Main Menu
User Menu

Čerpadlo

Diskuse
Dobrý den,obracím se na vás s velikánskou prosbou,už jsem prolezl snad celej net ale nikde jsem nic nenašel.Jedná se o tzv.podávací naftové čerpadlo na 12V,které je schopno protlačit před startem motoru tanku naftu i přes vstřiky(ůdajně),nevím jestli je moje informace správná,jestli je to blbost tak se omlouvám.Kdyby jste byl někdo tak moc hodnej a hodil mi nějaký odkaz kde bych se o tomhle čerpadle něco dozvěděl.Díky moc a hezký den.Hynais
URL : https://www.valka.cz/Cerpadlo-t87337#323714Verze : 0
Jsem sice vycvičený na jiný typ techniky, ale velmi dobře vím kam míříš. Stálo by za to uvést typ vozidla (tanku) v němž má být dané čerpadlo, možná i typ čerpadla, znáš-li jej.
To čerpadlo, co popisuješ slouží k dopravě paliva z nádrže/nádrží přes palivové filtry (hrubý, je-li, pak ještě jemný) do vstřikovacího čerpadla a před spuštěním motoru slouží k tzv. odvzdušnění palivové soustavy (zaplavení filtrů... Přes vstřiky nic neprotlačí, je elektrické, přes vstřiky žene palivo čerpadlo vstřikovací...
Termín "podávací" není zcela správný, jde ve skutečnosti o "dopravní" palivové čerpadlo, v ruštině (předpokládám, že nehledáš něco na americký nebo britský tank) je to "топливоподкачивающий насос"...
URL : https://www.valka.cz/Cerpadlo-t87337#323746Verze : 0
No to by mohlo být ono,bývalo to normálně v tancích s kterýma se jezdilo na vojně,(čsla)sorry ale v typech se vůbec nevyznám,no mě majitel ůdajně tvrdil,že to má sílu protlačit naftu i skrz vsrřiky,ale to se mi taky nezdálo.Ale asi to bude přesně jak píšeš,aby to naftou zalilo trubky filtry a tak.Typ vůbec nevím,s tankem jsem v životě nepřišel do styku tak ani nevím na jakým principu to tam funguje,on to čerpadlo právě používal na autobusu a říkal že v zimě si to nemohl vynachválit,natlakoval s tím naftu a chytalo to nadrc.
URL : https://www.valka.cz/Cerpadlo-t87337#323804Verze : 0
V důsedku pohybu v terénu a už při vlastním plnění nádrží palivem dochází k mísení paliva se vzduchem a vznikají bublinky, část jich samozřejmě zanikne u hladiny, mikrobublinky zůstávají v objemu paliva. Navíc se palivo v různých nádobách při skladování, přepravě, přečerpávání, plnění, ... mechanicky znečišťuje (prachem, ...) a může se do něj dostat i kondenzovaná voda, vysrážená ze vzduchu na stěnách nádob, cisteren a nádrží vozidla. Tyto příměsi snižují kvalitu paliva a musí z něj být odstraněny. Proto se do palivové soustavy zařazují filtry (ve směru od nádrže k motoru stále účinnější, napřed prostá sítka, pak hrubé a jemné čističe paliva), které příměsi/nečistoty z paliva zachytávají. Tyto filtry je nutno periodicky čistit a při jejich čištění dochází k jejich zavzdušnění. Aby dodávka paliva při a po spuštění motoru byla plynulá, je třeba palivovou soustavu před spuštěním motoru odvzdušnit a tyto filtry (pokud byly čištěny) je třeba zaplavit palivem. K tomu se používá elektrické dopravní čerpadlo (viz můj předchozí příspěvek). Toto čerpadlo dopravuje palivo až do čerpadla vstřikovacího (u vznětového motoru), a po odvzdušnění palivové soustavy, pokud není dále sáno vstřikovacím čerpadlem) se palivo vrací tzv. přepadovým palivovým potrubím do nádrží vozidla.
Pokud by to tvrzení Vašeho známého o síle tankového palivového čerpadla, schopného protlačit naftu přes vstřikovací jednotky byla pravda, tak by logicky muselo dojít k nahromadění jistého objemu nafty ve válcích ještě před jeho spuštěním a při startu by pak docházelo k rázům a poškozování pohonné jednotky. Vzhledem k tomu, že vstřikovací čerpadlo je zpravidla poháněno od motoru, už tady dochází ke zpochybnění tvrzení Vašeho známého...
O možnosti použití čerpadla z tanku v palivové soustavě autobusu mi není nic známo, nicméně to nevylučuji proto, že i v konstrukci vojenské techniky, včetně techniky tankové, byla a jsou používána zařízení/skupiny či podskupiny, vyráběné pro použití v civilních vozidlech. Samozřejmě to funguje i opačně a míra improvizace vlastně není omezena...


Schéma palivové soustavy tanku sem dávat nebudu, považuji ten dotaz za zodpovězený a musím zopakovat, že tvrzení Vašeho známého je poněkud pochybné.
URL : https://www.valka.cz/Cerpadlo-t87337#323807Verze : 0
Podávací čerpadlo na naftu na 12V může být i v Pragovce V3S... kde jednoduše nahrazuje pumpičku při startu a "spadlé" naftě... Při pumpování pumpičkou se pumpuje do té doby, než začnou "vrzat vstřiky" (jak se říká), pak už je pumpování zbytečné, protože se vrací přepadem zpět do nádrže... Toto je dle mého považováno za "protlačení přes vstřiky"...Pumpování je dost dlouhé, tak bylo osazováno elektrické čerpadlo. Toto pumpování je téměř nutností před každým "studeným" startem, pokud se s vozem nejezdí stále. Během chodu motoru pak naftu čerpá dopravní čerpadlo, u Pragy poháněné vačkou z motoru.


dle dokumentace na našich stránkách
https://www.klub-vm.eu/
kde je i dokumentace k vozu Praga V3S
https://www.klub-vm.eu/clanky/ke-stazeni/dokumentace-praga
jsou mimo jiné elektrická schémata a tam je jedno schéma, kde je toto čerpadlo uvedeno (Strana 11). Jedná se konkrétně o čerpadlo PAL 09-9542.91 a dle schématu to bude na 12V...


Záleží na tom k čemu tato informace má sloužit....
URL : https://www.valka.cz/Cerpadlo-t87337#324309Verze : 0
To,že čerpadlo/alektrické/protlačí naftu rovnou i vstřiky je technicky nemožné...Možné to je pouze například tak,jak to měla Tatra 111...Ale pouze jen tak,že se otáčí vstř.čerpadlem...Nehledě na to,že žádné el.čerpadlo té doby nebylo schopno vytvořit tlak 170 atm.,a i kdyby ,přes čerpadlo nejde protlačit nafta do vstříků....Je to tak,že el.čerpadlo je pouze k tomu,co přesně popsal kolega přede mnou....
URL : https://www.valka.cz/Cerpadlo-t87337#326293Verze : 0