Curtiss 18T Wasp

Curtiss 18T-1
     
Název:
Name:
Curtiss 18T-1 Curtiss 18T-1
Originální název:
Original Name:
Curtiss 18T-1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1918-DD.MM.1918 Curtiss Enginneering Corp., Garden City, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1918-DD.MM.1918
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3
První vzlet:
Maiden Flight:
05.07.1918
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
trojplošník triplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
898 kg 1980 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1383 kg 3050 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.75 m 32ft
Délka:
Length:
7.11 m 23ft 4in
Výška:
Height:
3.1 m 10ft 2in
Plocha křídla:
Wing Area:
26.76 m2 288 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Curtiss K-12 o výkonu 298 kW Curtiss K-12, power 400 HP
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
262.3 km/h v 0 m 163 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10 min do 3810 m 10 min to 12500 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7010 m 23000 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Marlin
3x pohyblivý kulomet Lewis
2x fixed Marlin machine gun
3x flexible Lewis machine gun
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bowers, Peter M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8
Bowers, P. M. Forgotten Fighters/2 and Experimental Aircraft U.S. Army 1918-1941, Arco Publishing Company, New York 1971. ISBN 0-66802-403-8
www.americancombatplanes.com
http://www.aerofiles.com/_curt.html
http://www.aviastar.org/air/usa/curtiss_18t.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss_18

Curtiss 18T Wasp -


Curtiss 18T Wasp -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-18T-Wasp-t89955#336070 Verze : 1
Šéfkonstruktér Curtissovy továrny v Garden City, Charles Kirkham, postavil v roce 1918 nový motor K-12 (později rozvinutý do motoru D-12 a Conqueroru), který měl stejný výkon jako "standardní americký motor" Liberty, ale byl lehčí a menší. Pro tento motor navrhl dvoumístný stíhací trojplošník, o který projevilo zájem námořnictvo a objednalo si 30. března 1918 stavbu dvou kusů, s přidělenými čísly A3325 a A3326. Ačkoli je námořnictvo převzalo pod označením 18T, byly známy také pod označením Curtiss-Kirkham a jejich firemní označení znělo Experimental 502. Navíc dostaly oficiální jméno, Wasp, a lidé z okolí letiště v Garden City "vose" kvůli charakteristickému zvuku říkali Whistling Benny, Pískající Benny. První vzlet proběhl 5. července 1918 a 10. si další čtyři stroje objednala armáda, která si v srpnu půjčila i jeden z prototypů námořnictva.
Důvod zájmu byl jasný - velmi aerodynamicky tvarovaný letoun dosahoval na svou dobu skvělých výkonů, což brzy dokázal řadou rekordů. Trup byl pokrytý tvarovanou překližkou, podobně jako u Curtissových létacích člunů. Kvůli zachování aerodynamiky byly chladiče umístěny na bocích trupu. Kirkham zvolil trojplošné uspořádání kvůli obratnosti a zároveň kvůli tomu, že nebylo nutné tak velké rozpětí. Výzbroj byla mohutná - kromě dvou pevných Marlinů a dvou Lewisů na oběžném kruhu Scarff ji tvořil také třeti Lewis, umístěný v otvoru v podlaze pilotního prostoru. Původně byla křídla rovná, ovšem po několika zkušebních letech byl kvůli "těžkému ocasu" nahrazena novými s pětistupňovým šípem. Při testech s plným vojenským nákladem 488 kg v srpnu 1915 dosáhl 18T rychlosti 262,3 km/h, což z něj dělalo nejrychlejší letoun světa.
Uzavření příměří, jako u mnoha jiných typů, znamenalo konec zájmu o další stroje ze strany námořnictva i armády. Důvodem byl i motor, který byl stále spíš pokusný. A3325 proto zůstal v Garden City pro další testy, během kterých dostal dvoupříhradová křídla o větším rozpětí. Kvůli tomu dostal nové označení, 18T-2, zatímco druhý stroj byl zpětně přejmenován na 18T-1. 18 září 1919 Curtissův testovací pilot Roland Rholfs dosáhl na T-2 nového světového rekordu výškou 10640 m a po přestavbě na plovákový dosáhl výškového rekordu i v této kategorii.
Kvůli rychlosti si ale námořnictvo oba své stroje nechalo jako závodní a nasadilo je v závodu o Pulitzerovu cenu 1920, kde ale oba odpadly kvůli problémům s motory, a po výměně podvozku za plovák v roce 1922 v závodě o Curtissův námořní pohár. Zelený A3325 s číslem 5 opět skončil předčasně kvůli motoru, žlutý A3326 s číslem 4 byl ve vedení, když mu došlo palivo a závod také nedokončil. Znova na kolech se o rok později měly účastnit Liberty Engine Builder's Trophy Race. A3325
havaroval ještě během zkušebního letu, A3326 sice do závodu nastoupil jako číslo 3, praskla mu ale hřídel a při pokusu o přistání byl zničen. První ze strojů pro armádu, byl doručen do zkušebního střediska na McCook Field ke statickým testům v únoru 1919, o osudu druhého nemám zprávy. V roce 1919 Curtiss postavil také pátý, civilní 18T, který byl v podobě T-2 prodán do Bolívie. Tam se stal prvním letadlem, které vzlétlo z hlavního města La Paz - ve výšce 4115 m nad mořem. I tento stroj ale skončil 19. května 1921 havárií.
Po dokončení prvních dvou 18T pro námořnictvo nabídl Curtiss také skoro stejný design jako klasický dvouplošník s dvoupříhradovými křídly, označený Experimental 510 čili 18B a obdařený jménem Hornet. V této podobě byly dokončeny druhé dva stroje pro armádu. První dorazil v červnu 1919 pro statické testy, druhý byl zničen krátce po dodání při havárii.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-18T-Wasp-t89955#336291 Verze : 0
Třípohledový nákres a fotografie Curtissu 18T v původním uspořádání s rovnými křídly a čtyřlistou vrtulí.


Zdroj:
Woodhouse, Henry. Textbook of Applied Aeronautic Engineering, The Century Co., New York 1920.

Curtiss 18T Wasp -


Curtiss 18T Wasp -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-18T-Wasp-t89955#336818 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/fww1/curtiss18t.html

Curtiss 18T Wasp - Původní podoba, čtyřlistá vrtule a rovná křídla.

Původní podoba, čtyřlistá vrtule a rovná křídla.
Curtiss 18T Wasp - Dvoulistá vrtule, šípová křídla.

Dvoulistá vrtule, šípová křídla.
Curtiss 18T Wasp -


Curtiss 18T Wasp - Plovákový.

Plovákový.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-18T-Wasp-t89955#573032 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více