T-54AR

     
Název:
Name:
T-54AR T-54AR
Originální název:
Original Name:
T-54AR
Kategorie:
Category:
střední tank medium tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1961-DD.MM.1966 Turčianske strojárne n.p., Martin /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1961-DD.MM.1966
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1230 (nově vyrobené / new built)
200 (modifikace T-54A / upgrade from T-54A)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1961 (?)
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
36000 kg 79366 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
9000 mm 29 ft 6 ⅜ in
Délka korby:
Hull Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
3270 mm 10 ft 8 ¾ in
Celková výška:
Overall Height:
27501) mm 9 ft ¼ in1)
Světlá výška:
Ground Clearance:
425 mm 1 ft 4 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
580 mm 1 ft 10 ⅞ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,0795 MPa 11.53 psi
Pancéřování:
Armour:
? ?
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
V-54G nebo V-54A
- čtyřtaktní vznětový s přímým vstřikováním a kapalinovým chlazením
- počet válců: 12
- maximální kroutící moment: 2 300 Nm při 1200 - 1300 ot/min
V-54G or V-54A
- four-stroke, diesel with direct injection, water cooled
- number of cylinders: 12
- maximum torque: 1696 lb.ft at 1200 - 1300 rpm
Výkon:
Power:
380 kW při 2000 ot/min 509.6 bhp at 2000 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
- počet převodových stupňů: 5+1
- ovládání: mechanické
- number of gears: 5+1
- control: mechanical
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
502) km/h 312) mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
203) km/h 123) mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
4204) km 2614) mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
2705) km 1685) mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 ° 67 %
Boční náklon:
Side Slope:
30 ° 67 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,7 m 106 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m 31 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,46) m 55 in6)
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
kanón D10-TG
- ráže: 100 mm
- náboje pro kanón: 34 kusů
- stabilizace kanónu: ve svislé rovině
- maximální rychlost střelby z místa: 6 - 7 ran/min
- maximální rychlost střelby za pohybu: 4 rány/min
- maximální dostřel kanónu: 15 600 m
- střelba na maximální vzdálenost: 6 900 m
- navádění kanónu:
    - ve svislé rovině: pouze střelec
    - ve vodorovné rovině: střelec i velitel
D10-TG gun
- calibre: 100 mm
- ammunition: 34 rounds
- gun stabilisation: in vertical plane
- maximum rate of fire at standing: 6 - 7 rpm
- maximum rate of fire at moving: 4 rpm
- maximum range: 9,69 mi
- shooting at maximum range: 4,29 mi
- cannon guiding:
    - in vertical plane: gunner only
    - in horizontal plane: gunner and commander
Vedlejší:
Secondary:
spřažený kulomet SGMT (později PKT ?)
- ráže: 7,62 mm
- maximální dálka mířené střelby: 2200 m


pevný kulomet SGMT (později PKT ?)
- ráže: 7,62 mm
- maximální dálka mířené střelby: 2200 m
- náboje pro oba kulomety: 3000 kusů


protiletadlový kulomet DŠK
- ráže: 12,7 mm
- náboje pro protiletadlový kulomet: 500 kusů
- maximální dostřel se zaměřovačem: 3500 m
SGMT (later PKT ?) coaxial machine gun
- calibre: 7.62 mm
- maximum range of aimed shooting: 1.37 mi


SGMT (later PKT ?) fixed machine gun
- calibre: 7.62 mm
- maximum range of aimed shooting: 1,37 mi
- ammunition for both machine guns: 3000 rounds


DShK anti-aircraft machine gun
- calibre: 12.7 mm
- ammunition for anti-aircraft machine gun: 500 rounds
- maximum range with gunsight: 2,17 mi
Uživatelské státy:
User States:








