergera, někteří badatelé nyní tvrdí, že v meziválečném období Kruppovi zaměstnanci ukryli nejméně jednu záložní hlaveň, kterou zamaskovali jako tovární komín. V třicátých letech tato hlaveň byla údajně použita při výrobě dalekonosného děla 21cm K.12(E).
Zdroje
cuxpedia.de
https://html2.free.fr/canons/canparis.htm
lvisingr.czweb.org
https://warspot.ru/634-parizhskaya-pushka-chast-i
https://warspot.ru/686-parizhskaya-pushka-chast-ii
https://wikivisually.com/wiki/Paris_Gun
https://www.firstworldwar.com/atoz/parisgun.htm
https://www.fl18.de/forum/thread/3603/
www.landships.info
www.landships.info
www.militaryfactory.com
cs.wikipedia.org
https://de.wikipedia.org/wiki/Paris-Gesch%C3%BCtz
web.archive.org
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Bokorys Pařížanky převzat ze serveru Aerei Militari Forum.