CZK - Tatra 138 VN

     
Název:
Name:
Tatra 138 VN Tatra 138 VN
Originální název:
Original Name:
Tatra 138 VN
Kategorie:
Category:
valník cargo bed truck
Výrobce:
Producer:
Tatra n.p., Kopřivnice /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1959-DD.01.1972 (všechny verze, včetně civilní výroby / all versions, including civil production)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
45 996 (všechny verze, včetně civilní výroby / all versions, including civil production)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.12.1955 (prototyp valníkové Tatry 138 / prototype of cargo bed Tatra 138)
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 + 2 (+ 40 na korbě / + 40 on the platform)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
6x6
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
10000 kg 22046 lb
Užitečné zatížení:
Payload:
120001) kg 264551) lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
223002) kg 491632) lb
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
300003) kg 661393) lb
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
523004) kg 1153024) lb
Celková délka:
Overall Length:
8497 mm 27ft 10.5in
Celková šířka:
Overall Width:
2442 mm 8ft
Celková výška:
Overall Height:
32005) mm 10ft 6in5)
Světlá výška:
Ground Clearance:
290 mm 11.5in
Rozvor:
Wheelbase:
4260 mm - 1320 mm 168in - 52in
Rozchod:
Track:
1930 mm - přední náprava
1752 mm - zadní nápravy
76in - front axle
69in - rear axles
Brzdová soustava:
Braking System:
provozní - pneumatická, dvouokruhová
nouzová - ruční, mechanická
parkovací - ruční, mechanická
odlehčovací - motorová brzda
service brake - dual-circuit pressure-air brakes
emergency brake - manual, mechanical
parking brake - manual, mechanical
engine brake - exhaust brake
Elektrický systém:
Electrical System:
napětí elektrické sítě: 24V
ukostřený záporný pól
dva akumulátory: 12 V / 165 Ah
dynamo: PAL MAGNETON 02-9087.00, 24 V / 500 W
nominal voltage: 24 V
ground pole: negative
two batteries: 12 V / 165 Ah
dynamo: PAL MAGNETON 02-9087.00, 24 V / 500 W
Pneumatiky:
Tyres:
11,00-20eHD
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Tatra T-928-10
- vznětový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva
- počet válců: 8
- vrtání: 120 mm
- zdvih: 130 mm
- objem válců: 11 762 cm3
- maximální točivý moment: 706 Nm při 1200 ot/min
- maximální výkon: 132,5 kW při 2000 ot/min
Tatra T-928-10
- air cooled, V-type, four stroke, direct injection diesel engine
- number of cylinders: 8
- bore: 4.72 in
- stroke: 5.12 in
- swept volume: 718 cu in
- maximum torque: 521 lb.ft at 1200 rpm
- maximum power output: 178 hp (180 PS) at 2000 rpm
Převodovka:
Gearbox:
synchronizovaná 5+1; řazení mechanické, normální a redukovaný chod synchromeshed gearbox with semiautomatic split, 5 forward and 1 reverse gears, mechanical gear-shifting, normal or reduced drive mode
Spojka:
Clutch:
suchá, třecí, dvoulamelová, vzducho-kapalinové ovládání dry, dual-plate, friction clutch, pneumatic-hydraulic control
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
150 l 33 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
70 km/h 43.5 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
31,56) l/100 km 8.976) mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
500 km 311 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
40 ° / 25 °
Svah:
Gradient:
197) ° 427) %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,35 m 13,8in
Brodivost:
Fording Depth:
0,88) m 31,5in8)
Uživatelské státy:
User States:

?
?

?
?
Poznámka:
Note:
1) na silnici, 8000 kg v terénu - na korbě (+ 300 kg v kabině)
2) na silnici, 18300 kg v terénu
3) na silnici, 10000 kg v terénu
4) na silnici, 28300 kg v terénu
5) plachta v horní poloze
6) základní spotřeba paliva
7) při celkové hmotnosti
8) bez přípravy, s přípravou 1,2 m
1) on the road, off-road 17637 lb - on the platform (+ 661 lb in the cab)
2) on the road, off-road 40345 lb
3) on the road, off-road 22046 lb
4) on the road, off-road 62391 lb
5) tarpaulin in the top position
6) basic fuel consumption
7) at gross vehicle weight
8) without preparation, with preparation 47.2 in
Zdroje:
Sources:
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VN-t37390#503371 Verze : 0
Nákladný automobil TATRA 138 VN (valník s navijakom) je určený k preprave nákladu o max. hmotnosti 12 t alebo prepravu 40 osôb a pre ťah prívesu do 30 t. Krátkodobo je možné vozidlo preťažiť na 14 t.

Vozidlo je trojnápravové, má kyvadlové polonápravy s nezávislým odpérovaním všetkých kolies. Obe zadné nápravy sú trvale poháňané, pohon prednej nápravy je možné zapnúť elektromagneticky v prípade potreby.

