Curtiss XP-42

     
Název:
Name:
Curtiss XP-42 Curtiss XP-42
Originální název:
Original Name:
Curtiss XP-42
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.MM.1939 Curtiss-Wright Corp., Buffalo,New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (upraven z P-36A serial No. 38-004)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.03.1939 zahájeny zkoušky; 1942 - zkoušky ukončeny
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2185 kg 4818 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2685 kg 5920 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2839 kg 6260 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11.37 m 37ft 3,5in
Délka:
Length:
9.22 - 9.32 m 30ft 3in - 30ft 7in
Výška:
Height:
3.66 m 12ft
Plocha křídla:
Wing Area:
21.92 m2 236 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
122,49 kg/m2 25.09 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-1830-31 Twin Wasp vzducem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 783 kW.
Vrtule: Hamilton Standard třílistá s konstantní rychlostí otáček.
Pratt & Whitney R-1830-31 Twin Wasp, fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine, rated at 1,050 hp for take-off,
driving a three-blade Hamilton-Standard constant-speed propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
397 l a 167 l v přídavné nádrži 105 US gallons (87.3 UK gallons) and 44 US gallons (36.7 UK gallons) in drop tank.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
553.6 km/h v 4420 m 344 mph in 14500 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
460.3 km/h v ? m 286 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9601 m 31500 ft
Dolet:
Range:
1174.8 km 730 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1931.2 km 1200 mi
Výzbroj:
Armament:
plánovaná:
1x pevný kulomet Colt-Browning MG-53 M2 ráže 12,7 mm s 200 náboji vpravo nad motorem a
1x pevný kulomet Colt-Browning AN-M2 ráže 7,62 mm s 500 náboji vlevo nad motorem.
proposed:
One fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning MG-53 M2 machine-gun right upper the engine with 200 rounds and
one fixed forward-firing 0.3 inch Colt-Browning AN-M2 left upper the engine with 500 rounds.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
- Archiv autora
-P.M.Bowers:"Curtiss Aircraft 1907-1947"; Naval Institute Press rok 1979
- Profile No. 45 Curtiss Army Hawks-Peter M. Bowers-Profile rok 1965
- E.Angelucci a P.M.Bowers:"The American Fighter"; Orion Books NY rok 1987
- http://avia.russian.ee/air/usa/curtiss_p-42.html
- http://www.aerofiles.com/_curtx.html
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-42-t45535#177571 Verze : 0
Historie:


Řekněme si rovnou, že tento letoun byl slepou cestou ve vývojové linii stíhacích Curtissů. Myšlenka na stavbu letounu, který vzejde z Modelu 75 (jehož drak měl značné výkonostní rezervy), bude poháněn hvězdicovým motorem a výkonem se vyrovná stíhačkám, které poháněl motor řadový, se zrodila v době, kdy byl zkoušen prototyp Curtiss XP-37. Tento letoun byl poháněn řadovým Allisonem, ale jeho turbokompresor byl zatím spíše na obtíž a právě tehdy mohl být a také byl prosazen názor, že než bude k dispozici Hawk 71 (Curtiss P-40), tak by bylo vhodné vyrábět jakýsi překlenovací typ s hvězdicovým motorem, ale kapotovaným tak těsně, že svým aerodynamickým odporem bude srovnatelný s motorem řadovým.


Upraven byl čtvrtý sériový letoun P-36A, koncem roku 1938 byl označen jako Hawk 75S. Úpravy spočívaly především v prodloužení hřídele vrtule o 500 mm a to umožnilo namontovat na vrtuli mohutný vrtulový kužel, který navazoval na těsný kryt motoru, obrysově se dílo zdařilo, ale logicky nám potom vyplyne problém s chlazením motoru, aby bylo možno motor dostatečně ochladit proudem vzduchu, objevil se pod motorem lapač a horní část motoru byla ochlazována zvětšenými otvory v krytech kulometů. 5. 3. 1939 byl letoun předán armádním pilotům, kteří si okamžitě začali stěžovat na nevyváženost letadla (500 mm prodloužení v přední části), rychlým řešením bylo zatížení zadní části, ale to zase způsobilo zvýšení hmotnosti a vyšší hmotnost nutně vede k poklesu výkonů. Maximální dosažená rychlost rychlost potom nepřekročila 505 km/hod a navíc motoru bylo příliš teplo. Letoun se tedy vrátil do mateřské továrny v Buffalu, kde byl upravován konstruktéry továrny Curtiss, kteří úzce spolupracovali s techniky motorářské firmy Pratt & Whitney. Výsledkem bylo zvětšení spodního lapače a horní dva po kulometech byly spojeny v jeden, mírně větší. Po několika málo vzletech bylo jasné, že ani takové chlazení není dostačující.


Pomocí mělo být ofukování v aerodynamickém tunelu NACA. Zde vzniklo několik návrhů a všechny již měly společný rys - byly v přední části alespoň minimálně otevřené a ventilátor zajišťoval nucený průtok vzduchu. Zkoušky se protáhly až do konce roku 1942, kdy bylo všem jasné, že se XP-42, to bylo vojenské označení Hawku 75S, do výroby nedostane. Maximální rychlost se pohybovala od 544 do 553 km/hod. Zkoušky s kryty motoru byly ukončeny s poznáním, že jen klasický otevřený kryt motoru dokáže zabezpečit dostatečný proud vzduchu a tak uchladit hvězdicový motor. XP-42 létal po ukončení zkoušek dále, testovaly se na něm plovoucí ocasní plochy. Jeho kariéra skončila až začátkem roku 1947 - sešrotováním.



Prameny:
The Curtiss Hawk 75, Aircraft in Profile No. 80, Profile Publications, Ltd. rok 1966
Marek Ryś:“Curtiss P-36 Hawk“; AJ-Press rok 2002 ISBN 83-7237-057-5
Václav Němeček: "Vojenská letadla 3.díl"; Naše vojsko; Praha rok 1992
P.M.Bowers:"Curtiss Aircraft 1907-1947"; Naval Institute Press rok 1979
Profile No. 45 Curtiss Army Hawks-Peter M. Bowers-Profile rok 1965
E.Angelucci a P.M.Bowers:"The American Fighter"; Orion Books NY rok 1987
http://avia.russian.ee/air/usa/curtiss_p-42.html
http://www.aerofiles.com/_curtx.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-42-t45535#177572 Verze : 0
Fotografie z různých etap zkoušek:
nahoře: první řešení
druhý obrázek: druhé řešení - zbraně jsou odstraněny
snímky dole: dvě verze z pozdních zkouček
www.geocities.com
http://avia.russian.ee/air/usa/curtiss_p-42.html
http://www.aerofiles.com/curt-p42tail.jpg
archiv autora
Curtiss XP-42 -


Curtiss XP-42 -


Curtiss XP-42 -


Curtiss XP-42 -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-42-t45535#184038 Verze : 0
Náčrty pohled z boku na první a pozdější provedení. Zdroj: archiv autora
Curtiss XP-42 -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-42-t45535#177786 Verze : 0
Pohled z boku na barevné provedení.
Curtiss XP-42 -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-42-t45535#177685 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více