Curtiss A-8 Shrike

     
Název:
Name:
Curtiss A-8 Shrike Curtiss A-8 Shrike
Originální název:
Original Name:
Curtiss A-8 Shrike
Kategorie:
Category:
bitevní letoun attack aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1932-DD.MM.1932 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1932-DD.MM.1932
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
8 Y1A-8 (32-349/356)
5 YA-8 (32-344/348)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1774 kg 3910 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2671 kg 5888 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
13.41 m 44ft
Délka:
Length:
10.01 m 32ft 10in
Výška:
Height:
2.74 m 9ft
Plocha křídla:
Wing Area:
23.78 m2 256 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Curtiss V-1570-31 o výkonu 447 kW
třílistá pevná vrtule
Curtiss V-1570-31, power 600 hp
three-blade propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
394 l
197 l přídavná nádrž
104 US gal
52 gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
294.5 km/h v 0 m 183 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
246.2 km/h v 0 m 153 mph in 0 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6.7 m/s 1325 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5517 m 18100 ft
Dolet:
Range:
772.5 km 480 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
4x 7,62mm kulomet Browning v kapotách podvozku, 600 nábojů každý
1x pohyblivý 7,62mm kulomet Browning v zadní kabině, 600 nábojů každý

10x 14kg bomba v pumovnici nebo
4x 55kg bomba pod centroplánem
4x .30 Browning machine gun in the undercarriage fairings, 600 rpg
1x flexible .30 Browning machine gun, 600 rpg

10x 30 lb bomb internally or
4x 100 lb bomb externally
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Rust, Kenn C. The Curtiss Shrike, Profile No.128. Profile Publications, Leatherhead 1966.
Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964.
http://joebaugher.com/usattack/a8.html
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
http://aerofiles.com/_curt.html
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-A-8-Shrike-t72309#255420 Verze : 0
Během dvacátých let tvořily výzbroj jediné americké bitevní skupiny (3rd Attack Group), letouny DH-4 a Curtiss A-3 Falcon. V roce 1930 již bylo třeba je nahradit a proto byla vypsána soutěž na nový jednoplošný útočný letoun celokovové konstrukce.

Firma Curtiss chtěla samozřejmě obhájit svou pozici (druhým účastníkem se stal Atlantic-Fokker XA-7) a do soutěže nasadila svůj XA-8. A-8 byl prvním Curtissovým dolnoplošníkem pro armádu a byl celokovové konstrukce s kovovým potahem. Měl jako první letoun amerického vojenského letectva klapky na odtokové hraně křídla a po celé délce náběžné hrany a také uzavřenou kabinu. Křídla ovšem byla vyztužena vzpěrami a dráty. Osádka měla oddělené prostory. Továrna svůj stroj pojmenovala Shrike, ovšem armáda jméno nepřevzala. Prototyp poprvé vzlétl v červnu 1931, poháněn byl motorem Curtiss V-1570C Conqueror s pevnou třílistou vrtulí. Byl hodnocen jako lepší než konkurenční stroj, a tak Curtiss získal objednávku na 13 testovacích strojů, která byla zadána 29. září 1931.

Prvních pět strojů bylo označeno jako YA-8 a od prototypu se lišily pouze motory V-1570-31 s chlazením Prestone. Zbylých osm strojů bylo pojmenováno Y1A-8 na znamení toho, že na rozdíl od YA-8 nebyly placeny z řádného rozpočtu, ale z fondů F-1, nijak se ale nelišily. Po dokončení služebních testů byly všechny stroje, YA i Y1A, přejmenovány na A-8. Jedenáct strojů bylo v roce 1932 zařazeno k výše zmiňované 3. útočné skupině na základně Fort Crockett v Texasu, kde sloužily společně s původními Curtiss A-3B Falcon.

Poslední vyrobený Y1A-8 byl předělán na pokusný letoun Y1A-8A se zpřevodovaným motorem, nakonec byl přejmenován na A-8A a od září 1933 také létal u 3. útočné skupiny.

V polních podmínkách se A-8 osvědčily, proto byla na jaře 1933 zadána objednávka na 46 sériových strojů s označením A-8B, vycházejících z Y1A-8A. Vzhledem k výhodám hvězdicového motoru, kerým byl vybaven první vyrobený YA-8, přejmenovaný na A-10, byla jejich objednávka převedena na novou verzi A-12 s motorem Cyclone.

Zdroj:
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
http://home.att.net/~jbaugher4/a8.html
http://www.airwar.ru/enc/aww2/a8.html

Curtiss A-8 Shrike - Y1A-8. 
Zdroj: http://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/photodb/photos/051116-F-1234P-038.jpg

Y1A-8.
Zdroj: www.nationalmuseum.af.mil

Curtiss A-8 Shrike - A-8 v barvách 13. útočné periti. 
Zdroj: http://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/photodb/photos/051116-F-1234P-039.jpg

A-8 v barvách 13. útočné periti.
Zdroj: www.nationalmuseum.af.mil

URL : https://www.valka.cz/Curtiss-A-8-Shrike-t72309#255421 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více