Búdka vodiča

Je celokovová, dvojdverová. Je pružne uložená na silentblokách. Predné okno je delené, panoramatické. V búdke je sedadlo pre vodiča a pre obsluhu (2 osoby). Je vykurovaná naftovým kúrením.

Nákladný automobil T 138 VN je konštrukčne riešený jako základný typ, od ktorého sú odvodené jednotlivé ďalšie typy podvozkov. Na tieto podvozky sa montujú rôzne nadstavby.

Odvodené podvozky : T 138 P1V, PP4V, PP6V a PP8V.

Navijak

Pohon : kĺbovou hriadeľou z prídavnej prevodovky
Dĺžka lana : 60 m
Priemer lana : 17,5 mm


Ložná plocha

Dĺžka : 5000
Šírka : 2290
Výška bočníc : 500


Zdroj : Aut-24-1 Nákladný terénny automobil TATRA 138 VN. Popis, prevádzka - predpis ČSĽA, Praha 1965
CZK - Tatra 138 VN - Rozmerový náčrt T 138 VN.

Rozmerový náčrt T 138 VN.
CZK - Tatra 138 VN - Podvozok T 138 VN.

Podvozok T 138 VN.
CZK - Tatra 138 VN - Motor T 928-10 - popis.

Motor T 928-10 - popis.
CZK - Tatra 138 VN - Motor T 928-10 - popis II.

Motor T 928-10 - popis II.
CZK - Tatra 138 VN - Prevodovka.

Prevodovka.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VN-t37390#390500 Verze : 0
Nákladný automobil TATRA T 138 VN ( valník) je možné upraviť pre odsun ranených. Nákladný automobil T 138 VN určený pre armádne použitie má zosilnené plachtové oblúky, na ktoré je možné zavesiť popruhy pre pripevnenie nosidiel s ranenými. Popruhy s prackou (přezkou) sú zhodné s popruhmi pre vystrojovanie autobusov. S uvedenou úpravou, skladajúcou sa zo štyroch zosilnených nosných oblúkov a 24 popruhov s prackou možno umiestniť ( zavesiť) 18 nosidiel s ranenými.
TTD vozidla sú plne totožné s vozidlom T 138 VN.
Povolený počet prepravovaných osôb : 40


Odsunová kapacita :
- s využitím lavičiek : 24 sediacich ranených,
- použitím dvoch súprav DRNA : 12 ranených ležiacich na nosidlách,
- pri improvizovanom spôsobe sa umiestni pozdĺžne 8 nosidiel voľne na podlahu ložnej plochy.



Zdroj : Zdrav-23-3
CZK - Tatra 138 VN - Odsunová úprava

Odsunová úprava
CZK - Tatra 138 VN - T 138 VN odsunová úprava

T 138 VN odsunová úprava
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VN-t37390#308095 Verze : 1
Tatra 138 VN zo zbierok VHM Piešťany má výrobné číslo karosérie 4042, podvozku 03929-02 a motora 13812701-5. Vozidlo bolo vyrobené v roku 1963 a do zbierok múzea sa dostalo v roku 1997. Posledným vojenským užívateľom bola 5. delostrelecká brigáda Jelšava.

V ČSĽA bola Tatra 138VN (a T-138VNV) určená na prepravu materiaĺu, vojakov, munície a tioež ako ťahač špeciálnych prívesov a ťažkej delostreleckej techniky (152mm kanónová húfnica vz. 37, 130mm kanón M-46, 122mm kanón vz. 31/37, 100mm kanón vz. 53 a ďalšie).

Zdroj: Miroslav Mihálik: Úspešná tatrovka; Obrana 12/2014; MO SR 2014; ISSN 1336-1910
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VN-t37390#524054 Verze : 0
T-138 VN (VPZ 15-40-97) provozovaná u Československé lidové armády.
CZK - Tatra 138 VN - (Vojenská technika)

(Vojenská technika)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VN-t37390#140584 Verze : 1
Zo zbierok VHM Piešťany (vlastné foto).
CZK - Tatra 138 VN - Detaily kabíny

Detaily kabíny
CZK - Tatra 138 VN - Uloženie rezervy

Uloženie rezervy
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VN-t37390#309637 Verze : 0
Valníkové T-138 se na straně Egypta zapojily rovněž do Jomkippurské války v říjnu 1973.
CZK - Tatra 138 VN - (archiv)

(archiv)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VN-t37390#229803 Verze : 0
T-138 VN (VNV ?) ako korisť izraelskej armády (Israel Defense Forces) transportovaná ťahačom Diamond T980. Tatra bola pôvodne vo výzbroji Sýrskej armády. Zničené vozidlo v popredí by mal byť GAZ-63.

Zdroj: Military In the Middle East

CZK - Tatra 138 VN -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VN-t37390#407114 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více