Poznámka:
Note:
1) s kulometem DŠK, 2400 mm bez kulometu
2) maximální, 30 km/h průměrná
3) průměrná na polních cestách
4) bez přídavných sudů
5) na polních cestách, bez přídavných sudů
6) bez přípravy, s přípravou:
- maximální hloubka vody:
- při rychlosti proudu do 1,5 m/s: 7 m
- při rychlosti proudu 1,5 až 2,0 m/s: 5 m
- maximální šířka vodní překážky: 1 000 m


norma spotřeby paliva:
- letní: 410 l/100 km
- zimní: 440 l/100 km

ochrana proti ZHN:
- žádná

požární zařízení:
- poloautomatické, s CO2 ve třech lahvích
- počet termoelektrických hlásičů: 6
- 1 ruční hasící přístroj

zadýmovací zařízení: vezené dýmovnice, elektrické odpalování z vozidla - jednorázové použití

napětí v elektrické síti vozidla: 24 V

objem vnitřních palivových nádrží: 532 l
objem přídavných palivových nádrží: 280 l


Zaměřovací, pozorovací a orientační přístroje:
přístroje používané ve dne:
- zaměřovací dalekohled střelce: TŠ-2A-22
přístroje nočního vidění:
- noční pozorovací přístroj řidiče: TVN-1
(dálka viditelnosti do 50 - 60 m)


Spojovací prostředky:
radiostanice: R-113
- frekvenční rozsah: 20,000-22,375 MHz
- dělení frekvenčního rozsahu: po 25 kHz
- dosah: do 20 km
tankové hovorové zařízení: R-120
1) with DShK machine gun, 7ft 10,48in without machine gun
2) maximum, 19 mph average
3) average on unpaved roads
4) without auxiliary fuel barrels
5) on unpaved roads, without auxiliary fuel barrels
6) without preparation, with preparation:
- maximum depth of water:
- at speed of water flow up to 295,3 ft/min: 23 ft
- at speed of water flow 295,3 to 393,7 ft/min: 16 ft
- maximum length of water obstacle: 3281 ft


fuel consumption norm:
- summer: 0.69 mi/Imp gal
- winter: 0.64 mi/Imp gal

NBC protection:
- none

fire-fighting equipment:
- semi-automatic, with CO2 in three bottles
- number of thermo-electric sensors: 6
- 1 hand fire-extinguisher

smoke equipment: on-board smoke grenades, electrical firing from vehicle - single shot use

nominal voltage: 24 V

internal fuel tanks volume: 117 Imp gal
auxiliary fuel barrels volume: 61.6 Imp gal


Sighting, vision and orientation devices:
day vision devices:
- gunner´s aiming binoculars: TSh-2A-22
night vision devices:
- driver´s nigh vision device: TVN-1
(visibility up to 164 - 197 ft)


Communication equipment:
radio station: R-113
- transmission bandwith: 20,000-22,375 MHz
- dividing of transmission bandwith: 25 kHz
- range: up to 12.4 mi
tank intercom system: R-120
Zdroje:
Sources:
-
URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#338633 Verze : 0
T-54AR


Verze tanku T-54A upravená pro hluboké brodění. Této verze bylo Turčianskými strojárnami v Martině (od roku 1965 přejmenováno na ZTS Martin) od roku 1961 vyrobeno 1 230 kusů (v rámci generálních oprav bylo na standard T-54AR navíc upraveno 200 původních T-54A). Produkce byla ukončena v roce 1966. Cena jednoho tanku T-54AR v roce 1964 činila 1 040 000 Kčs.


Hlavné takticko-technické údaje sú zhodné so základným typom T-54A. Okrem základného vybavenia z tanku T-54A je vozidlo vybavené zariadením pre jazdu tanku pod vodou pozostávajúceho z trvalého tesnenia, úchytov pre povlaky, čerpadla pre odsávanie vody z korby, z vezenej súpravy k utesneniu tanku, zo zariadenia k prívodu vzduchu do bojového priestoru, k orientácii pod vodou a k signalizácii a spojeniu.


Maximálna hĺbka vody pre jazdu pod vodou:
- pri rýchlosti prúdu do 1,5 m/s: 7 m
- pri rýchlosti prúdu 1,5 až 2,0 m/s: 5 m
Maximálna šírka vodnej prekážky: 1 000 m
T-54AR -


T-54AR -


URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#97596 Verze : 0
Na snímku z poloviny šedesátých let. Blesk na věži znamená, že takto označené vozidlo má ve výbavě startovací (propojovací) kabely.



doplněno podle Paličovy informace
T-54AR - (Československý voják)

(Československý voják)
URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#182994 Verze : 0

