Curtiss A-12 Shrike

     
Název:
Name:
Curtiss A-12 Shrike Curtiss A-12 Shrike
Originální název:
Original Name:
Curtiss A-12 Shrike
Kategorie:
Category:
bitevní letoun attack aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1933-DD.MM.1934 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1933-DD.MM.1934
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
46 (33-212/257)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1768 kg 3898 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2602 kg 5736 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
13.41 m 44ft
Délka:
Length:
9.83 m 32ft 3in
Výška:
Height:
2.84 m 9ft 4in
Plocha křídla:
Wing Area:
26.43 m2 284.5 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Wright R-1820-21 o výkonu 499,6 kW Wright R-1820-21, power 670 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
432 l
197 l přídavná nádrž
114 US gal
52 gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
284.4 km/h v 0 m 176.7 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
243 km/h v 0 m 151 mph in 0 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5.9 m/s 1170 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4618 m 15150 ft
Dolet:
Range:
724.2 km 450 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
4x 7,62mm kulomet Browning v kapotách podvozku, 600 nábojů každý
1x pohyblivý 7,62mm kulomet Browning v zadní kabině, 600 nábojů

10x 14kg bomba v pumovnici nebo
4x 55kg bomba pod centroplánem
4x .30 Browning machine gun in the main landing gear spats, 600 rpg
1x flexible .30 Browning machine gun, 600 rpg

10x 30 lb bomb internally, or
4x 100 lb bomb externally
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Rust, Kenn C. The Curtiss Shrike, Profile No.128. Profile Publications, Leatherhead 1966.
Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964.
http://joebaugher.com/usattack/a8.html
http://joebaugher.com/usattack/a12.html
www.nationalmuseum.af.mil
http://www.airwar.ru/enc/aww2/a12.html
http://www.aviastar.org/air/usa/curtiss_a-12.php
www.csd.uwo.ca
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-A-12-Shrike-t72431#256265 Verze : 0
Výsledkem testů experimentálního bitevního letounu YA-10 bylo zrušení objednávky 46 strojů A-8B a jeho nahrazením stejným počtem strojů s hvězdicovými motory Wright R-1820-21 Cyclone. Oproti oběma předchozím verzím se A-12 lišily také posunutím polohy hřbetního střeleckého prostoru, který se ukázal být příliš daleko od pilotní kabiny a bránil tím komunikaci. Pilotní kabina byla navíc nyní otevřená. Jinak se příliš nelišily od A-8, A-12 byly také robustní stroje s pevným podvozkem a vzpěrami kolem. Celokovová křídla měla křidélka krytá látkou, po celé délce náběžné hrany byly štěrbinové klapky, které se otevíraly během prudkého klesání.

Výzbroj letounu tvořila kromě pohyblivého kulometu na hřbetě také čtyři pevné 7,62mm kulomety v krytech podvozku. Každý měl zásobu 600 nábojů, zaměřovač C-4 byl umístěn před čelním štítkem pilotní kabiny. A-12 mohly nést deset bomb v trupové pumovnici za pilotovým sedadlem nebo čtyři pod trupem, do pumovnice pak mohla být dána odhazovací pomocná nádrž na 197 litrů paliva. Odhazovací byla dokonce i hlavní nádrž...

První A-12 byl doručen na Wright Field 21. listopadu 1933 a zůstal zde až do svého sešrotování o tři roky později. Druhý byl poslán do Edgewoodského arsenálu v Marylandu, třetí do marylandského Aberdeenu a ostatních 43 A-12 dorazilo mezi prosincem 1933 a únorem 1934 k 3. bitevní skupině ve Fort Crockett v Texasu. První nasazení bylo poněkud nečekané - po skandálu kolem civilních poštovních leteckých společností byla pošta přepravována vojenskými letadly, a 3. bitevní skupina dostala na starost střed USA s centrem v Chicagu. Během tohoto období měly některé stroje zakrytý zadní prostor a některé ho měly rovnou zaplechovaný. Při nehodách byly straceny dva stroje. Zabit byl i velintel skupiny, Col. Horace Hickam.

Od poloviny roku 1936 byly A-12 vyřazovány. Devět z nich bylo posláno do USAAC Tactical School na Maxwell Field v Alabamě, jeden do Edgewoodu, deset jako cvičné na Kelly Field v Texasu, kam během roku 1937 přišlo dalších pět A-12, z toho čtyři z Maxwell Field a jeden z Aberdeenu. 15 jich skončilo u 26. bitevní peruti 18. smíšené skupiny na Havaji, v roce 1937 za nimi připlulo dalších šest z Edgewoodu a Maxwell Field. Devět jich zde bylo ještě v době útoku na Pearl Harbor, ovšem neúčastnily se boje. Jeden z nich byl v prosinci 1941 sešrotován, ostatní byly poslány na pevninu jako instruktážní draky. Stroje z Kelly Field byly sešrotovány v letech 1937 a 1938, poslední maxwellfieldské byly vyřazeny v roce 1942. Žádný armádní A-12 se nedostal do bojové situace.

Ovšem 20 strojů bylo v roce 1936 dodáno také do Číny. Tyto "Export Shrikes" měly motory Wright SR-1820F-52 o vzletovém výkonu 664 kW, takže jejich maximální rychlost byla 293 km/h. Všechny byly nasazeny proti Japoncům a pravděpodobně byly zničeny ještě v roce 1937.

Zdroj:
http://home.att.net/~jbaugher4/a12.html
www.nationalmuseum.af.mil
http://www.airwar.ru/enc/aww2/a12.html
http://www.aviastar.org/air/usa/curtiss_a-12.php
www.csd.uwo.ca
www.nationalmuseum.af.mil

Curtiss A-12 Shrike -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-A-12-Shrike-t72431#256268 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více