Curtiss XP-60

     
Název:
Name:
Curtiss XP-60 Curtiss XP-60
Originální název:
Original Name:
Curtiss XP-60
Kategorie:
Category:
experimentální letoun experimental aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.11.1940-16.09.1941 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.11.1940-16.09.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
16.09.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3179 kg 7008 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4208 kg 9277 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4400 kg 9700 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,630 m 41ft 5,25in
Délka:
Length:
10,160 m 33ft 4in
Výška:
Height:
4,370 m 14ft 4in
Plocha křídla:
Wing Area:
25,55 m2 275 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
165,988 kg/m2 34 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin 28 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 969,5 kW, 925 kW v h= 3 505 m a 835 kW v h= 5 640 m.
Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu.
Rolls-Royce Merlin 28 twelvee-cylinder Vee liquid cooled engine rated at 1,300 hp for take-off, 1,240 hp at 11,483 ft and 1,120 hp at 18,540 ft,
driving a three-blade variable-pitch propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
632 l 228 US gallons (139 UK gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
623 km/h v 6706 m 388 mph in 22000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
505 km/h v 3505 m 314 mph in 11499 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,3 min do 4572 m 7,3 min to 15000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8840 m 29003 ft
Dolet:
Range:
1040 km 646 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1601.3 km 995 mi
Výzbroj:
Armament:
6x pevný kulomet Colt-Browning M-53-M2 ráže 12,7 mm v křídlech. Six fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M-53-M2 machine-guns in wings.
Uživatelské státy:
User States:
USA United States
Poznámka:
Note:
Práce na projektu XP-60 začaly v listopadu 1940, šest týdnů po zrušení projektu XP-53. Zrušení projektu XP-53 zapříčinil motor Continental XIV-1430-3, tedy motor, který nebyl nikdy dokončen do použitelné podoby. Pro pohon XP-60 se počítalo s motorem Rolls-Royce 28, který byl licenčně vyráběn továrnou Packard.
Již během prvních zkoušek bylo jasné, že letoun nemá dostatečné výkony, příčiny byly dvě, jednak motor Merlin nemohl svým výkonem stačit na takový letoun, jakým XP-60 byl, druhým problémem byl nedostatečně hladký povrch laminárního křídla, přičemž hladký povrch je u laminárního profilu podstatný, v opačném případě je takové křídlo zdrojem velkého odporu.
Pro pohon sériových strojů bylo uvažováno o motorech Allison V-1710-75, které měly být přeplňovány turbokompresorem GE B-14.
Nakonec bylo přijato rozhodnutí postavit, popř. upravit tři prototypy pro pohon různými motory a XP-60 Sn. 41-19508 byl upraven v srpnu roku 1942 pro motor Packard Merlin V-1650-3 (Merlin 61) s dvourychlostnim, dvoustupňovým kompresorem a čtyřlistou vrtulí. Letoun byl přeznačen na XP-60D (tovární označení Model 90B). Tento letoun byl zničen při havárii dne 6. května 1943.
The P-60 began in 1940 after cancellation of the project designation XP-53, the designation was changed to XP-60 when the powerplant was replaced with the Rolls Royce Merlin engine. This engine is not sufficient in powered for this aircraft, and so is the XP-60 was developed with five other engines, each in its own prototype.
One of the reasons for the disappointing performance was due to the wing surface not being finished to the degree of smoothness required for the laminar flow wing.
The XP-60 Sn. 41-19508 was modified in August of 1942 with the installation of a Packard Merlin V-1650-3 (Merlin 61) of 1,350 hp with a two speed, two stage supercharger. A four-bladed propeller was fitted. The aircraft was redesignated XP-60D by the Army and Model 90B by the factory. By the time that the changes were made, the intervening Army designations B and C had been assigned to other improved versions of the XP-60. The XP-60D (Sn.41-19508) was destroyed in a crash on May 6, 1943.
Zdroje:
Sources:
Zbigniew Kolacha a Marek Ryś, Monografie Lotnicze 65, Curtiss P-40 cz.2, AJ-Press 2000, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-040-0
Peter M. Bowers, Curtiss Aircraft, 1907-1947, London, Putnam & Co. Ltd., 1979. ISBN 978-0-370-10029-6.
William Green, War Planes of the Second World War, Volume Four: Fighters, London, MacDonald & Co. Publishers Ltd., 1961, Sixth impression 1969, ISBN 978-0-356-01448-7
Letectví a kosmonautika č. 24/1974, Václav Němeček, Letadla 39-45, Curtiss P-60.
www.nationalmuseum.af.mil
http://www.americancombatplanes.com/xp48_3.html
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p60.html
http://www.joebaugher.com/usaf_fighters/p60.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-60-t43716#172882 Verze : 0
Pohled z boku - náčrt a fotografie
Curtiss XP-60 -


Curtiss XP-60 -


Curtiss XP-60 -


Curtiss XP-60 -


Curtiss XP-60 -


Curtiss XP-60 -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-60-t43716#172886 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více