URL : https://www.valka.cz/Comas-Borras-Juan-t146282#469784
Verze : 0
Příjmení: Surname:
Comas Borrás
Comas Borras
Jméno: Given Name:
Juan
-
Jméno v originále: Original Name:
Juan Comas Borrás
Všeobecné vzdělání: General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Colegio de la Sagrada Familia
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Colegio de la Sagrada Familia
Vojenské vzdělání: Military Education:
DD.MM.1928-DD.MM.RRRR Škola námořního letectva, Barcelona DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Pilotní škola Španělské letecké společnosti, Los Llanos (Albacete)
DD.MM.1928-DD.MM.RRRR Escuela de la Aeronáutica Naval, Barcelona DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Escuela de Pilotos de la Compañía Española de Aviación, Los Llanos (Albacete)
Důstojnické hodnosti: Officer Ranks:
22.09.1937 poručík 07.03.1938 kapitán 16.11.1938 Major
22.09.1937 Lieutenant 07.03.1938 Captain 16.11.1938 Major
URL : https://www.valka.cz/Comas-Borras-Juan-t146282#642163
Verze : 0
Reklama
Juan Comas Borrás se narodil v Lloret de Mar 31. ledna 1913 a když mu bylo patnáct, byl přijat do námořní letecké školy v Barceloně, kterou ukončil o tři roky později. Byl předurčen k letecké specializaci jakožto pilot hydroplánů, proto se vrátil do Barcelony na základnu létajících člunů, kde absolvoval kurz pilotáže těchto letounů. V roce 1932 však požádal o propuštění ze sboru z rodinných důvodů.
Když vypukla v červenci 1936 ve Španělsku občanská válka, rozhodl se přiklonit na stranu republikánů. Vrátil se v srpnu na základnu hydroplánů do Barcelony, avšak odtud byl odeslán do San Javier na kurz pilotáže stíhacích letadel, po kterém byl přidělen k létání na ruských I-15 Chato. 19. 11. 1936 mu byla přiřknuta hodnost podpraporčíka (sargento). Na konci ledna 1937 byl odeslán ke stíhací jednotce operující s letouny Chato z Lerida, a Sarrión Castejon. Dne 17. dubna 1937 se Comas podílel na boji mezi 15 Chatos a třemi letkami letounů Heinkel He 51. Těžce poškodil jeden dvouplošník nepřítele, který pak chránil a džentlmensky jej doprovodil až za nepřátelské linie k nouzovému přistání.
Bojoval na severní frontě až do pádu Santanderu. Potom byl přidělen do sektoru ve střední části fronty, s účinností od 15. 8. 1937 byl povýšen na nadporučíka a byl pověřen vytvoření 3. perutě Chatos, která potom byla nasazena u Aragonu. V bitvě u Teruel bojoval prakticky neustále. Sestřelil zde přinejmenším jeden Fiat CR.32. Jeho odvaha a schopnosti mu získaly 7. 3. 1938 povýšení na kapitána.
Dne 15. května na letišti v El Toro při návratu z bojového letu nad Levante, urazil při přistání podvozek a havaroval. Utrpěl zranění, které vyžadovalo hospitalizaci v Torrentu a na frontu se vrátil až 13. září 1938, kdy převzal velení 26. stíhací skupiny.
S jednotkou se účastnil těžkých bojů v Katalánsku; skupina operovala z letišť Monjos a Sabadell. Během bitvy na řece Ebro bylo 5. listopadu jejich letiště napadeno bombardéry Savoia-Marchetti SM.79 a Comas utrpěl těžká zranění střepinami pum do levé nohy, která mu pak musela být amputována.
Za jeho rozhodné velení 26. skupině byl 17. 11. 1938 povýšen do hodnosti majora. Byl evakuován do Francie, kde zůstal hospitalizován po dobu šesti měsíců a poté byl internován v táboře pro španělské utečence v Gurs. Později byl zatčen Němci, kteří, i když s ním zacházeli uctivě, jej později předali španělským orgánům.
Po propuštění odešel do svého rodného kraje, kde se stal v 80. letech starostou městečka Tordera. Zemřel 2. května 1992.
Comas byl jedním z pilotů, kteří nalétali nejvíce letových hodin v I-15 Chato; jeho celkový nálet činil více než 500 hodin. Počet potvrzených sestřelů bývá uváděn od 7 do 10, díky čemuž patří mezi 10 nejúspěšnějších republikánských stíhačů.
URL : https://www.valka.cz/Comas-Borras-Juan-t146282#469785
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/Comas-Borras-Juan-t146282#469787
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.