Diskuse

Identifikace
T-54AR -


URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#71116 Verze : 0
Jde o jeden z prvků tzv "brodící soupravy" - v tomto případě o "bojový" PERISKOP pro hluboké brodění. Vrchní zrcadlo nebylo z boků kryto, tudy se do vozidla přiváděl vzduch do bojového prostoru a dále do prostoru motorového... Další varianta - úzký komín kterým se současně přivádí vzduch do bojového prostoru a dále do prostoru motorového... byl montován na příklop velitele a dal se s ním i sklopit, ale pak se ještě musel fixovat takovými "tahy" na věž...
Předpoklad - bojové použití - na rozdíl od širokého "komínu", kterým osádka mohla vozidlo v případě zastavení, uváznutí na dně vodní překážky opustit...
Široký komín montován na příklop velitele tanku nebo nabíječe (podle modifikace tanku) na věži ZÁSADNĚ při výcviku, tento úzký byl používán pouze na větších cvičeních.
Pro opuštění vozidla pod vodou (byl li montován tento úzký "šnorchl") se vozidlo muselo zatopit (protože tlak vody bránil otevření příklopů) - to měl provést řidič vymontováním jednoho z periskopů (ujišťuji Vás všechny, že v momentě, kdy voda začne chladit "pytlík" Laughing, čas běží velmi rychle - to vám potvrdí každá "hadice"). Na obrázku je "komín" výcvikový, na jeho zadní stěně byly stupačky, po kterých osádka nastupovala do vozidla... Další fotky později...
T-54AR -


URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#71602 Verze : 0
palič píše o velitelském poklopu ale ten je vlevo (je to ten co je tady otevřený ale ta konstrukce je vpravo, takže kde udělali soudruzi z NDR chybu? Pokud jsme brodili tak nikdy nebyl na tanku periskop, (řízení bylo podle gyrokompasu) a aby tank nevyjel z "dráhy" byly na dně řeky položeny takové obrubníky, takže pokud jsi se příliš neodchýlil bránili ti ve vyjetí. (docela finta na imperialisty Smile . Běžně se jezdilo s úzkým komínem, široký se používal jen vyjímečně, protože u útvaru jich prostě bylo jen pár (já nikdy neviděl víc než dva), jezdili pořád stejné mašiny (obvykle tři) takže přejeli řeku tam otočily se přejeli zpět, na "našem břehu se vystřídaly osádky a znovu. Mimochodem komín s poklopem nešel sklopit, protože byl díky své délce a poměrně malé tuhosti (ono uchyť slabostěnou rouru cca15cm o délce asi 3-4 m tak aby ti ve sváru nepraskla) ucycen ještě výztužnými lanky k věži. Mašiny se těsnili a otevřený byl jen jeden poklop takže posádky lezly tím. Jó byla to při brodění sranda. Okolo stále kroužil člun s potápěčem a byl připraven nahodit lano a na břehu stl vyprošťovák, posádky měly samozřejmě dýcháky.
URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#71616 Verze : 0
Ukázal jsem fotku svému otci, který přes 10 let sloužil jako technik u 9. tankové divize. Takhle se prý běžně upevňoval šnorchl při přesunu z místa soustředění k řece, kde proběhlo vztyčení šnorchlu a dotěsnění poklopu a krovek (kryty nad chladiči). Co ho však mátlo, bylo umístění šnorchlu vpravo (ale připustil, že T-54 mohly mít šnorchl umístěný jinak; otec sloužil u T-55) a pochodová poloha řidiče (při takových akcích byl prý řidič vždy v bojové poloze, tzn. nekoukala mu hlava).
Čili bych to shrnul: je to bojový šnorchl v transportní poloze. Zbývá objasnit, proč je vpravo.
URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#71663 Verze : 0
To že řidič je v pochodové poloze je v pořádku, mašina jede po nějakém náspu který vyznačuje z jedné strany řada vojáků, ze druhé tyče, jde tedy o přejezd mostu a tam to bylo předepsáno (pokud si to po těch letech pamatuju. Komín ny 54 a 55 byl stejný. Měli jsme na útvaru oba typy a v tomhle nebyl rozdíl. Nikdy jsme mezi broděním nepřejížděli takže přiznávám že pokud se to užívalo při takové příležitosti nemohl jsem to vidět, ale i tak mi to připadá podivné (je to na drhé straně, navíc je to dost krátké)
URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#71784 Verze : 0

