Název: Name: | Caproni Ca.60 | |
Originální název: Original Name: | Caproni Ca.60 | |
Kategorie: Category: | dopravní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1921-DD.MM.1921 Società per lo sviluppo dell'aviazione in Italia, Milano-Taliedo / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1921-DD.MM.1921 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 04.03.1921 | |
Osádka: Crew: | 8 + 100 pasažérů / passangers | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | víceplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | tandemové křídlo | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | člunový trup | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | ? kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 24950 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 26000 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 30 m | |
Délka: Length: | 23.45 m | |
Výška: Height: | 9,15 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 837 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 8 | |
Typ: Type: | Liberty L-12 vodou chlazený motor V12 (294 kW) | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | ? km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 130 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | ? m | |
Dolet: Range: | 660 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | žádná | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | Havaroval při prvním krátkém letu, dosáhl výšky 18 m a při přisání na hladinu se rozlomil | |
Zdroje: Sources: | Brauers, Peter: Letadla netradičních schémat, ruské vydání, Moskva, nakl.Mir 1991 Strange Military Dobový krátký film "Vzdušný mamut" z YouTube, autor Bomberguy (film je přiložen v dalším příspěvku) Wikipedia |
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Ca-60-t108658#385454Verze : 0
Caproni Ca.60 při dokončování na hladině v přístavu
Caproni Ca.60 - dostavba na hladině
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Caproni Ca.60 - dostavba na hladině
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Ca-60-t108658#385475Verze : 0
"Létající plovoucí dům" Caproni
(úryvek z knihy Petera Brauerse "Letadla netradičních schémat", překlad)
Nejambicióznějším projektem letounu s tandemovým křídlem v celé historii letectva se stal italský "létající plovoucí dům" Ca.60 firmy Caproni, který byl vyvinut v roce 1920.
Firma Caproni byla známá svými gigantickými dvoutrupými bombardéry z období první světové války. Rozměry Ca.60 nejlépe vystihuje pojmenování v italštině "capronissimo".
"Létající plovoucí dům" měl tři trojplošná křídla, která byla v období první světové války používána na bombardérech. Tato křídla byla umístěna nad trupem pro sto cestujících, který mnohem víc připomínal plovoucí dům, než trupy v té době známých letadel. Celková plocha křídel činila 837 m2! Tato plocha křídel je v historii letectví druhá největší, větší plochu měl pouze hydroplán Hughes H-4 Hercules z roku 1947 a ta činila 1061,88 m2.
Centrální křídla každého trojkřídla byly spojeny dvěma paralelními krabicovými konstrukcemi, které tvarem připomínaly trup. V přední a zadní části propojovací konstrukce byly umístěn motory Liberty L-12 s výkonem 400 hp. V přední části byly vrtule tažné, v zadní tlačné. Další čtyři motory stejného typu byly umístěny ve dvou gondolách (přední a zadní) uprostřed mezi propojovacími konstrukcemi, jeden měl tažnou a druhý tlačnou vrtuli.
Na všech devíti křídlech byla křidélka, na zadních křídlech však plnila i úlohu výškových kormidel. Vertikální plochy a kormidla byly čtyři, umístěny v zadním trojkřídle.
Letoun Caproni Ca.60 uskutečnil pouze jediný krátký přímý let 4.března 1921. Naštěstí byl při přistání tak vážně poškozen (v podstatě se rozlomil na několik částí), že další práce na jeho vývoji byly zastaveny. Naštěstí proto, že se ve skutečnosti jednalo o létající rakev. I negativní výsledek je ale výsledkem, protože ukazuje cestu, která realizovatelná není.
Poznámka FCH:
Caproni Ca.60 byl určen k přepravě cestujících z Itálie do Ameriky. Není mně jasné, jak toho chtěli s doletem 660 km dosáhnout, možná někdy v budoucnosti...
Caproni Ca.60 - třípohledový náčrt
(úryvek z knihy Petera Brauerse "Letadla netradičních schémat", překlad)
Nejambicióznějším projektem letounu s tandemovým křídlem v celé historii letectva se stal italský "létající plovoucí dům" Ca.60 firmy Caproni, který byl vyvinut v roce 1920.
Firma Caproni byla známá svými gigantickými dvoutrupými bombardéry z období první světové války. Rozměry Ca.60 nejlépe vystihuje pojmenování v italštině "capronissimo".
"Létající plovoucí dům" měl tři trojplošná křídla, která byla v období první světové války používána na bombardérech. Tato křídla byla umístěna nad trupem pro sto cestujících, který mnohem víc připomínal plovoucí dům, než trupy v té době známých letadel. Celková plocha křídel činila 837 m2! Tato plocha křídel je v historii letectví druhá největší, větší plochu měl pouze hydroplán Hughes H-4 Hercules z roku 1947 a ta činila 1061,88 m2.
Centrální křídla každého trojkřídla byly spojeny dvěma paralelními krabicovými konstrukcemi, které tvarem připomínaly trup. V přední a zadní části propojovací konstrukce byly umístěn motory Liberty L-12 s výkonem 400 hp. V přední části byly vrtule tažné, v zadní tlačné. Další čtyři motory stejného typu byly umístěny ve dvou gondolách (přední a zadní) uprostřed mezi propojovacími konstrukcemi, jeden měl tažnou a druhý tlačnou vrtuli.
Na všech devíti křídlech byla křidélka, na zadních křídlech však plnila i úlohu výškových kormidel. Vertikální plochy a kormidla byly čtyři, umístěny v zadním trojkřídle.
Letoun Caproni Ca.60 uskutečnil pouze jediný krátký přímý let 4.března 1921. Naštěstí byl při přistání tak vážně poškozen (v podstatě se rozlomil na několik částí), že další práce na jeho vývoji byly zastaveny. Naštěstí proto, že se ve skutečnosti jednalo o létající rakev. I negativní výsledek je ale výsledkem, protože ukazuje cestu, která realizovatelná není.
Poznámka FCH:
Caproni Ca.60 byl určen k přepravě cestujících z Itálie do Ameriky. Není mně jasné, jak toho chtěli s doletem 660 km dosáhnout, možná někdy v budoucnosti...
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Caproni Ca.60 - třípohledový náčrt
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Ca-60-t108658#385467Verze : 0
Krátký film "Vzdušný mamut" ze stavby letounu Caproni Ca.60
formát flv, délka 3 min 14 sec, rozlišení 480x360
www.edisk.cz
- ten soubor je z mého úložného prostoru na edisku a je zde umístěn kvůli tomu, že na YouTube může zaniknout.
Zdroj: viz úvodní tabulka
formát flv, délka 3 min 14 sec, rozlišení 480x360
www.edisk.cz
- ten soubor je z mého úložného prostoru na edisku a je zde umístěn kvůli tomu, že na YouTube může zaniknout.
Zdroj: viz úvodní tabulka
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Ca-60-t108658#385472Verze : 0
Stavba letadla Caproni Ca.60 v konstrukční hale společnosti Caproni
Caproni Ca.60 - stavba
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Caproni Ca.60 - stavba
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Ca-60-t108658#385474Verze : 0
Caproni Ca.60 - první a zároveň poslední let
Caproni Ca.60 - zahájení vzletu
Caproni Ca.60 - výsledek prvního letu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Caproni Ca.60 - zahájení vzletu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Caproni Ca.60 - výsledek prvního letu
URL : https://www.valka.cz/Caproni-Ca-60-t108658#385477Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.