Název: Name: | Caproni Vizzola F.6Z | |
Originální název: Original Name: | Caproni Vizzola F.6Z | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1943-DD.MM.1943 Caproni Vizzola SA, Vizzola Ticino / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1943-DD.09.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 (MM.498) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.08.1943 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2238 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3685 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4060 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11,820 m | |
Délka: Length: | 9,250 m | |
Výška: Height: | 3,020 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 18,81 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 195,91 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Isotta-Fraschini Zeta RC.25/60, vzduchem chlazený čtyřiadvacetiválec s válci do X o vzletovém výkonu 1 044 kW (1 400 k), 935 kW (1 255 k) v h= 4 200 m 935 kW. Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 400 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 760 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 642 km/h v 5000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 544 km/h v 4000 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 14,7 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 4,5 min do 3000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9000 m | |
Dolet: Range: | 1060 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1370 km | |
Výzbroj: Armament: | 3x pevný kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm (1x v trupu a 2x v křídlech) 400 nábojů pro každý | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Letová vytrvalost: 2,5 h Motor byl při zkouškách neodladěný a dával výkon pouze 894 kW. Výkonové parametry jsou pouze vypočtené, zkoušky nebyly dokončeny. | |
Zdroje: Sources: | www.giemmesesto.org http://www.airwar.ru/enc/fww2/f6.html www.lemairesoft.freehyperspace.com archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Vizzola-F-6Z-t70031#246604Verze : 0
Vláďa
MOD
Historie letounu:
Italský průmysl nedokázal vyvinout od třicátých let minulého století vidlicový, kapalinou chlazený motor dávající výkon alespoň 1 200 koní. Všechny pokusy skončily nezdarem, a tak během války pomohl nákup řadových motorů v Německu. Souběžně s jejich nákupem byla sjednána také jejich licenční výroba továrnou Fiat, jednalo se o motory Daimler-Benz 601 a 605.
Italští konstruktéři motorů se s tímto stavem těžko vyrovnávali a tak se snažili vyvinout výkonný řadový motor chlazený vzduchem. Motorářská továrna Isotta-Fraschini pracovala na invertním vidlicovém dvanáctiválci Delta, který dával 840 koní. To bylo pro moderní stíhačku málo, ale konstruktéři-motoráři tento motor "zdvojili" (jednoduše řečeno druhý motor otočili o 180° a spojili jej ze spodním). Tak vznikl čtyřiadvativálec s válci uspořádanými do tvaru písmene X, který mohl teoreticky dosahovat dvojnásobného výkonu. Vše bylo samozřejmě mnohem a mnohem složitější a také výkon prvního motoru Zeta dosahoval pouhých 1 150 koní, a to bylo v roce 1941 dosti málo.
Letečtí konstruktéři se k tomuto motoru stavěli velmi obezřetně, složité chlazení, vyústění výfukových trub, náročná údržba atd. byly varováním před jeho zástavbou do draku letounu. V roce 1942 předvedli motoráři továrny Isotta-Fraschini druhou verzi tohoto motoru u něhož se, díky přeplňování dvourychlostním kompresorem, podařilo udržet výkon 1 200 koní až do výšky 6 000 metrů. Navíc pro příští rok motoráři slíbili verzi o výkonu 1 500 koní.
Na to již přistoupili konstruktéři firmy Reggiane a nejprve pro tento motor upravili jeden letoun Re.2001, pro tento účel přeznačený na Re.2004, práce nebyly dokončeny a celý projekt byl zastaven. Do stavby, či spíše úpravy, se pustili konstruktéři druhé části firmy. Pro instalaci byl upravován prototyp Caproni-Vizzola F.6M, který byl původně navržen pro motor R.A. 1050 RC 58 Tifone (DB-605). Zástavba Zety byla dosti tvrdým konstrukčním oříškem, motor byl větší a tak bylo nutno upravit přechody mezi kapotáží motoru a trupem. Těžké vodní chlazení sice odpadlo ale bylo nutno zabezpečit dostatečný průtok chladícího vzduchu.
Letoun byl zalétán v polovině srpna 1943 a brzy vyšlo najevo, že se zadní válce motoru silně zahřívají, a tak se veškeré lety prováděly v těsné blízkosti letiště. Po kapitulaci Itálie bylo provedeno již jen několik málo letů a letoun byl sešrotován.
Použité prameny:
www.giemmesesto.org
http://www.airwar.ru/enc/fww2/f6.html
www.lemairesoft.freehyperspace.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Vizzola-F-6Z-t70031#497670Verze : 0
Vláďa
MOD
Fotografie prototypu Caproni Vizzola F.6Z
zdroj uveden výše
zdroj uveden výše
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Vizzola-F-6Z-t70031#246605Verze : 1
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.