Citace - bitaxe :

...ale i tak mi to připadá podivné (je to na drhé straně, navíc je to dost krátké)

Spíš mi přijde, že je ten šnorchl složen do pochodového stavu, ve kterém se normálně připevňuje na zadní čelo korby pod vyprošťovací kládu.
URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#71833 Verze : 0
Vážení debatující,
vaše rozprava mne zaujala, jednak formou a jednak superkvalitou úvodního snímku. Přesto i u mne se "zasekl háček a rybička se chytila". Požádal jsem o pomoc kolegy z Difrologického klubu, co dlouhá léta pracovali v oboru, pány Jana Horáka a Gustava Šafra, díky jejich úsilí mohu napsat:


Soudruzi z NDR neudělali chybu, protože se jedná o československou úpravu licenčně vyráběného tanku T-54AR "Řeka", který přejíždí po pontonovém mostním soulodí (PMS). Jako zdůvodnění přikládám zkrácené znění e-mailu pana Šafra:


"... Ať koukám jak koukám, mnoho toho z té fotky nevykoukám. Snad jen tři detaily:


- na věži v pravé polovině stropu je pancéřový kryt větráku, to měla jen 54 !!!


- na čelním pancíři je "stín" otvoru pro směrový kulomet (tmavá skvrnka na předělu stínu hlavně tankového kanónu a brodícího prkna, ale tento otvor pro kulomet měly i první T-55).


- třetí - významný - na věži není infračervený reflektor střelce a není tam ani součást, kterou je pevně spojen s věží a kanónem! Tak tedy přece jde o T-54AR (chybně AŘ) ..."


Níže podepsaný si dovoluje vznésti osobní rýpavou poznámku, určenou všem co si myslí, že zde vyobrazený "schnorchel s periskopem" je nesprávné délky. Opak je pravdou! Stačí jednoduchým způsobem přeměřit podélnou osu vozidla a porovnat ji s podélnou osou sací trubice. Následujícím jednoduchým výpočtem vzájemných poměrů zjistíte, že vše je v pořádku. Zdůvodnění: Již na "základce" mne učili - čím ostřejší úhel pohledu, tím kratší se jeví pozorovaný předmět!


Další informace získáte v slovenské knize Š. Zupka a J. Zupka:
Obrnená technika 1944-2001 v Slovenskej republike, vydané v Magnet-Pressu Slovakia, 2002 (135 stran textu a 16 stran barevných příloh), ISBN 80-968073-8-2.
T-54AR - Foto použito z Vojenské techniky 1965 č. 8.

Foto použito z Vojenské techniky 1965 č. 8.
URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#80662 Verze : 0
Mimochodem, v některém staším čísle časopisu ATOM (cca rok 86-87), byla na obálce fotografie T-54/55 AM1 z nějakého opravárenského závodu a podle mě (jestli si to dobře vybavuji) byl tento kus vybaven přesně stejným zařízením, které je na prvním obrázku (včetně zmíněného "docela složitého upevnění" - což mne právě docela zaujalo). Musím se na to večer podívat. A je to samozřejmě periskop, to je docela dobře patrné i z úvodní fotografie, tento je dobře vyfocený i v publikaci od WWP na T-54/55, kde jsou kromě periskopů vidět i široké (cvičné) komíny na AM2. Tam k těm periskopům ale nemají tu konstrukci na místě reflektoru, což má podle mně ta AM1 ve zmíněném ATOMu. Že by tedy přestavba na AM1 z AR?
URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#83146 Verze : 0
Tak jsem přes víkend provedl podrobné prozkoumání zmíněné fotografie a je to tak, jak jsem si myslel... Je to skutečně T-54 AM1, vybavená tímto periskopem, včetně oné prapodivné konstrukce místo reflektoru Luna. Takže asi opravdu přestavba z AR. Jen ten periskop je na fotografii v rozmontovaném stavu (nemá horní trojůhelníkovou část - zrovna na něm pracují - spíše rádoby, zdá se mi). Kromě toho je tam vidět zajímavý detail, kterým je hydraulický píst, který evidentně sloužil k vztyčování tohoto periskopu. Bohužel žádné další informace jsem v tomto, ani jiném čísle ATOMu nenašel. Fotka je "lákačkou" k reportáži z vojenského opravárenského závodu, kde však není jediná užitečná informace Wink .
URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#84176 Verze : 0
Pánové,omlouvám se že píši tak opožděně ale až dnes, jsem četl Vaše úvahy a tak mi s toho vyplynulo,že se jedná o tank T-54A,nebo T55 M,neboť v 70 letech jsem sloužil u tankového pluku.A tato Vámi uvedená roura,mi připomíná,že se jedná o obyčejný brodicí komín,který se umistňoval,pokud se nemýlim nad periskop nabiječe,kde seděl velitel tanku a při brodění pozoroval terén před sebou a zároveň řídil řidiče,který se řídil pouze gyrokompasem.Osobně jsem s ním zažil brodění na Nučničkách na Labi,nebo na tankovém brodišti Loutka ve výcvikovémn prostoru Boletice.V pochodové poloze se vozil v bedně v zadu za věži.Velký komín pocházel z T-34,umísťoval se na příklop nabiječe a používal se pro cvičné brodění,po kterém přicházelo brodění z úzkým komínem.Závěrem chci uvést jen menší poznámku,že u prvního obrázku se jedná o první prototypy tanku T.54,neboť nemají ještě na konci hlavně takzváné EJEKTORY.Které umožňovaly lepší odchod spalin z hlavně.Kunovski@seznam.cz
URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#115777 Verze : 0
Ahoj!
Mám dvě otázky:
1. co tento pruh v dolní části střílny pritsela.Ona ne všechny tanky.
2. kruh kolem očí a zbraň střílny na T-54A v Československu takové formě, jako v T-54A výroby v SSSR?
T-54AR -


URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#324136 Verze : 0

Citace - Martin Smíšek :

Na snímku z poloviny šedesátých let. Blesk na věži znamená, že takto označené vozidlo má ve výbavě startovací (propojovací) kabely.



doplněno podle Paličovy informace



Todle je T-54, má na věži před poklopem nabíječe pancéřový kryt větráku, protože ještě neměly filtrovenilační zařízení. Při přestavbě na Ačka v rámci generálních oprav se kryt odstranil a díra zavařila. Bylo to lehce poznat. Podobně se zavařovala i díra spodního kulometu ovládaného řidičem v čelním pancíři. Podle toho šly původní T-54 lehce poznat, navíc měly jiný systém fixace napínacího kola (zuby, dva šrouby). Je vidět i na tanku v popředí jiné provedení krytů žaluzií chladiče.
URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#380205 Verze : 0
Mimochodem, bojový komín pro brodění se na t-54 a t-55 montoval místo periskopu nabíječe před jeho poklop a tudíž vpravo je správně. V trubici byl jednoduchý periskop, kterým velitel sledoval směr (ano, při jízdě pod vodou byl velitel na MÍSTĚ NABÍJEČE), řidič měl skutečně gyroskop. Hydraulický tlumič nesloužil ke vztyčení trubice, ale naopak, jeho úkolem bylo tlumit sklopení po vyjetí z vody. Postu byl takový:
V prostoru přípravy pro jízdu pod vodou se trubice namontovaly a tank utěsnil, to trvalo dlouho. Pak se sklopenou trubicí přejel blíže k řece kde se v krytu provedlo vztyčení trubice, dotěsnění krytů nad chladičem a uvolnění klapek výfuku. Pak se jelo k řece, tam se po nasměřování odjistilo gyro a řejela se řeka. Po vyjetí se mohly tank zapojit do boje bez nutnosti vystoupení osádky, gumové krytky kulometu a kanonu se prostě prostřelily (první náboj z kanonu proto musel být protipancéřový). No a právě trubka snorklu se dla zevnitř sklopit tak, že se tam strčila ruka a uvolnila záadka, trubka se sama sklonila dopředu a ten hydraulický prvek ji v tom pádu brzdil.


Široký komín byl pouze pro výcvik. Trubka snorklu byla vlevo u T-72, kde se montovala na poklop velitele a neměla periskop.


Dále, "R"ka se od normálních T-54 a 55 dal poznat podle toho, že měly delší trubku - normálně se trubka vozila složená zavěšená pod držáky sudů viz www.schusterdiorama-35.cz. U normální vrze byla ve složeném stavu mezi pásy, u "r"ka byla delší skoro na celou šíři tanku. Pravdou ale je, že za 4 roky ve VVŠ Vyškov a 5 let služby u 21.tp v Žatci jsem "R" viděl 1.
URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#380208 Verze : 0
Já jezdil na brody do Nučniček v r.75-77 -jako velitel člunu.Měli jsme na starosti zajištění jak převozu materiálu a vojáků na druhý břeh do Nučnic,tak zajištění vyproštění utopených tanků a záchranu posádky.Ukázková zachránění posádky se provádělo při namontovaném širokém komínu
URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#382619 Verze : 0

Citace - kass :

Ahoj!
Mám dvě otázky:
1. co tento pruh v dolní části střílny pritsela.Ona ne všechny tanky.
2. kruh kolem očí a zbraň střílny na T-54A v Československu takové formě, jako v T-54A výroby v SSSR?



Tento pruh v dolní části - ale né střílny, nýbrž otvorun zaměřovače střelce - je drážka pro uchycení krytu otvoru pro zaměřovač právě při brodění.
URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#496501 Verze : 0

Citace - K.Kunovski :

Pánové,omlouvám se že píši tak opožděně ale až dnes, jsem četl Vaše úvahy a tak mi s toho vyplynulo,že se jedná o tank T-54A,nebo T55 M,neboť v 70 letech jsem sloužil u tankového pluku.A tato Vámi uvedená roura,mi připomíná,že se jedná o obyčejný brodicí komín,který se umistňoval,pokud se nemýlim nad periskop nabiječe,kde seděl velitel tanku a při brodění pozoroval terén před sebou a zároveň řídil řidiče,který se řídil pouze gyrokompasem.Osobně jsem s ním zažil brodění na Nučničkách na Labi,nebo na tankovém brodišti Loutka ve výcvikovémn prostoru Boletice.V pochodové poloze se vozil v bedně v zadu za věži.Velký komín pocházel z T-34,umísťoval se na příklop nabiječe a používal se pro cvičné brodění,po kterém přicházelo brodění z úzkým komínem.Závěrem chci uvést jen menší poznámku,že u prvního obrázku se jedná o první prototypy tanku T.54,neboť nemají ještě na konci hlavně takzváné EJEKTORY.Které umožňovaly lepší odchod spalin z hlavně.Kunovski@seznam.cz



Musím se přiklonit a potvrdit slova p.Kunovského. Má pravdu a je vidět že si z vojny hodně pamatuje. I já jsem sloužil u tank.pluku v Čes. Budějovicích. Jen bych doplnil, široký komín se používal při výcviku v PŠ v 1. roce vojny aby se vojáčkové tolik nebáli. Osádka tanku totiž mohla v pohodě opustit tank tímto komínem pokud by z nějakých příčin zůstal tank stát pod vodou. Naopak tank z úzkým komínem se opustit osádkou dal jen po úplném zatopení tanku (nešli otevřít příklopy).Jinak ještě bych rád doplnil, že se po úplném utěsnění tanku ještě prováděla tzv. zkouška těsnosti celého tanku a to takovým přístrojem, který se umístil právě na otvor sklopeného úzkého komínu. Motor který měl přísun vzduchu jen tímto otvorem vytvořil podtlak v celém tanku a jeho měřením se pak stanovila kvalita těsnosti.
URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#496502 Verze : 0
Pre doplnenie: prístroj na meranie a skúšanie podtlaku sa volá "Rieka",a obsahoval ešte kabeláž na vypnutie motora,pretože počas merania v tanku nesmel byť nikto,ani vodič.Zároveň tento prístroj (resp.sada) umožnovala aj meranie pretlaku v tanku- pri použití FVZ (samozrejme len u T-55).Vyšie spomínané cvičné komíny s rebríkmi na brodenie pre T-54,a T-55 sa dokonca dajú použiť aj u tanku T-72 (po demontovaní kompletnej vežičky veliteľa).
URL : https://www.valka.cz/T-54AR-t19020#620711 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více